Jeg skal nu til at lave mit første årsregnskab. Da det er ret begrænset hvad der har været af transaktioner (21 linier i alt) så synes jeg ikke lige det skulle være nødvendigt at betale en revisor i denne omgang. Det der er sket i 2005 er at jeg har skrevet 3 fakturaer, og brugt nogle penge på kontorudstyr. Hvor meget skulle det være nødvendigt at skrive i årsregneskabet til Skat, og hvilke bilag skal jeg gemme? Det jeg regner med at gøre nu er sådan set bare at lave en opsætning a'la: Omsætning (u moms) xxxx.xx - Omkostninger (u moms) xxxx.xx Resultat: xxxx.xx Og så ellers gemme: - Kvitteringer - Fakturaer - Konto udskrift Lyder det helt hen i vejret? |
Hvis der er tale om en personligt ejet virksomhed (altså ikke et selskab), og du ikke ønsker at bruge reglerne i virksomhedsskatteordningen (du kan sagtens vente til næste år med det), så ser det umiddelbart fint ud.
Jeg vil umiddelbart tro at du måske bare har noget bank / tilgodehavende eller lignende under aktiver, og en egenkapital / mellemregning under passiver.
Du skal også huske at skrive resultatet på din selvangivelse.
Og det er fint at gemme bilag mv - det skal du nemlig gøre i 5 år.
Hvis du har flere spm er du velkommen.
Anne Mette