Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Samfundsengagement - Corporate Social Responsibility

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Samfundsengagement, eller Corporate Social Responsibility (CSR), defineres i EU som virksomhedernes frivillige arbejde på at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter og i interaktion med deres interessenter.

Ledelse med socialt ansvar er et begreb der dækker mange forskellige emner og indgangsvinkler; det er spørgsmål om miljø, integrering af etniske minoriteter, at gøre plads til eks. handicappede medarbejdere - det er en holdning til leverandører, børnearbejde - gravidpolitik - you name it - mange, mange forskellige aspekter.

Typisk er det større virksomhed der budgettere med CSR i praksis, eks. Novo, Danfoss, Lego - men CSR gennemføres også i andre typer virksomheder - det er blot ikke altid at de er klar over, at det de gør er "CSR i praksis".

Vi har netop haft emnet på programmet i vores lokale JCI afdeling ifm. en foredragsrække (link).

Overskud med Omtanke - samfundsengagement betaler sig 

Det kan betale sig for små og mellemstore danske virksomheder at engagere sig samfundsmæssigt. Overskud med Omtanke er iværksat af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med midler fra EUs Socialfond og Rummelighedspuljen og udføres af konsulenthuset Rambøll Management. Formålet er at ruste danske virksomheder til den øgede globale konkurrence.

Langt de fleste af brugerne på Amino repræsentere små virksomheder - lige fra enmands, tomands osv. - men hvordan tænker man "CSR" i helt små firmaer, hvor man ikke har økonomi til at køre hele linen ud?

Læs evt. her eller se video

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 11:17
Man kunne f.eks gå ned på gaden og feje fortovet for hundelorte - så har man da gjort lidt  Spøg til side - men en enkeltmandsvirksomhed skal så tænke på sig selv og på hvordan man interagere i samfundet. Man kunne f.eks begynde på at smile noget mere når man er ude blandt andre mennesker (det smitter så dejligt), man kan nusse sin kone lidt mere, så hun måske får en positiv effekt på virksomhedens ''ledelse'' ;) Endelig kan man jo slå sig sammen med andre små virksomheder og stable forskellige arragementer på benene, som vil gavne lokalområdet og forhåbentlig inddirekte sin egen virksomhed.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 12:19
Vi støtter indimellem lokale foreninger. Faktisk er vi sponsor ved et arrangement i Hadsund i dag, hvor de lokale ro/sejl/dykker-klubber holder et arrangement ved fjorden. De lokale virksomheder kan dyste i dragebådssejlads på fjorden, så det skal nok blive sjovt.

Vi støtter som regel med ydelser, som foreningerne så ikke skal bruge penge på. Det synes vi er en god måde at støtte foreningerne på, og det giver da lidt synlighed i lokalområdet. Men om det giver flere kunder eller ej betyder faktisk ikke så meget. Det er da fedt hvis det gør, men det er ikke et succeskriterie for vores sponsorater. Det er skønt at drive virksomhed i et område hvor der sker noget, og hvor der er dynamiske folk.

mvh Carsten
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 13:41

CSR er mere vidtrækkende end blot et sponseret logo bag på lilleputternes fodboldtrøjer - og faktisk kan man jo diskutere om der altid er en direkte sammenhæng mellem det man sponsere - og så det produkt man vil sælge/det produkt man som virksomhed beskæftigere sig med.

Et godt eksempel, husker ikke præcis hvorfra, er en tandlæge der - istedet for et banner i den lokale idrætsforening - valgte at sponsere tand-eftersyn til 30 russiske børn som var på "aflastningsferie" i Danmark. Det gav ihvertfald væsentlig mere synlighed og opmærksomhed omkring denne tandlæge - der udover presse-omtale - direkte linkede sin donation til sit produkt.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 23:10

Lasse Burholt:

CSR er mere vidtrækkende end blot et sponseret logo bag på lilleputternes fodboldtrøjer - og faktisk kan man jo diskutere om der altid er en direkte sammenhæng mellem det man sponsere - og så det produkt man vil sælge/det produkt man som virksomhed beskæftigere sig med.

Det forstår jeg ikke helt. Mener du at Carstens eksempel ikke er CSR fordi det er for småt - eller fordi han ikke har tænkt nok reklameværdi i det?

Jeg støtter den lokale idræt med et skilt i hallen. Det giver absolut ingen kunder, men det er heller ikke meningen - det er ment som en støtte til de lokale! Jeg ville ikke kunne bruge den samme sum penge på f.eks. at sende en tandlæge til Dafur og så bruge det i en reklamesammenhæng for det synes jeg er smagløst. Så snakker vi ikke om socialt engagement, men om ren reklame - og så kan vi godt kalde det CSR for min skyld. Det er bare at udnytte andres problemer til at profilere sig selv. og det finder jeg altså temmeligt usmageligt.

På samme måde giver jeg gerne til Red barnet eller Folkekirkens Nødhjælp. Men jeg vil ikke købe kontorartikler fra Red Barnet bare for at kunne trække udgiften fra!

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 08:31

Det var ikke en henvisning til Carstens prioteringer - men et oplæg til at debattere hvorvidt det er for letkøbt "bare" at købe plads bag på lilleputternes trøjer eller på et skilt i deres træningshal...

MVH

Lasse

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:26

Lasse Burholt:

Det var ikke en henvisning til Carstens prioteringer - men et oplæg til at debattere hvorvidt det er for letkøbt "bare" at købe plads bag på lilleputternes trøjer eller på et skilt i deres træningshal...

Man skal jo starte et sted Wink

mvh Carsten

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Skrevet kl. 11:40

Lasse Burholt:

Samfundsengagement, eller Corporate Social Responsibility (CSR), defineres i EU som virksomhedernes frivillige arbejde på at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter og i interaktion med deres interessenter.

Det er jo rent faktisk det vi gør, når vi støtter den lokale idrætsforening. Der er ingen nævneværdig reklameeffekt i den slags, men det giver foreningen mulighed for at arrangere ting, som ellers ikke kunne lade sig gøre. Jeg ved f.eks. at mit tilskud blandt andet har tilladt dem at tage et par drenge med til en sommerturnering, en tur som drengene ikke ville være kommet på hvis de skulle betale selv.

Det er i en anden klasse end tandlægen der lukker klinikken og pisker til den tredje verden for at hjælpe, men jeg er ikke enig i at det skulle være mindre værdifuldt. Det svarer til at beslutte at vi ikke vil hjælpe danske hjemløse og istedet sende pengene til Dafur - og det duer da heller ikke.
 Samfundsengagement kan vises på mange måder, men hvis firmaerne begynder at gøre den slags for at styrke deres globale konkurrencekraft, så har det efter min mening ikke en sk.. med samfundsengagement at gøre!

Sæt bare et trebogstavers akronym på deres handling, men lad vær med at påstå at de gør udfra ønsket om at forbedre sociale vilkår. Det handler om penge og vel at mærke dem, der kommer ind i kassen - ikke dem de giver ud...

Når den damp er sluppet ud, så kan jeg da sagtens se at der er nogen positive effekter i at få firmaerne til at tage den slags med i overvejelserne. Effekten er god og gavnlig (forhåbentlig), og vi kan som forbrugere/forhandlere være med til at skubbe i den rigtige retning. Kan det mærkes på bundlinien om man er god eller slem, så skal de følge trop. Men jeg nægter altså at klappe i mine små hænder - og deres aktviteter kan på ingen sammenlignes med f.eks. Læger uden Grænser eller andre der tager afsted på egen hånd (og uden egen vinding) for at gøre en forskel.

Tilmeldt 29. Apr 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten Ellegaard Larsen:

Lasse Burholt:

Sæt bare et trebogstavers akronym på deres handling, men lad vær med at påstå at de gør udfra ønsket om at forbedre sociale vilkår. Det handler om penge og vel at mærke dem, der kommer ind i kassen - ikke dem de giver ud...

Det er korrekt. Men hovedsagen må vel være at 'hjælpen når ud', Hvis det er økonomisk rentabelt at drive en etisk forretning så vil flere gøre det. Læs: Hvis der ikke (længere) er et modsætningsforhold mellem ex. bæreygtig handel / støtte til hjælpeprogrammer  - og en lukrativ forretning, så vil firmaer være proaktive på denne front. Hvis det er rigtigt som nogle påstår at de 'politiske forbrugere' bliver flere og flere så vil det styrke denne udvikling.

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Skrevet kl. 17:30

Tage N Hansen:

Det er korrekt. Men hovedsagen må vel være at 'hjælpen når ud', Hvis det er økonomisk rentabelt at drive en etisk forretning så vil flere gøre det. Læs: Hvis der ikke (længere) er et modsætningsforhold mellem ex. bæreygtig handel / støtte til hjælpeprogrammer  - og en lukrativ forretning, så vil firmaer være proaktive på denne front. Hvis det er rigtigt som nogle påstår at de 'politiske forbrugere' bliver flere og flere så vil det styrke denne udvikling.

Nej, hovedsagen er hjælpen når frem til de steder hvor der er mest behov. Det kræver overblik og koordinering, hvilket bestemt ikke er inkluderet i disse tilfælde. Her handler det om at finde desteder, hvor reklameeffekten er størst. Og det vil sige indenfor rækkevidde af et tvhold og steder hvor børnene ikke ser alt for sølle ud - for det duer heller ikke i reklamemæssig henseende.

Det bedste ville være om den politsike forbruger kunne gennemskue alt dette og i stedet insisterede på at de kære store firmaer afleverede en procentdel af deres overskud til nødhjælp af organisationer som Danida, Røde Kors eller lignende.

Hej, måske var der noget her? I stil med muligheden for at markere sig som økologisk virksomhed kunne man lave et registreret mærke (1%-mærket) som kun blev givet til virksomheder der havde bundet sig til at give minimum 1% af omsætningen til ex. Røde Kors over en årrække på 10 år. Kunne man få Grundfoss, Carlsberg, Mærsk osv. til gå på den, så ville nødhjælpen lige pludselig kunne gøre en forskel!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)