Hej! Jeg har en enkeltpersonsvirksomhed, hvor jeg sælger undervisning, sang og afholder workshops. Nogle af mine ydelser lægger jeg moms på og andre er uden moms. Jeg er momsregistreret. Hvordan håndterer jeg de indtægter og udgifter, som ikke er momsbelagte? kan jeg lave et separat regnskab? Med venlig hilsen Maria Hanke |
Jeg kan både give dig et svar - og alligevel ikke.
Vi leverer også momsfrie ydelser sammen med momspligtige ydelser/produkter. Hele begrebet hedder delmoms og vi fandt det selv så indviklet, at vi overlader det til en revisor at indberette moms for os.
Når man leverer momsfrie ydelser, skal man betale lønsumsafgift i stedet. Så der skal altså sammensættes en regnskab af moms, momsfrit og lønsum. Men det er altså et fælles regnskab, hvor nogle ydelser bare registreres uden moms.
Men lad os håber, at der kommer nogle revisorer på banen her inde og kan give lidt oplysning :-)