Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Stjæle" kunder fra tidl. arbejdsplads.

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Reitoft:
SÅ kan man altid diskutere om en kunde vil bryde sig om at vidne for den ene eller den anden side, hvis det skulle komme til en retssat! :-)

Maler du ikke fanden på væggen her, uden grund?

Hvis en virksomhed ikke har en kontraktlig aftale med en leverandør, kan virksomheden vel selv bestemme hvem de vil have til at løse en given opgave.

I min verden kaldes det fri konkurrence!

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 14:11

Hej Fru Hartmann,

Jeg sagde jo ikke at jeg var enig i udlægningen - men henviste blot venligt til den. Jeg kender da flere som har været udsat for den og når dagen er omme, så maler jeg ikke fanden på væggen - jeg henviser blot til hvad der står i loven - endda udgivet i et skrift af danske sælgere - nu Business Denmark - så er det ikke mere en OBS (oplysning til borgerne om samfundet?)..

Virksomheden kan altid selv bestemme - det var mere et spørgsmål om hvem der skal løfte bevisbyrden.Min holdning har altid været at når jeg nu desværre aldrig har arbejdet et sted, hvor jeg havde 100% markedsandele, så kunne man jo ligeså godt finde kunder, hvor denne risiko ikke er tilstede.

Så gør hvad I vil... jeg blander mig ikke... 

/M

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 14:25

Morten Reitoft:

Hej Carpenter,

Faldt lige over dit indlæg. Det du gør er ulovligt jvf. Markedsføringslovens bestemmelser.. og det er uanset om du har en klausul eller ej. Du skal endda være opmærksom på at du her i tråden har skrevet at du har taget kontakt til kunderne - hvilket er en klar overtrædelse og bevisbyrden er altså løftet..

Pas på for din egen skyld!

/Morten

Hej Morten, 

Det er desværre ikke helt korrekt. Jeg forstår ikke, hvorfor du henviser til Markedsføringsloven, når det er bestemmelserne i funktionærlovens § 18 og A stk. 2 som anvendes. lovteksten her er klar som du kan se, hvis du følger dette link og går ned i § 18. a stk. 2 ved DETTE LINK.  

Carpenter, Du kan juridisk og moralsk set sagtens gøre det, hvis der ikke findes en klausul i din kontrakt og den efterfølgende ikke er gjort gældende jf. Funktionærlovens §18. Kunden har været glad for dig - og selv kontaktet dig - selvfølgelig skal I fortsætte samarbejdet. 

God vind.

/ L. B.H.B.S.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 14:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tja...

Jeg kender den godt og den anvendes forbindelse med indgåelse af kunde- og konkurrenceklausuler, men markedsføringslovens (§14 såvidt jeg husker) gælder altså upåagtet og det er egentlig meget fornuftigt, for det som den henviser til og gør til genstand er at en medarbejder ikke må skade en tidligere arbejdsgiver - såvidt jeg endda husker på ubestemt tid og det er en markedsføringsmæssig beskyttelse..

Forskellen (og jeg er ikke jurist) er at kunde- og konkurrenceklausulen har begrænsende virkning på dig, din ansættelse og fremtid, hvilket du kompenseres for. Markedsføringslovens bestemmelser gør det jo ikke umuligt at arbejde hos en konkurrent eller disses kunder, som kan have en komplimentarmængde med din tidligere arbejdsgiver, men siger blot at du ikke må anvende den viden du har opnået i dit tidligere virke.. Hvordan det så skal håndhæves.. godt spørgsmål!

Så vores trådstarter må altså gerne arbejde med den gamle kunde, men må altså ikke bruge den viden han har om kunden - f.eks. priser, produkter, leveringer osv. til at fremsætte et bedre tilbud.

Tænk over det - det er jo faktisk rigtig fornuftigt - også selvom man går ind for fri konkurrence.. Fri konkurrence er jo ikke at man hele tiden skal være bange for at ens medarbejdere stikker en kniv i ryggen på én...

Såh...

Morten 

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Fra  B & S Skrevet kl. 14:39

Morten Reitoft:
(og jeg er ikke jurist)

Men det er jeg - og jeg ser, at du blander tingene sammen, da det her er et ansætteleretsligt spørgsmål so TS har beskrevet det.  

/ L. B.H.B.S.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 14:44

OK... respekt for det, men kan se i mine tidligere funktionær kontrakter, som er udarbejdet med hjælp fra Grafisk Arbejdsgiverforening at følgende er referet i opsigelse af medarbejder:

"Du skal dog fortsat overholde din loyalitetsforpligtelse. Du må ikke i opsigelsesperioden tage ansættelse i en virksomhed, der konkurrerer med Trykcentret, medmindre du på forhånd har opnået vores skriftlige accept.

Vi erindrer om, at du har tavshedspligt om fortrolige oplysninger i vores virksomhed. Vi anser oplysninger om kunder samt økonomiske forhold som fortrolige. Tavshedspligten gælder også efter udløbet af opsigelsesvarslet. Vi erindrer om de pligter, der påhviler dig efter markedsføringslovens § 19."

§ 19. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder.

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til eller fået rådighed over virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre personer, der har lovlig adgang til virksomheden.

Stk. 4. Den, der i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger, beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign., må ikke ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte andre i stand hertil.

Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte en erhvervshemmelighed, såfremt kendskab til eller rådighed over den er opnået i strid med de ovenfor nævnte bestemmelser.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Fra  B & S Skrevet kl. 14:46

Morten Reitoft:
OK... respekt for det, men kan se i mine tidligere funktionær kontrakter, som er udarbejdet med hjælp fra Grafisk Arbejdsgiverforening at følgende er referet i opsigelse af medarbejder:

Morten, skal vi nu ikke lige tage udgangspunktet i gældende lovgivning på området og ikke i dine kontrakter ? Tror ikke TS eller andre kan omfattes dine tidligere kontrakter Skype-Wink

/ L. B.H.B.S.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 14:49

Og...

Du skriver at han juridisk og moralsk roligt kan gå videre... Somjurist kan du udtale dig om det juridiske, men det moralske... det ved jeg nu ikke..

Moral er jo noget som ikke er bundet i anden visdom en det enkelte menneske og/eller den kulturelt bestemte norm.

Hvis man har arbejdet hos en arbejdsgiver og enten siger op, eller bliver sagt op så kan man altid diskutere det moralske i at tage kunder fra ens tidligere arbejdsgiver!

Jeg kender da adskillige advokater, som er blevet partnere i nye advokathuse, som bestemt ikke synes det er ok at tage klienter med uden at det er en helt specifik aftale!

Nå... pyt!

/M

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 14:50

Jo...

min pointe er blot at den er udarbejdet af en advokat hos Grafisk Arbejdsgiverforening, som tilsyneladende mener noget andet end dig!!

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 14:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg vil sige at når det nu er dem der kontakter dig om et tilbud, så er det fordi de gerne vil have _dig_. Og ikke dig der kontakter dem bevist for at skrabe kunder til.

Du skal tænke business og ikke skyldfølelses her, efter min mening. - Du er nyopstartet, og har du råd til at lade være?

Jeg forstå godt din følelse af at du stjæler dem, men rent faktisk har de jo bedt dig om et tilbud - fordi de kan lide det arbejde du udføre.

Så hvis du giver dem et tilbud og de vælger dig, så kan du efter men mening sagtens se dig selv i spejlet hver dag! :o)

Held og lykke

Med venlig hilsen
Louise

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)