Nej, det hedder profiteroles. Budgetter er noget helt andet... Jeg har gået i et stykke tid og funderet over, om jeg skulle lave et indlæg herinde om budgetter. Men hvorfor nu det? Hvad skal du med dem? Er det ikke bare sådan nogle, som du laver, mens du spiser havregrøden til morgen, inden du kaster dig i ud livet som iværksætter og derefter aldrig kigger på igen? Lidt ligesom forretningsplanen, der samler støv nede på harddisken? Det synes jeg, er en noget afslappet holdning til budgetter, men mit indtryk fra regnskabskunder siden 2005 bekræfter dette. Når jeg spørger, om ikke vi lige skal kigge på budgettet, bliver kunderne lidt stive i blikket. Det gider de sgu' ikke bruge tid og penge på! Det er jo alligevel umuligt at forudsige! Når jeg så spørger, om de også kører bil med bind for øjnene og begynder at forklare dem om det, begynder det at gå op for dem, hvad det kan bruges til. Hvad kan du så bruge et budget til? - Du må have sat dig nogle mål med din virksomhed, og her er det bl.a. budgettet, du kan bruge til at måle med - Budgettet giver dig mulighed for at rette ind efterhånden som regnskabsåret går. Ligger salget for højt? For lavt? Er omkostningerne eksploderet? Hvis du løbende laver budgetopfølgning, kan du lettere følge, om du suser lige i rabatten eller om du kommer helskindet frem og i god tid - Hvis det nu går forrygende, kan du se det i tide og investere og markedsføre i forhold til det. Det er de færreste, som stopper op, hvis det forventede omsætning nås efter 9 måneder og bare lader tiden gå. Du ved, at du gør det rigtige og så ved du også, hvor du skal lægge kræfterne de sidste 3 måneder - Et gennemarbejdet budget skaber troværdighed. Banker, investorer og andre interessenter har større tillid og tro på dig og dit projekt, hvis du virkelig er gået i dybden og har et gennemarbejdet budget. Det er ikke særlig troværdigt, hvis du bare kopierer sidste års tal eller ikke korrigerer for sæsonudsving. Lav et budget, som både er gennemarbejdet og med relevante perioder (kvartaler, måneder) - Du får en meget bedre forståelse for dine egne indtægter og udgifter, hvis du laver budgetter og ikke mindst budgetopfølgning - Din markedsføring bliver meget mere målrettet, hvis du ved, hvor dine gode og dårlige perioder ligger Jeg håber, at du kan bruge dette indlæg som et boost til at tage et budget mere seriøst. God dag til Jer alle. Michael |
rigtig god skriv, er sikker på folk vil bruge det som et boost til at tage deres budgettter mere alvorligt.