Hej :) Jeg har længe gået med en stor drøm om at starte min egen webshop, med tøj som ikke er kendte mærker. Tøjet skal være billigt, men stadig moderne og smart. Jeg tænker at starte over facebook, for at kunne sætte flere penge i tøjet, end i en webside. Hvilke regler er der (moms osv.)? Hvor finder jeg tøjet? Hvor meget ekstra ligger man oven i indkøbsprisen. osv. Jeg tænker at det er noget jeg skal lave ved siden af mine studier. Kom endelig med alle jeres gode råd . På forhånd tak |
Uha, det var et langt spørgsmål. Jeg tillader mig at besvare de dele, jeg selv ved noget om, moms osv må en anden besvare.
Hvad angår varelager er der mange måder at komme igang på. Hvis det skal være billigt vil jeg foreslå at du forsøger at finde en OEM producent eller en wholesaler i Kina, Indien eller tilsvarende. Et godt udgangspunkt vil være sider som alibaba.com, DHgate.com og lignende. Du kan finde mange af disse ved en simpel google søgning.
Når du siger sælge det via FB, hvad mener du så? At du vil linke din eksisterende shop til en facebook page, fx. ved hjælp af et shopify plugin? Hvis jeg var dig, ville jeg nok lave en simpel billig shop et sted som shopify.com, og bruge en standard, gratis template.
Hvad angår prisen plejer man at arbejde med en markup på 2,5 i tøjbranchen, hvilket vil sige, at koster en trøje dig 100 kr i indkøb kan du sælge den for 250kr.
Jeg vil dog godt komme med en lille advarsel. Det er ikke meget nemmere at drive en webshop end en normal butik, du skal stadig bruge (meget) tid og ressourcer på at få navnet på din butik ud, hvilket ikke bliver hjulpet på vej af, at du gerne vil afholde dig fra at sælge mærkevarer.
Håber det besvarer dele af dit spørgsmål.