Hej Kjeld
Det er en rigtigt god idé at sende en email til kunden hvis en ordre ikke går hele vejen igennem betalingsprocessen eller andre steps ved checkout.
Vi har 4 steps i vores proces, selve indkøbskurven, her har vi ingen data på kunden, men i næste step indtaster de leveringsoplysninger email osv. Hvis en kunde gør dette og ikke går helt igennem betalingsprocessen så sender vi dem en email. Ikke lige bagefter, vi venter over en time, da de så evt. kan nå at rette deres fejl og lignende.
Det ville da være tåbeligt - hvis du har muligheden for at sende denne email - at lade være. Jeg har endnu ikke mødt en potentiel sur kunde her, men istedet kun fået skulderklap for en god service. Samtidig får vi også svar fra folk som sprang fra pga. andre ting, som fx manglende info om betalingen, sikkerhed etc. Det gør jo at vi hele tiden kan forbedre denne process og dermed er der mange flere der konverterer. Vi har ca. 2 om dagen som laver dette nummer, med ikke at komme igennem betalingsprocessen pga. det ene og det andet, men som vi så redder med denne email.
Mange tænker nok, jamen så må den process da være dårlig, men fakta er at der kan være flere hundrede ting der går galt, eller som den ene kunde forstår og den næste ikke forstår. Der kan stå med store fede 48pt bogstaver hvad den endelige pris er og alligevel kan de ikke se det. Problemet er så bare, at de færreste gider bruge tid på at kontakte firmaet bag webshoppen, og derfor hopper de videre eller lader helt være med at bestille, en god en er at de faktisk vågner fra deres lille spontane drømmekøb. Vi har kunder som snildt bestiller for over 10.000 og jeg kan se at der er flere som ikke kommer helt igennem processen og i vores system kan de faktisk ses at de prøver flere gange men kommer ikke helt igennem. Når vi så kontakter dem senere så var det fx kortnummer eller lignende der blev skrevet forkert. Vi spørger så altid om vi skal tage i mod ordren manuelt, men her er der faktisk mange som er vågnet fra deres lille drømme verden og dermed faktisk fortryder, der kan selvfølgelig ligge en lille smule mistillid bag, i og med vores system har været så uprofessionelt ikke at virke da de skulle lægge deres ordre.
Derfor er min mening at man altid skal kontakte dem hvis der ser ud til at have været problemer, jeg tror nu at man skal gøre det som Mikkel siger, med at fortælle dem at email adressen bruges til dette formål for ikke at overtræde loven. Så skulle der ikke være nogle problemer.
Men
test, test, test og få så fat i så mange af jeres "fraspringere" som muligt, for at finde en grund til at de er sprunget fra og der vil ALTID være nogle som springer fra pga af nogle dumme fejl, eller mangler som man ikke havde tænkt på eller et spørgsmål som du aldrig har hørt spurgt før og derfor slet ikke har haft mulighed for at give kunden svaret. Der vil også være tekniske ting som kan spille ind, der kan jo gå så mange mange ting galt i den checkout process at jeg bliver helt stresset over at tænke på det.
Vores vicevært Martin T. er jo blandt andet god til lige netop denne slags konverterings optimering, så hvis tag lige et kig på hans e-pusher bog hvis ikke det allerede er gjort ;-)