Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af transport

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Må min virksomhed gerne dække udgifterne min freelancer har forbindelse med transport til og fra mit kontor hvor han arbejder fra? Enten i form af pendler-kort eller klippekort? Der er tale om et samarbejde der varer 2-3 måneder.

Hvordan skal dette bogføres? Vel uden moms, og må jeg trække 100% af udgiften fra i skatteregnskabet? Hvad skal bruges som bilag? Er det nok med pendler-kortet/klippekortet samt kvittering for købet?

Hvis jeg køber et pendler-kort til ham, hvordan beviser jeg eventuelt overfor skat at det kun bruges til arbejds-relaterede forhold? Det er jo lidt lettere at bevise med et klippekort idet tid og dato er påført. Men for mig vil det være en økonomisk fordel at købe pendler-kort til ham.

:)

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 15:39

Nogen der kan hjælpe? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49

da du rykker - må du være glad for hvad du får Big Smile - Umiddelbart skal din medarbejder vel betale for at komme på arbejde og udgangspunktet er at det vil udløse skat hos ham. Der findes noget der hedder bruttolønsordning, og den kan vist bruges i den forbindelse men kun hvis det er en lønmodtager, men er lidt kompliceret og jeg kan den ikke men bare linker http://comenxa.com/Ordforklaring.117.aspx  Jeg mener også kun den kan anvendes hvis det er en reel lønnedgang og det er der jo ikke når det er en del af startlønnen

Jeg TROR derfor ikke så meget problemet ligger i om du kan trække det fra men I hvad du så skal opgive til skat i form af hans transport/pendler kort osv. Jeg tror den ansatte får skat af det helt enkelt

Iøvrigt skal du så opgive din freelancer som AM bidragspligtig B-indkomst og jeg trækker den gamle hest af stalden om at -  er han hos dig 2-3 måneder så er han med en vis (stor) sandsynlighed lønmodtager og betaler han ikke sin skat - hænger du på den og en bod. Læs gerne de underliggende links og eksempler i DETTE LINK

Er han ikke lønmodtager kan han jo i alle fald ikke bruge bruttoløns systemet til transporten - og så hvis han er freelance med faktura, vil han selv skulle skrive det på fakturaen og betale fuld skat af det og så er det hipper som happer om du gir ham det som løn eller noget andet

Dette var mit bedste bud - og kun fordi du rykkede - andre kan bare byde videre :)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 16:57

Tak for dit svar.

Lige for at vende tilbage til den gode gamle debat om lønmodtager/freelancer osv. har jeg indgået en aftale med en freelancer om flg.:

- Han arbejder for mig i 3 mdr. som freelancer men får ikke udbetalt nogen penge
- Efter de 3. mdr. bliver han ansat med kontrakt
- Det han har optjent i de første 3 mdr. bliver udbetalt som en bonus til ham på hans første lønseddel, oveni hans almindelige løn.

De første 3 måneder slipper jeg så for at lave e-indkomst, og han slipper for at forskudsopgøre el. selvangive.

Hvordan tror du SKAT ser på det? Der er vel intet galt i at han arbejder "gratis" for mig i 3 mdr. og at jeg udbetaler en bonus til ham når han så bliver ansat på kontrakt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11

Næh - måske ikke det store skatteproblem i det - men som jeg ser det masser af andre-  himmel hvis han har arbejdet 3 mdr og så ikke får en rød øre og meget andet-  jeg synes det er fjollet for at slippe for at lave e-indkomst eller danløn og en underlig mistro til den nye med for meget - way out - så for mig ser jeg ikke det smarte - snare bare komplikationer i forhold til at skulle lave danløn eller e-indkomst som jo også skal laves efter de 3 mdr - og hvad med diskussion om fereiepenge - ATP osv 

nix ville nu nok være mit svarBig Smile Som arbejdsgiver må man tage de ansvar der følger med - sige nej der der skal siges nej (måske gratis transport til arbejde) og ellers play it by the book

vh

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 22:49

Næh - måske ikke det store skatteproblem i det - men som jeg ser det masser af andre-  himmel hvis han har arbejdet 3 mdr og så ikke får en rød øre og meget andet-  jeg synes det er fjollet for at slippe for at lave e-indkomst eller danløn og en underlig mistro til den nye med for meget - way out - så for mig ser jeg ikke det smarte - snare bare komplikationer i forhold til at skulle lave danløn eller e-indkomst som jo også skal laves efter de 3 mdr - og hvad med diskussion om fereiepenge - ATP osv 

nix ville nu nok være mit svarBig Smile Som arbejdsgiver må man tage de ansvar der følger med - sige nej der der skal siges nej (måske gratis transport til arbejde) og ellers play it by the book

vh

Også svært at sætte sig ind i de praktiske forhold når jeg ikke har forklaret mig bedre. Han er en nær ven som ikke kan få arbejde. Han er på kontanthjælp og jeg ville derfor gerne tilbyde ham at arbejde for mig, hvis han altså kan fungere som sælger hvilket ikke er hans spidskompetence. Derfor prøver vi af i 3 mdr. først risikofrit, og hvis det fungerer ansætter jeg ham. 

Grunden til at vi gemmer hans optjente provision til han bliver ansat, er dels fordi jeg så slipper for en masse administrativt ( jeg benytter et fullservice lønfirma når jeg skal ansætte ham ) men også for ikke at komme i eventuelle komplikationer med hensyn til hvordan forholdet skal anses, lønmodtager/freelance/selvstændig erhvervsdrivende. Derudover slipper han også for at forskudsopgøre og en masse andet bøvl.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57

Det forstår jeg - og det er jo svært at stille i rammer så. En nær ven - vil man ha ham til at arbejde i 3 mdr - for så at skulle sige - DET virkede ikke, der er 0 kr i det til dig - gå hjem -

Og den nære ven - kommer han i dagpenge eller kontant hjælp problem så du medvirker til social snyd ved din "ordnig"?? Det ville jeg i alle fald holde mig langt fra, men han er måske uden arbejde OG uden dagpenge og kontanthjælp.

Jeg forstår det med at ville give en chance-  og måske ikke lønne en tid - men ikke det med det administrative bøvl - det er peanuts i forhold til de problemer du kan få i forhold til beskyldninger for socialt snyd og skat

just my 5 penny

vh

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 23:16

Cookie:

Det forstår jeg - og det er jo svært at stille i rammer så. En nær ven - vil man ha ham til at arbejde i 3 mdr - for så at skulle sige - DET virkede ikke, der er 0 kr i det til dig - gå hjem -

Og den nære ven - kommer han i dagpenge eller kontant hjælp problem så du medvirker til social snyd ved din "ordnig"?? Det ville jeg i alle fald holde mig langt fra, men han er måske uden arbejde OG uden dagpenge og kontanthjælp.

Jeg forstår det med at ville give en chance-  og måske ikke lønne en tid - men ikke det med det administrative bøvl - det er peanuts i forhold til de problemer du kan få i forhold til beskyldninger for socialt snyd og skat

just my 5 penny

vh

Jeg har gjort mit for at sikre mig at der intet socialt snyd er i denne ordning. Hans kommune har givet grønt lys for at han må medvirke i ordningen med de oplyste vilkår som jeg har nævnt her i indlæget, så det bekymrer jeg mig ikke om.

Men det er også ligemeget, vi begge er tilfredse med ordningen og de vilkår jeg tilbyder ham. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at ansætte ham, men da jeg selv lige for et par mdr. siden har taget min hobbyvirksomhed og gjort det til en fuldtidsbeskæftigelse, er jeg stadig i opstartsfase og tager derfor mine forholdsregler med hensyn til at stå så risikofrit som muligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36

Fint nok  men så skal du nok droppe at gi togkort/pendlerkort osv trods alt - det må I fixe pænt - jeg ville bare ikke at du som ny rodede dig ud i noget rod - eller balade med en ven - Det lyder mystisk med en kommune der godkender - for hvis han får spor støtte der tror jeg ikke de står ved den uden du har noget skriftligt -men kør på - og helt og lykke til begge - 

vh

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 23:42

Jo tak, tænkte nu bare at jeg i det mindste kunne betale hans transport, men det kan godt være vi lige skal vende den en gang til. Tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)