De 561 fører du på mellemregningen - dem har du betalt, og derefter vil der stå en rest tilbage (med +). De 750 og - 291 vedrører 4. hvartal ?
Dem lader du bare stå i bogføringen.
Hvis det er balancen du vil sende til T&S, så er det ok at det står som en "Debet-post" under dine passiver - men hvis du vil lave et bilag eller lign til dem, så vil jeg sætte dem under aktiver, som et tilgodehavende.
Anne Mette |
Minimalt årsregnskab
Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk
De to tal kom frem automatisk efter at have tastet fakturaer og kvitteringer ind. Det jeg så gjorde var at: Debitere Momsafregning(66900) med det 561kr jeg betalte og kreditere Bank(58000) hvor jeg betalte girokortet fra. Hvad sker der hvis jeg afslutter regnskabet som det står nu? Vil salgs/købsmoms så blive nulstillet? Eller er jeg nødt til at få bogført anderledes, så de ikke bare fortsætter i næste regskabsår? |
Sorry - jeg blev lidt forvirret af at du sagde at du havde penge tilgode, og at det så står i minus.... :-) Man kan desværre vende fortegn i programmet - en meget kedelig egenskab programmet har....
Dine momskonti vil ikke automatisk blive nulstillet, så saldiene vil blive overført til næste år.
Men du kan evt udligne udgående og indegående (nulstille dem), og sætte forskellen på momsafregningskontoen.
Så er det kun indeværende år, der står på udg / indg.
Anne Mette |
Det er smart at gøre det efter, for som du selv skriver, så du undgår at der kun står ét beløb på momsafregningskontoen når du efterfølgende skriver en balance ud. Gør det med en dato i det nye år, som du ikke bruger til andet.
Hvis du bruger 01.01.2006 til dine primoposteringer - og alt andet føres med 02.01.2006 og efter - vil du også altid kunne skrive en primobalance ud incl. eventuelle reguleringer.
Anne Mette |
Hvis det bare er et enkeltmandsfirma, er der ikke længere krav om at aflevere en balance. De kræver bare at du påfører de rigtige tal på din udvidede selvangivelse. Såfremt de ønsker regnskab og bilag, bør et simpelt regnskab med alle posteringer, være nok. De ønsker bare at se cash flowet i virksomheden, hvor hvad går hen hvordan.
mvh
Thomas |
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hej Bent Kender ik til Mindstekravsbekendtgørelsen. Jeg har imidlertid være meget i kontakt med mit skattekontor. Balance var kun påkrævet ved et IS jeg oprettede, ikke for mit Enkeltmandsfirma. Desuden ville de heller ikke længere ha en kapital forklaring.
Men du lyder som om du har noget mere styr på det. Så kan du jo korrigere, der hvor jeg tager fejl.
mvh
Thomas |
Ldt kender jeg da til det Kapitalforklaringen er afskaffet det er korrekt. Herudover kan det meget vel være at dit lokale skattekontor i det konkrete tilfælde har sagt at det er så småt at... o.l. og dermed har accepteret at du afleverer det som du nu engang gør og det er jo fint nok at de har en pragmatisk holdning til det. Det er bare ikke noget andre kan støtte ret på. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann