Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. skat ved små intjeninger

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo til Excel hvis du ved du gør et korrekt og er du under 50.000 så har du jo ikke moms med så JO -  og i princip SKAL man forskudsregistrere- men er det småbeløb er det lige meget og du kan som jeg også har set andre svare dig før - gøre det ved at ændre flere gange under året

vh

Mange tak!

Hvad er den korrekte måde? Lige pt. skriver jeg dato, beløb, og hvad jeg har lavet for at få pengene. Ingen timer, kun dato for beløbs modtagelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:55

Det er helt ok som du gør (tag lige kundens navn med så du kan følge det lidt - og som sagt kan du forskudsregistrere hvad du mener at komme til at tjene og betale skatten med det samme en er det små beløb, ja så skriver du bare sammentælling som en sum ind i rubrik 12 i årsopgørelsen

Det med kundens navn/adresse er bare så du kan finde ham igen, og hvis skat skulle ville checke fordi de evt checker din kunde - så er det nemt at vise, at den er skam med

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:32

Cookie:
som sagt kan du forskudsregistrere hvad du mener at komme til at tjene og betale skatten med det samme en er det små beløb, ja så skriver du bare sammentælling som en sum ind i rubrik 12 i årsopgørelsen

Mange tak for dine svar, de hjælper!

Så lige for at få det på det rene;

Hvis det er små beløb (Under 50.000 årligt), så laver jeg ingen forskudsregistrering, og skriver blot beløbet på min årsopgørelse.

Hvis det er større beløb (Over 50.000 årligt), så laver jeg en forskudsregistrering, og skriver hvor meget jeg har tjent på min årsopgørelse.

Hvis jeg kommer over de 50.000 så skal jeg momsregistreres - dvs jeg skal fortælle mine "kunder" at de skal betale det beløb jeg synes jeg vil tage for opgaven + 25%. Det skriver jeg også ned i mit regnskab, hver gang jeg modtager pengene. Behøver jeg en revisor?

Hvis jeg er momsregistreret, så kan jeg trække en ny computer fra (som bruges til at udføre opgaven)? Hvad med mit kollegie værelse?

Jeg takker igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40

Nej - du forskudsangiver altid - det med mindre beløb betød bare, at noget med 1000 kr ikke er så afgørende, men taler vi op mod 50.000 bør du absolut forskudsregistrere, det er lovkrav at forskudsregistrere hvad man tjener - og du får betalt undervejs og slipper for strafrente http://ivaekst.dk/vaekst/0/0/6/3/forskudsregistrering 

Du må IKKE komme over de 50.000 kr i omsætning på en 12 mdr periode for så skal du af med moms for de første 50.000 + bod (koster 20.000 kr i runde tal) så du skal forskudsregistrere bare du har mindste forventning om at nå 50.000 i omsætning. Læs DETTE LINK grundigt - for den må du ikke misse

En computer der anskaffes for at løse opgaven giver fradrag - men igen forudsætter alt dette, at du driver det hele som seriøst erhverv og ikke af skat bliver set som en ren hobby virksomhed.

Og - nej kollegieværelse giver ikke fradrag - ser HER I DETTE LINK 

Uanset moms eller ikke moms laver du faktura til dine kunder - hvis du ikke er registreret uden moms og hvis du er registreret med moms.

Regnskab fører du også uanset det ene eller andet - Der er ikke krav om revisor, men føler du dig blank på økonomi er det klogt at hitte en der for små penge vil modtage dine bilag som scan og føre dit regnskab og hjælpe i begyndelse

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:53

Åh nej dog.. Det snart ligefør det ville være nemmere for mig bare at stoppe med det her.. Jeg vil skam gerne betale, men der er simpelthen så meget besvær.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:17

Jeffijoe Software:
Åh nej dog.. Det snart ligefør det ville være nemmere for mig bare at stoppe med det her.. Jeg vil skam gerne betale, men der er simpelthen så meget besvær.

Jeg mener stadig godt, du kan vente til året er omme med at opgive den ekstra indtægt på 10-20.000. Men når du har gjort det en gang, vil skattevæsenet, så vidt jeg husker, selv sætte din forskudsopgørelse tilsvarende op for det kommende år.

Momsregistrering er, som Cookie skriver, først tvingende nødvendigt når du er opppe i nærheden af en omsætning på 50.000 indenfor en periode på 12 måneder.

Men da jeg var på det stadie, du er nu, følte vi også, at vi stod ved en skillevej. Vi valgte i stedet at gå all in og netop både blive momsregistreret og markedsføre os noget mere, så der blev en egentlig forretning ud af det.

Det var meget småt i starten, men jeg lærte rigtig meget om moms og at lave regnskab (selv om det var et meget lille et). Så hvis du kan betragte det som en slags mulighed for at få erfaring og viden i stedet for bare at se det som en masse besvær, så får du måske noget rigtig godt med på vejen.

Så du skal egentligt bare mærke efter, om du har en iværksætter i maven eller ej Smile

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:28

Og så skal du selvfølgelig være meget opmærksom, hvis din almindelige løn er så høj, at du kommer over grænsen for topskat (457.620/år) ved at tjene mere. Men her er, hvad SKAT skriver om emnet:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789750

Så jeg kan godt stå inde for mit råd om at vente til året er omme, hvis du ikke kommer højere op i indtjening end du har skrevet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21

Birte Andersen:
Så jeg kan godt stå inde for mit råd om at vente til året er omme, hvis du ikke kommer højere op i indtjening end du har skrevet.
det kan vel ikke være det at skulle skrive et tal i forskud - som kan gøres 20 november som afholder trådstarter for at kaste sig ud idet, og trådstarter spørger konkret om det er korrekt at under 50.000 skal man ikke forskudsregistrere. Den holder helt enkelt ikke

Ellers ja - så går det da at vente med mindre beløb- det bliver det vel ikke nemmere af.

Jeg tror det er administrationen generelt som lyder slemt + regler om ikke fradrag for kollegieværelset - fradrag for computer og risiko for hobbyvirksomhed OG regnskaber der jo skal følge visse regler - og jo også kan være det for nogen, derfor rådet om at lade andre tage sig af det økonomiske så der fremkommer korrekt regnskaber - ellers kan beslutningen om at vente til man føler sig up-to it - når vi taler regnskaber i det mindste - være helt rigtigt

vh

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)