Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp har fået min første udenlandske kunde

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Godthåb, ved Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 163
Fra  NJKI ApS Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har fået min første udenlandske kunde. Fra Tyskland.

Jeg skal fakturere dem i EUR, men hvordan i praksis?

- Skal jeg oprette en EUR konto til at modtage pengene, eller kan de godt ryge ind på min alm DKK firmakonto?

- Kan jeg bare lave en almindelig dansk faktura som jeg plejer, blot med EUR som valuta, eller skal jeg lave en faktura på engelsk/tysk?

Håber nogen kan hjælpe :)

/Morten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Morten Lassen:

Jeg skal fakturere dem i EUR, men hvordan i praksis?

- Skal jeg oprette en EUR konto til at modtage pengene, eller kan de godt ryge ind på min alm DKK firmakonto?

Hej Morten,

du vil sagtens kunne modtage indbetalingen på din DKK konto. Det bliver dog lidt dyrt, så overvej at få en EUR-konto, hvis der kommer mange indbetalinger.

Morten Lassen:
- Kan jeg bare lave en almindelig dansk faktura som jeg plejer, blot med EUR som valuta, eller skal jeg lave en faktura på engelsk/tysk?

Det vil da være en god service over for kunden at udarbejde fakturaen på et sprog, som han forstår. 
Hvis det er en tysk virksomhed skal du huske at få hans Mehrwertsteuer(moms)-nummer, da de nok forventer at blive faktureret uden moms. Momsnummeret skal fremgå af fakturaen og der er en standard EU formulering som skal med på fakturaen uden moms. Jeg har ikke lige denne tekst, men hvis du har brug for det så kan jeg hurtigt finde denne. 

Stig

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12925
Skrevet kl. 13:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Morten Lassen:

Skal jeg oprette en EUR konto til at modtage pengene, eller kan de godt ryge ind på min alm DKK firmakonto?

Hvis du oplyser din DKK kroner konto (IBAN nr) vil banken normalt bare omregne de modtage Euro til kroner, men spørg i din banken. Fordelen ved at have en Euro konto er at du slipper for en veksling, dette er fordelagtigt hvis du har udenlanske leverandører der modtager Euro.

Såfremt din kunde er en erhvevskunde skal fakturaen skal indeholde både dit og kundes moms nr. 

Vedr. betaling skal du oplyse dit IBAN konto nr.

Det vil da være meget smart at lave fakturaen på f.eks engelsk eller tysk.

Mvh

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46639
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:59

Din faktura bør jo være sådan udformet, at den kan forstås af en tysker - Men mon ikke den allerede kan det, ellers må du jo lave lidt oversættelser til engelsk eller tysk

Du fakturerer i EUR og han kan sagtens betale ind på din danske konto hvor pengene vil blive vekslet til DKK og du vil få et gebyr i en eller anden mindre størrelsesorden - med mindre tyskeren angiver han tager alle omk. og det gør de normalt ikke (regn ca 40-100 kr)

Mit råd er, når du fakturer i EUR at du  bogfører i DKK efter vekselkursen når du fakturer, og når den så er betalt, så vil vekselkursen være en anden, og den difference bogfører du som valutadifference (+ eller -) og gebyret på konto for gebyrer

Som altid, skal du naturligvis checke lidt om at din kunde er betalingsdygtig, men med det sagt, så er tyskere generelt ganske så ordentlige at handle med

god vind og tillykke med din første eksport ordre - way to go

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2122
Skrevet kl. 14:01

Hej Morten

Jeg handler selv med Tyskland. Alt tekst på mine fakturaer er på DANSK. Beløb er i EUR.

Og når du har CVR nummer, skal du finde konto: Varesalg EU uden moms. Hvis den ikke er i kontoplanen, må du oprette den.

MHT konto, så kan det ikke betale sig, at have særskilt EUR konto, har jeg erfaret. Mine indbetalinger går på alm. konto, som DKKR.

Håber, at dette var lidt hjælp.

Johnny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46639
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:05

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 14:12

Pythonrap:

MHT konto, så kan det ikke betale sig, at have særskilt EUR konto, har jeg erfaret. Mine indbetalinger går på alm. konto, som DKKR.

Det vil da absolut kunne betale sig hvis man har leverandøre der modtager betalng i Euro.  Jeg vil umiddelbart tror at de kræver en Euro konto for at kunne drage nytte af de lave bankgebyre ved en såkaldt SEPA-betaling. 

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Fra Godthåb, ved Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 163
Fra  NJKI ApS Skrevet kl. 14:43

accountman:
Det vil da være en god service over for kunden at udarbejde fakturaen på et sprog, som han forstår. 
Hvis det er en tysk virksomhed skal du huske at få hans Mehrwertsteuer(moms)-nummer, da de nok forventer at blive faktureret uden moms. Momsnummeret skal fremgå af fakturaen og der er en standard EU formulering som skal med på fakturaen uden moms. Jeg har ikke lige denne tekst, men hvis du har brug for det så kan jeg hurtigt finde denne. 

Hej accountman.

Jeg vil meget gerne have den tekst du henviser til, hvis du kan finde den! På forhånd tak!

Har jeg forstået det rigtigt, at jeg ikke skal opkræve moms?

Iøvrigt tak til Jer alle for informative svar :)

God weekend!

/Morten

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 15:00

Morten Lassen:

Har jeg forstået det rigtigt, at jeg ikke skal opkræve moms?

Rigtigt forstået hvis du har sikret dig at kunde har et moms nr.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)