Hej, måske var der noget her? I stil med muligheden for at markere sig som økologisk virksomhed kunne man lave et registreret mærke (1%-mærket) som kun blev givet til virksomheder der havde bundet sig til at give minimum 1% af omsætningen til ex. Røde Kors over en årrække på 10 år. Kunne man få Grundfoss, Carlsberg, Mærsk osv. til gå på den, så ville nødhjælpen lige pludselig kunne gøre en forskel!
Skal jeg komme med et kritik punkt af din ellers gode ide omkring disse 'puljer', så skulle det være at man som forbruger nemt får stukket 'blår i øjnene' - og måske støtter virksomheder der godt nok forærer 1% til røde kors, men som får deres produkter fremstillet af indiske gadebørn!
Det er f.eks lykkes McDonald's at fjerne fokus fra deres Asiatiske leverandører af 'Happy Meals legetøj' - ved at lave små hoteller for kræftsyge børns forældre på ex.rigshospitleti Danmark. Out of sight - out of mind.
CSR handler også om hvordan ens produkter fremstilles - hvem der levere eks. "dippedutter", skruer og mange andre ting - og hvorvidt disse er fremstillet forsvarligt - enten i forhold til arbejdsmiljø eller generelle miljøhensyn.
Med andre ord vil kunder i fremtiden i højere grad kræve at virksomheder har styr deres leverandører - således at de har styr på hvor og hvordan deres varer er produceret, således at det ikke rammer tilbage på dem i forhold til deres målsætninger.
Netop vil eks. en stor udenlandsk virksomhed der ønsker at handle med x firma sandsynligvis være mere interesseret i at se på CSR i forhold til leverandører fremfor om man tænker på de lokale foreninger i form af sponsorater - omvendt så er det netop i forhold til de helt små virksomheder det er væsentligt at tænke på implementering af CSR i praksis - i alle forhold.
CSR er ikke altid et spørgsmål om penge og donationer m.m - men ligeså meget om man tager del i at gøre noget ved miljøet HJEMME i virksomheden.
MVH
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic