Hej Amino. Jeg ville høre om nogle af jer kloge hoveder herinde, kan hjælpe mig med lidt spørgsmål om virksomhedsdrift/økonomi. Har oprettet min virksomhed og har lidt spørgsmål ang. indberetning af moms, kvitteringer og benyttelse af virksomhedsordningen, løn Indberetning af moms: Hvornår skal jeg indberette momsen, og for hvilken periode? Jeg mener at have hørt at det skal gøres kvartalvis. Eksempelvis Maj måned. Skal jeg i dette tilfælde indberette min samlede momsudregning for det foregående kvartal (Jan feb marts)? Kvitteringer: Jeg har læst mig frem til at virksomheden gerne skal have et dankort således at alle udgifter kan trækkes fra i virksomhedens driftomkostninger. Såfremt jeg betaler med virksomhedens dankort, vil mit CVR-nummer da stå på kvitteringen, eller skal man spørge om noget for at dette sker? (Online skriver man det vel bare som køb igennem virksomhed, men hvordan gøres det når der skal købes varer i butikker?) Virksomhedsordningen: Min virksomhed skal meget gerne benytte virksomhedsordningen, således at vi kan holde kapital i virksomheden, og bare udbetale løn når vi har penge (Danløn). Skal jeg gøre noget bestemt for at få benyttet virksomhedsordningen? Løn: Overvejer at benytte mig af Danløn da deres priser er noget lavere end eksempelvis Multidata/bluegarden. Nogle der kan anbefale danløn? Mvh Red Ocean Games |
Red Ocean Games:Indberetning af moms: Hvornår skal jeg indberette momsen, og for hvilken periode? Jeg mener at have hørt at det skal gøres kvartalvis. Eksempelvis Maj måned. Skal jeg i dette tilfælde indberette min samlede momsudregning for det foregående kvartal (Jan feb marts)?
Det er ofte kvartalsvis - og hvert kvartal indberettes ca den 10 i 2. måned efter - f.eks. første kvartal ca 10 April, du får fristerne af moms. Læs her om FORPLIGTELSER VED MOMS
Red Ocean Games:Kvitteringer: Jeg har læst mig frem til at virksomheden gerne skal have et dankort således at alle udgifter kan trækkes fra i virksomhedens driftomkostninger. Såfremt jeg betaler med virksomhedens dankort, vil mit CVR-nummer da stå på kvitteringen, eller skal man spørge om noget for at dette sker? (Online skriver man det vel bare som køb igennem virksomhed, men hvordan gøres det når der skal købes varer i butikker?)
Man skal i så vidt omfang som muligt ha sit firmanavn på kvitteringen uanset man betaler med kontant, kort eller online. Ved over 3.000 kr er det et krav man får sit firmanavn på. Se til at alle abonnementer osv har dit firmanavn på så alt er klart
Red Ocean Games:Virksomhedsordningen: Min virksomhed skal meget gerne benytte virksomhedsordningen, således at vi kan holde kapital i virksomheden, og bare udbetale løn når vi har penge (Danløn). Skal jeg gøre noget bestemt for at få benyttet virksomhedsordningen?
Du skal regne med at behøve hjælp fra en revisor e-l- for at starte dig op korrekt så du får gjort ting korrekt, og givet også til at lave årsregnskab. VSO er lidt kompliceret. Du kan LÆSE OM VSO HER I en personlig virksomhed - også VSO før man ikke løn, man bruger derfor IKKE danløn eller andre. Du skal tage en revisor eller økonomikyndig med inden du beslutter VSO - og det kan du beslutte længe efter du er startet. Hvis ikke det er for at undgå at overskud påvirker SU, så vil det normalt kun være en fordel hvis man tjener så meget, at man kommer op i topskat - ellers giver det sjældent mening i forhold til det ekstra arbejde + risikerer i virkeligheden bare at skubbe overskud sammen så man til sidst kun kan få det ud ved hjælp af topskat
Man skyder penge ind og hæver penge via status så det ikke påvirker resultatet til skat. LÆS EVT HER om hvordan man beskattes som personlig virksomhed som er det I vil igang med -