Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke-momspligtige ydelser og hvordan de håndteres regnskabsmæssigt

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 2860 Søborg, København
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har en enkeltpersonsvirksomhed, hvor jeg sælger undervisning, sang og afholder workshops.

Nogle af mine ydelser lægger jeg moms på og andre er uden moms.

Jeg er momsregistreret. Hvordan håndterer jeg de indtægter og udgifter, som ikke er momsbelagte? kan jeg lave et separat regnskab?

Med venlig hilsen

Maria Hanke

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:02

Jeg kan både give dig et svar - og alligevel ikke.

Vi leverer også momsfrie ydelser sammen med momspligtige ydelser/produkter. Hele begrebet hedder delmoms og vi fandt det selv så indviklet, at vi overlader det til en revisor at indberette moms for os. 

Når man leverer momsfrie ydelser, skal man betale lønsumsafgift i stedet. Så der skal altså sammensættes en regnskab af moms, momsfrit og lønsum. Men det er altså et fælles regnskab, hvor nogle ydelser bare registreres uden moms.

Men lad os håber, at der kommer nogle revisorer på banen her inde og kan give lidt oplysning :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03

Jeg kan ha misforstået spørgsmålet, men du har to typer omsætning - noget som er uden moms (og måske skal være lønsumsregistreret) og noget som er med moms. Jeg går ud fra, at du selv har check på hvad der er momsfrit og evt lønsums tilknyttet, så svarer bare på bogføringen

Du fører i så fald det hele i et regnskab. Du har bare indtægter med moms tilknyttet kontoen og nogle til yderlserne - uden moms tilknyttet

F.eks en konto der hedder - undervisning - en til sang og en til workshops - uden moms tilknyttet kontoen - og så nogle salgs konti til det andet du måtte lave

På samme måde for de udgifter der rent tilhører de ikke momsede yderlser, og for resten med moms

Så kunne der være noget der var lige midt i mellem eller i alle fald delt, lad os sige printerpapir. Der bør du dele udgiften i forhold til enten det du kan opvise er andel ikke moms og andel moms, og hvis du slet ikke kan det, så efter omsætning. Du køber for 1000 kr printerpapir med moms - ialt 1250 kr

halvdelen er til det momsede = 500 kr og 125 kr moms   -   den anden halvdel er til det ikke momsede er udgift 625 kr lige ud på konto uden købsmoms tilknyttet

Sådan mener jeg man deler , men lad gerne en klogere bekræfte

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:08

Hej Maria,

hvis du bruger et økonomisystem, så registrerer du dit salg på to forskellige indtægtskonti en med og en uden moms.

Hvis du kører det manuelt, så skal du bare sørge for at fange momsen og dit salg efter moms kan du sagtens lægge samme.

Jeg håber at dette gav mening

Stig

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:12
Tilmeldt 9. Mar 09
Skrevet kl. 17:21

Hej Tonny,

Tak.

Den første blanket du linker til, er kun for behandlere og gælder ikke foredrag og undervisning, som er det jeg laver. Men du linkede måske bare til den for at give et eksempel?

Det næste link har jeg hverken tid eller lyst til at sætte mig ind i. Vil en revisor kunne fortælle mig, hvilken fordeling jeg skal lave? Og afhænger det af hvor stor en del af omsætningen, der er momsfritaget?

mvh

Maria

Tilmeldt 9. Mar 09
Skrevet kl. 17:22

accountman:

Hej Maria,

hvis du bruger et økonomisystem, så registrerer du dit salg på to forskellige indtægtskonti en med og en uden moms.

Hvis du kører det manuelt, så skal du bare sørge for at fange momsen og dit salg efter moms kan du sagtens lægge samme.

Jeg håber at dette gav mening

Stig

Hej Stig, jeg kører det manuelt.
Og jeg forstår ikke hvad du mener.

/maria

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:43

Hej Maria

Maria Hanke:
Den første blanket du linker til, er kun for behandlere og gælder ikke foredrag og undervisning, som er det jeg laver. Men du linkede måske bare til den for at give et eksempel?

Præcis, det var opgørelsesmetoden, jeg henviste tilWink

Maria Hanke:
Det næste link har jeg hverken tid eller lyst til at sætte mig ind i. Vil en revisor kunne fortælle mig, hvilken fordeling jeg skal lave? Og afhænger det af hvor stor en del af omsætningen, der er momsfritaget?

Det er nødvendigt at opgøre hhv. din momspligtige omsætning og den momsfrie omsætning, hvorefter du kan beregne omsætningsfordelingen og heraf beregne fordelingen af moms på de regnskabsposter, som i givet fald er fælles uanset omsætningen, herunder eks. telefon, husleje o.s.v.. Derimod behøver du ikke foretage en fordeling af de omkostninger, som direkte kan henføres til enten den momspligtige omsætning eller den momsfrie omsætning.

Det er derfor vigtigt, at din kontoplan bliver tilrettet således, at denne kan anvendes uden problemer.

Endelig skal du følgelig også være opmærksom på, at den del af dit overskud, som kan henføres til den momsfrie del, der skal beregnes og betales en lønsumsafgift, som opgøres i forbindelse med årsregnskabet og selvangivelsen. Dog hvis du har ansatte, så skal der afregnes aconto lønsumsafgift løbende i indkomståret.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:46

Hej Maria,

kan du ikke fortælle os hvad det er for nogle momsfrie ydelser, det er du sælger?

Stig

Tilmeldt 9. Mar 09
Skrevet kl. 20:10

Kære Tonny,

Tak for svar.

Tonny Skov Pedersen:

Maria Hanke:

Præcis, det var opgørelsesmetoden, jeg henviste tilWink

Det tænkte jeg nok Cool

Tonny Skov Pedersen:
Det er nødvendigt at opgøre hhv. din momspligtige omsætning og den momsfrie omsætning, hvorefter du kan beregne omsætningsfordelingen og heraf beregne fordelingen af moms på de regnskabsposter, som i givet fald er fælles uanset omsætningen, herunder eks. telefon, husleje o.s.v..

Det giver mening. Det var det, jeg mente med at have to sideløbende regnskaber.

Tonny Skov Pedersen:
Derimod behøver du ikke foretage en fordeling af de omkostninger, som direkte kan henføres til enten den momspligtige omsætning eller den momsfrie omsætning.

Klart.

Tonny Skov Pedersen:
Det er derfor vigtigt, at din kontoplan bliver tilrettet således, at denne kan anvendes uden problemer.

Det vil unægtelig være rigtig smart.

Tonny Skov Pedersen:
Endelig skal du følgelig også være opmærksom på, at den del af dit overskud, som kan henføres til den momsfrie del, der skal beregnes og betales en lønsumsafgift, som opgøres i forbindelse med årsregnskabet og selvangivelsen.

Det var dog besværligt. Men vel ikke mere besværligt end momsregnskabet.

Tonny Skov Pedersen:

Dog hvis du har ansatte, så skal der afregnes aconto lønsumsafgift løbende i indkomståret.

Jeg har ingen ansatte - men udbetaler honorar ind imellem.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)