Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Minimalt årsregnskab

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg skal nu til at lave mit første årsregnskab.

Da det er ret begrænset hvad der har været af transaktioner (21 linier i alt) så synes jeg ikke lige det skulle være nødvendigt at betale en revisor i denne omgang.

Det der er sket i 2005 er at jeg har skrevet 3 fakturaer, og brugt nogle penge på kontorudstyr.

Hvor meget skulle det være nødvendigt at skrive i årsregneskabet til Skat, og hvilke bilag skal jeg gemme?

Det jeg regner med at gøre nu er sådan set bare at lave en opsætning a'la:

Omsætning (u moms) xxxx.xx
- Omkostninger (u moms) xxxx.xx
Resultat: xxxx.xx

Og så ellers gemme:

- Kvitteringer
- Fakturaer
- Konto udskrift

Lyder det helt hen i vejret?
Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 13:32
Hvis der er tale om en personligt ejet virksomhed (altså ikke et selskab), og du ikke ønsker at bruge reglerne i virksomhedsskatteordningen (du kan sagtens vente til næste år med det), så ser det umiddelbart fint ud.

Du mangler dog en "balance" - aktiver og passiver.
Jeg vil umiddelbart tro at du måske bare har noget bank / tilgodehavende eller lignende under aktiver, og en egenkapital / mellemregning under passiver.

Du skal også huske at skrive resultatet på din selvangivelse.
Og det er fint at gemme bilag mv - det skal du nemlig gøre i 5 år.

Hvis du har flere spm er du velkommen.

Anne Mette

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 13:46
Anne Mette: Mhs. til det du skriver om virksomhedsordningen, gælder der så samme regler for en personligt ejet virksomhed beskattet efter virksomhedsordningen, som der gør for f.eks. et anpartsselsab? Her tænker jeg på krav til regnskabet.
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 13:51
Det er en personligt ejet virkosmhed.

Jeg har lidt bøvl med at hitte ud af det med balancen, da jeg har købt de fleste kontorforsyninger på mit private dankort, og så overført penge fra firmakontoen efterfølgende. Men når firmakontoen har været tom, er der jo ikke noget at overføre af, og så må det jeg har brugt på varer vel ryge ind som egenkapital eller hvad?

Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Skrevet kl. 13:52

Dato: 1/11/2006 1:45:45 PM Forfatter: Sune Christesen Anne Mette: Mhs. til det du skriver om virksomhedsordningen, gælder der så samme regler for en personligt ejet virksomhed beskattet efter virksomhedsordningen, som der gør for f.eks. et anpartsselsab? Her tænker jeg på krav til regnskabet.

Hvis du tænker på om regnskabet skal revideres, er svaret NEJ.

Men der er nogle krav til brugen af Virksomhedsskatteordningen, omkring at man skal opfylde bogføringsloven, og adskille privat- og virksomheds-økonomi.

Anne Mette

Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Skrevet kl. 13:57

Dato: 1/11/2006 1:50:54 PM Forfatter: Morten Bock Det er en personligt ejet virkosmhed. Jeg har lidt bøvl med at hitte ud af det med balancen, da jeg har købt de fleste kontorforsyninger på mit private dankort, og så overført penge fra firmakontoen efterfølgende. Men når firmakontoen har været tom, er der jo ikke noget at overføre af, og så må det jeg har brugt på varer vel ryge ind som egenkapital eller hvad?

De penge du "har lagt ud" privat føres på en mellemregning under passiver.
Når du efterfølgende overfører fra firma-bank-kontoen, udligner du bare mellemregningen.

Mellemregningen vil i nogle tilfælde være en del af egenkapitalen, men det behøver ikke at være det.....

Anne Mette

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 14:04
Fornemt, tusind tak :)
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 15:04
Nu har jeg fået indført det hele i Stone''s SummaSummarum

Bortset fra én ting:

Jeg mangler at bogføre momsafregninger.

Jeg har indbetalt moms én gang for 3. kvartal, men hvordan bogfører jeg det?

Her i 4. kvartal skal jeg have en smule tilbage i moms, men det bliver vel bare overført til næste regnskabsperiode?
Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Skrevet kl. 15:12

Momsafregningen for 3. kvartal:

Den udgående moms føres på salgsmoms (kt. 66100 i deres standard-kontoplan) - den udligner det der er bogført.
Den indgående moms føres på købsmoms (kt. 66200) - og udligner periodens bogføringer.
Forskellen (Det du har betalt - føres på din mellemregning (hvis du har lagt ud privat), eller på bankkontoen.

Momsafregning 4. kvartal:
De beløb der står på 66100 + 66200, føres under tilgodehavender (fordi du skal have momspenge tilbage) i dit regnskab, som afsluttes 31.12.2005. 
Du lader dem bare stå i bogføringen, så kan du udligne dem, når pengene kommer - i det nye regnskabsår.

Anne Mette

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 15:25
Sådan som det ser ud nu, så står der:

Salgsmoms: 750
købsmoms: -291
momsafregning: -561 (det som jeg betalte i november)
Kortfristet gæld: -102

Duer det ikke at have en negativ gæld eller hvad?

Hvilke konti skal krediteres/debiteres for at få det beløb til at stå under tilgodehavender?
Side 1 ud af 2 (20 indlæg)