Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny medejer i enkeltmandsfirma - hvordan

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kalundborg
Tilmeldt 25. Feb 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har et lille enkeltmandsfirma med to navne og et cvr. nr. det ene er My New Cover (MNC) og det andet er Kims rep, i den ene del af firmaet sælges der cover og tilbehør og i den anden del reparation af mobil tlf. mest iphone.

My New Cover er oprettet Dec. 2012 og er et udspring af Kims rep som er oprettet aug. 2011.

MNC som er forkortelsen af My New Cover er nu blevet hoved navnet i firmaet som er registreret på cvr.

Firmaerne køre men ikke med de bedste tal (omsætning lige over 100.000.- i 2012) og begge navne er i samme regnskab, ej heller antallet af kunder er super godt, jeg havde tænkt på at skulle havde en medejer ind i firmaet i håb om at der kunne komme nye ideer, tanker og kræfter til firmaet og et ordentlig skub i den rigtige retning.

Er der nogen der har erfaring med at skulle have/tilføje en medejer, så høre jeg gerne fra jer.

Her er spørgsmålet.

Hvad skal man være opmærksom på, hvad skal der gøres, ja stort set alle indlæg som har med dette at gøre er brugbart, da jeg aldrig har prøvet det med medejer før, link til læsestof af div. Art til dette er også meget velkommen.

Det skal lige siges at jeg har en medejer i sigte, som ikke er afvisende over for ideen, men han skal jo også lige tænke over det, jeg ser det som en stor mulighed for firmaet og vil bare være på forkant med så meget viden som muligt.

At søge via google er en jungle i sig selv, og tænkte at der måtte være nogen her, der kunne lede mig på rette vej.

Glæder mig til at høre fra jer.

Med venlig hilsen

Kim Sterup

Beskyt din telefon med et lækkert cover fra My New Cover.
Kvit tobakken, ryg E-cigaretter se det hele på www.mynewcover.dk

Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 16:39

Hej Kim

Jeg er ikke ekspert. Men jeg tror du skal oprette et I/S som basaltset er et enkeltmandsvirksomhed men med 2 ejere.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:06

Hej. 

En enkeltmandsvirksomhed kan kun have 1 indehaver.

Hvis du ønsker en lignende virksomhedsform med flere indehavere skal i stifte et interessentskab.

Til det skal i have en interessentskabskontrakt som regulerer forholdene i virksomheden samt fordeling af overskud, osv. Bemærk dog at ved at oprette et I/S (interessentskab) hæfter i begge med jeres personlige formue, uanset hvad der står i kontrakten angående fordeling af overskud og ansvar.

Som alternativ kan i stifte et ApS (anpartselskab) som på nuværnde tidspunkt har et kapitalkrav på kr. 80.000,- (på vej mod 50.000,-) og ikke skulle hæfte personligt i tilfælde af virksomheden går konkurs.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 25. Feb 13
Skrevet kl. 17:23

Hej
Lucky Charm

Hvis man
ikke hæfter personligt i et ApS, hvem hæfter så ? eller hvordan forgår det i
tilfælde af (gud må forbyde det) det går konkurs.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31

Et ApS er en selvstændig juridisk enhed og der er derfor ikke personder der hæfter personligt. Det personer kan tabe, er den indbetalte aps kaptial - som lucky charm skrev - 80.000 kr 

Selskabet kan gå konkurs uden at personer der ejer det berøres af andet end deres kapital (de 80 t som jo kan være vokset eller være blevet mindre)

Det forudsætter, at de har drevet selskabet korrekt - for hvis de bare tager det ene lån efter det andet og køber løs på kredit, længe efter det burde ha stået klart at pengene ikke ville være der til at betale (manglende kapitalberedskab) og ejerne og/eller direktøren ikke har gjort opmærksom på det i regnskaber osv - så kan man der blive personlig hæftelse ved en konkurs.

Du skal også vente, at bank f.eks. vil kræve personlig sikkerhed af dig for banklån til et ApS (selvskyldnerkaution) Du kan læse mere om det at ha ApS her i DETTE LINK som også medtager holding som mulighed - men du vil kunne få overblik over ApS - stiftelse og forpligtelser

vh

Fra Kalundborg
Tilmeldt 25. Feb 13
Skrevet kl. 18:53

Cookie tak for svaret.

Jeg tror her i overgangsfasen fra enkeltmands til ApS med 2 ejer bliver en smugle for indviklet til at starte med.

Hvad med omkring I/S er der nogen bestemte ting man skal være opmærksom på her, jeg forstod på lucky charm skrivelse at her hæfter begge parter, og det er jeg nok mere til.

Hvor ordner man det, hvad skal der bruges af div. Oplysninger og alt det her.???

Jeg er af den overbevisning, at det er bedst at begge parter hæfter i tilfælde af konkurs, da det så også er begge parter der står for det hele, og vi har heller ikke de (80t eller 50t ) der skal til for at stifte ApS.

Mvh Kim

Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 66
Fra  Aarhus Tolkeservice Skrevet kl. 19:21

Hej Lucky Charm

Hvor kan jeg finde flere info vedr. kapitalkrav på 50 til stiftelse af Aps? :) 

På forhånd tak Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33

Det med ikke at ha pengene at skyde ind kan man kun ha respekt for, men forstå i alle fald også, at personlig solidarisk betyder, at kreditorerne kan hente ALT hos dig, og overlade det til dig at hente din makkers andel. Man henter generelt bare hos den det er lettest at få alle pengene for. Den der således betaler, har så fuldt krav på den del den anden skal af med, men det hjælper jo ikke meget, hvis den anden ingen penge har.

Som Lucky Charm helt korrekt beskrev, så skal der en interessent kontrakt til som regulerer hvem der bestemmer hvad, må bruge penge på hvad, skal tage ansvar for xxx og yyy OG hvordan I skilles hvis I ikke synes det fungerer for jer - hvordan kommer den ene ud i et godt samarbejde og får sin del af aktiver/tager sin del af passiver og hvad der eller kan være

En sådan kontrakt er vigtig

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:50

Mac13:

Hej Lucky Charm

På forhånd tak Smile

http://www.ditselskab.dk/mere-info/kapitalkrav-saenkes-fra-80-000-til-50-000

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:59

Mac13:

stiftelse 80 t - lovforslag om nedsættelse til 50 t fra 1/1-2014 - ikke vedtaget endnu og ikke før 2014 - Du kan læse om stiftelse af aps her (også selv om der står aps og holding i DETTE LINK

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)