Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investor i enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg er så super heldig, at jeg har fundet en investor, der er villig til at smide et mindre beløb i min virksomhed. Det er ikke et beløb jeg på anden måde selv kan fremskaffe udover at leve af brød og vand i de næste tre år, så jeg er naturligvis meget interesseret, selvom det nok ikke er alverden i forhold til hvad I normalt plejer at beskæftige jer med af investeringer.

Projektet er p.t ikke stort nok til at det kan lade sig gøre at stifte Aps.

Kan dette overhovedet lade sig gøre? Og i så fald selvfølgelig hvordan.

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:17
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 19:59
Man kan vel lave et I/S check evt. startvaekst.dk

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 20:42
Ja, det er naturligvis en mulighed.

De mennesker, jeg har snakket med, som har forsøgt sig i et I/S, ville ikke anbefale mig det, fordi det skulle være for bøvlet.

Måske der er nogle herinde, der også har erfaringer med sådan en selskabsform? I kraft af projektets størrelse er der heller ikke rigtig de store midler til revisor- og advokatbistand. Et I/S lyder rimelig kompliceret i den henseende - uden at jeg dog ved mere end som så?

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 20:54
Et I/S er "bare" en enkeltmandsvirksomhed, hvor der er 2 ejere. Dvs et evt. overskud skal deles ud til de 2 ejere alt efter, hvor stor en procent andel man ejer. I skal bare sørge for, at lave en I/S kontrakt, hvor alle mulige forhold, arbejdsopgaver osv. bliver beskrevet og så er der ingen problemer med at have et I/S.
Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 22:14
Dato: 10-08-2007 20:54:19 Forfatter: Kristian Konradsen Et I/S er ''bare'' en enkeltmandsvirksomhed, hvor der er 2 ejere. Dvs et evt. overskud skal deles ud til de 2 ejere alt efter, hvor stor en procent andel man ejer. I skal bare sørge for, at lave en I/S kontrakt, hvor alle mulige forhold, arbejdsopgaver osv. bliver beskrevet og så er der ingen problemer med at have et I/S.

Ud fra hvad du skriver, så duer det heller ikke med I/S. Mit problem er, at jeg har den fantastiske idé og kompetencerne til at udføre den - men ikke kapitalen. Min investor smider de penge jeg har brug for, som måske svarer til 95% af virksomhedens startkapital - men skal han så eje 95% af virksomheden er jeg smuttet ;)

Forholder det sig sådan, eller er jeg tabt bag en vogn?

Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 23:55
Lad os lege med tanken om han vil låne dig hundrede tusinde til en given rente, så gør han det og så er den ikke længere. Omvendt er der ikke nogen der låner 100.000 kr. ud uden sikkerhed.

Den kan du ikke stille derfor må du acceptere at afhænde en del af firmaet!

Der er ikke noget der hedder "at det ikke kan svare sig at stifte et ApS endsige bruge en revisor". Så skift bank på mandag! 

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 23:57
Dato: 10-08-2007 20:54:19
Forfatter: Kristian Konradsen
Dvs et evt. overskud skal deles ud til de 2 ejere alt efter, hvor stor en procent andel man ejer..

Jeg ved ikke om jeg har misforstået noget, men jeg mener bestemt at det er muligt at have en anden overskudsdeling end ejerdeling, så man kan dele overskudet fx i forhold til arbejdsmængde de forskellige parter i I/S''et bedrager med.

Og mht. ejerandel, kan der vel laves en paragraf i I/S kontrakt der vil give dig mulighed for at købe investoren ud af projektet for en på forhånd aftalt pris? eller man kan måske værdisætte Idéen osv. så den kapital han bidrager med ikke udgør så stor en ejerandel.. evt. sælge x % af virksomhed for beløbet, som du efterfølgende selv indskyder..
Jeg ved ikke om der er noget jeg har overset i overstående, som fx lovgivningen.. der må vi have en revisor/advokat med i debatten..
Fra København
Tilmeldt 22. Jul 07
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 08:01
Hej Matthias,

I laver et I/S og i den forbindelse laver I også en interessentskabsaftale. Denne aftale kan rumme, hvad som helst - det eneste I ikke kan er at skrive sig ud af, hvem der hæfter for evt. gæld i selskabet. Det vil I altid BEGGE gøre og både personligt og kollektivt.

Hvis din investor kommer med x kr og du selv bidrager med intet andet end din arbejdsindsats og ide, ja så må du være forberedt på, at investor skal have kr tilbage for sin investering.

I kan aftale på mange måder hvordan.

1. I kan aftale en ejerskabsprocent, hvor han kun ejer 25% og du 75% eller andet procentforhold.

2. I kan blive enige om, at du efter nogle år køber ham ud til x-pris (investeringen ganget med 3-4-5-6)

3. Du kan eje virksomheden 100% efter han har fået x kr ud af selskabet i udbytte...

Det eneste, som du ikke må, er at lade ham låne selskabet pengene. For så hæfter I kollektivt for indlånet og så skylder du ham penge, hvis det går skævt. OK, du kan gøre det, hvis du er villig til det - men så skal han heller ikke have andet end markedsrente+risikotillæg. I det tilfælde, så skal I ikke oprette et I/S. Så skal du blot låne pengene af ham og så hæfter du alene for dem.

Der er altså tonsvis af muligheder og det eneste rigtige at gøre - er at snakke med ham om det. I skal være 110% enige først og I skal begge have et rimeligt udbytte i forhold til indskud (kapital, indsats, whatever). Hvis den ene part i et forretningsforhold ikke er glad, ja så går det allerede den gale vej. Der skal være win-win.

Held og lykke

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 09:53
Hej alle. Tak for jeres besvarelser.

Tryharder: Jo det kan du lige tro, at der er noget der hedder. Beløbene i henhold til denne virksomhed er ikke store nok til at der kan stiftes et Aps - og det skal de heller ikke blive.

Lademann: Det var også noget i den stil jeg selv havde tænkt på - godt at høre, at det er muligt.

Flemming: Okay. Lad os sige, at følgende er en realitet - worst case scenario: Jeg starter en ny virksomhed, og lægger DKK 5.000 som egenkapital. Jeg finder en investor, der gerne vil lægge 25.000 oveni, imod at få en del af overskuddet. Efter en rum tid går virksomheden konkurs og skylder nu 25.000 væk. Jeg selv har ingen værdier overhovedet. Som jeg forstod dig, bliver det så investoren der hæfter nu? Det var jo ikke planen - og den får jeg ham helt sikkert ikke med på. Men jeg har måske misforstået det?

Tak for jeres besvarelser!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)