Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan stresser du af?

Side 1 ud af 5 (44 indlæg)
Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :
I løbet af ferien blev jeg indlagt til observation for hjerteproblemer i forbindelse med et anfald. De fandt ingen problemer andet end et for højt kolesterol-tal og mit anfald var helt sikkert grundet stress.

Jeg fik selvfølgelig besked på slappe noget mere af og jeg har blandt andet fulgt Martin Thorborgs gode råd fra "Iværksætter til jeg dør". Her nævner Martin, at han sætter mobiltelefonen på lydløs og har fjernet muligheden for at mails hentes automatisk, så det er ham der styrer mobil og e-mail, og ikke omvendt.

Hvordan sørger du for at stresse af i din hverdag og hvad gør du for at undgå at stressede situationer opstår?

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 09:35
Hej Kurt.

Min kone og jeg går ud og spiser mindst en gang om ugen. Det er uden mobiltelefon og det er bare supergodt. Ellers kan jeg anbefale miniferie. Det behøves jo ikke være i udlandet. En weekend i et sommerhus eller på et feriecenter. 

Personligt prøver jeg også at komme forbi lægen en gang årligt til et "sundhedstjek".

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 09:49
Hej Kurt.

Jeg har et arbejde med masser af tunge løft kombineret med en del støj.
Når jeg kommer hjem fra arbejdet føler jeg mig som en sammenklappet harmonika :)
Så var det jo nærliggende at tænke på sofaen, men jeg har kommet i det lokale
motionscenter jævnligt de sidste 17 år, og der føler jeg at rigtig kan ''slappe af''.
Det virker meget afstressende oven på en lang dag.

Lige nu er jeg forresten på vej til Silkeborg for at sejle en tur i kano, der er rent afslapning .:)

Hilsen.

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:04
Hej Kurt,

Det er min erfaring, at det er meget individuelt hvad der virker stressende på folk og det er derfor også individuelt, hvad der skal til, for at stoppe stressen.

Du skal ind og kigge på, hvad det præcis er, der stresser dig og så må du handle ud fra det. Det er ikke sikkert du selv er klar over hvad det er der stresser dig, men det er til at finde ud af. Nogle gange er det nok, blot at ændre fokus.

Jeg har sendt dig en pm.

Med venlig hilsen

Betina Skou Gjesing

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 10:14
Det lyder ikke så godt....

Nu er det ikke min mission, at gøre dig bange, men......

For det første skal du tage det meget meget seriøst, det du har oplevet. Folk dør af den slags og den den farligste holdning i denne sammenhæng er, at du bare fortsætter som hidtil, fordi der nok ikke sker noget....det var en enlig svale. Spis sundt og dyrk motion, så er du allerede kommet et stykke af vejen. For højt kolesteroltal er den direkte vej til blodpropper. Har man først fået een blodprop, så er man sikker på at få flere pga. de aflejringer der nu ligger i ens årer. Får man dem i hjernen, så dræber man den del af hjernen, der ligger i efter proppen. Dog kan systemet, i mange tilfælde, finde/skabe nye veje til nogle af de dele der er ødelagt, og dermed rette op på noget af det. 

Der hvor jeg tidligere arbejdede havde vi Henrik Krogh til at gennemføre stressuddannelse på arbejdspladsen og det var rigtig godt. Alle ledere og nogle af vores 'menige medarbejdere', som også skulle fungere som stresscoaches gennemgik uddannelsen og det skabte et godt fokus på netop stress. I en virksomhed med ca. 1000 ansatte, havde vi i gennemsnit 5 medarbejdere hjemme/syge med stress.

Der er en masse ting man skal være opmærksom på i dagligdagen, så man undgår at komme for langt.

Nogle af symptomerne:

Fysiske tegn på stress

• Træthed

• Muskelspændinger og muskelsmerter især i nakke og ryg

• Hovedpine og migræne

• Åndedrætsbesvær (hyperventilation)

• Hjertebanken

• Brystsmerter

• Svimmelhed

• Rysten på hænderne

• Øget svedproduktion

• Appetitløshed

• Maveproblemer som smerter, forstoppelse, diarré, opkast, halsbrand osv.

• Hyppig sygdom (med almindelige sygdomme som f.eks. forkølelse, bronchitis, halsbetændelse og urinvejsinfektioner)

Psykiske tegn på stress

• Rastløshed og indre uro

• Søvnløshed (hjernen kører på højtryk, når man lægger hovedet på puden)

• Irritabilitet og utålmodighed

• Aggressivitet

• Hukommelsesproblemer

• Koncentrationsbesvær

• Manglende sexlyst

• Manglende lyst til sociale aktiviteter med venner og familie

• Angst - uprovokeret eller som en overdrevet reaktion

• Lavt selvværd - følelse af utilstrækkelighed

• Tendens til at give op

• Depression

Det er ikke ualmindeligt at kroppen reagerer ifm. med ferier. Det er der man finder ud af at man har været stresset, hvis man er uopmærkom i det daglige.

Går man alvorligt ned med stress, så kan man være uarbejdsdygtig i meget lang tid.....halve og hele år. Nogle kommer aldig tilbage til deres normale arbejdsliv igen.

Mine bedste råd er:

• Tag det meget alvorligt

• Læs om stress og få styr på alle symptomer

• Få evt. en stressekspert ud i virksomheden og få fokus på det, hvis du finder det gavnligt

• Spis sundt (fedfattigt og en god fordeli

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 10:49
Jeg løber som regel en tur.. roder på computeren med de ting jeg synes er sjovt, webdesign... hopper i kanen med damen... spiller fodbold... 

Stress er jo som regel psykisk relateret... få styr på detaljerne, lav nogle oversigter over opgaver, sæt nogle tidshorisonter og den dur.. gør ting der får dig til at føle dig ovenpå igen...

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 12:06
Jeg kan kun tilslutte mig en tur i motionscentret - det får en på andre tanker, det giver masser af ny energi og så er det sundt :)
Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:28
Hej Kurt,

Er selv lige begyndt at cykle 20-25 km hver dag, det tager ca. en times tid, men kan gøres hjemmefra, så tidsmæssigt stjæler det ikke så meget.

Men det gode ved cykling er at, det er godt for hjertet, da kroppen begynder at bede hjertet om at pumoe blodet rundt, den gevinst man så får er et større hjerte og et mere udholdende hjerte, så det er jo ikke tosset. Dette sker selvfølglig også ved andre sportsgrene, men cykling er ikke så belastene for kroppen som andre sportsgrene, og alle kan være med, bare man har en cykel.

Jeg cykler med min store knægt på 15, og nogle gange er den lille knægt på 11 også med, så dette er dejligt afstressende og rart sammen med familien.

Bare lige en her fra

Michael 
Fra Søborg
Tilmeldt 31. Dec 05
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 12:33
Sport er en rigtig god ting, det styrker det fysiske og samtidig ligger man "hovedet i skabet" imens. Tricket er at finde en sport som man har interesse for, så det ikke bare er tortur.

Tror også at det er en god ting at "lade sig om" at man har et 9-17 job, og når man har fri har man vitterlig fri.

Ellers er søvn en yderst vigtig ting som desværre bliver ned prioriteret, men er god som målestok på om man er stresset eller ej.

Jeg har dyrket sport siden jeg var 5 år, og han indtil nu kun oplevet stress en gang i en periode hvor jeg netop droppede sport pga for meget arbejde. Jeg ned prioriterede så arbejde og begyndte til noget sport igen, og vupti så var stressen væk :)

Mht. kolesterol tallet, så er det jo kosten der skal ændres. Selv folk som træner meget kan have et højt kolesterol tal, hvis kosten er forkert...

/edit: typo
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 12:47
Det er vigtigt at du lærer det.. Og ikke som jeg har gjort.. 7 mdr. sygemeldelse for svær stress..Jeg har haft 80 - 90% af de symptomer som bliver nævnt... D

et vil jeg ikke ønske min værste fjende..

Gå/løb en tur uden tlf...

Jeg har feks. en regel jeg tager ikke min shop tlf. efter kl 17,30. Efter det tidspunkt er aligevel for det meste bare nogen der vil sælge mig noget..

Husk at holde fast i dine hobbier, man skal huske at være menneske..

jeg f.eks. går en tur med hunden. Går ude i haven og bare nyder roen..  Ingen tlf med.. Jeg ringer når jeg ser beskeden.. Jeg skal lave noget som får tankerne væk, ellers slapper jeg ikke af alligevel

Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Side 1 ud af 5 (44 indlæg)