Hej Et nemt spørgsmål (for dem som kender svaret ;)) omkring udregning af moms. Jeg sælger en vare på nettet og bruger udlæg modellen ifht. porto. Men det jeg er i tvivl om er "hvornår" jeg skal udregne momsen ? Et eksempel: Varen incl. fragt (8kr.) 35kr Skal jeg trække de momsfrie beløb fra før jeg udregner momsen ? så de 35-8-2=25*0,2 ? eller må jeg kun trække de 8 kr fra i portoen og så regne momsen ud fra de 27? I det sidste tilfælde trækker jeg vel bare de 2 kr fra som en alm. driftsudgift ? Håber det giver mening ;) Og så til sidst, er der noget galt i at jeg sælger varen incl. fragt når jeg bruger udlægmetoden ? På forhånd mange tak for svarene Venligst Kenneth |
Jeg har aldrig selv brugt udlængsordningen, men vover et svar:
Din fakturering må skulle vise hvad der er varer med moms- og hvad der er gebyr og porto efter udlæg uden moms - og kun varen bogføres ind i omsætningen - Og du skriver *0,2 men må vist mene * 0,25 for få lagt momsen til (de 0,2 er hvis man har en vare med moms inkluderet og skal ha selve momsen at se
Portoen påvirker så ikke resultatet og heller ikke omsætning men går ind og ud ens i omkostninger og gebyret er en gebyr udgift og alm driftsudgift jep
vh