|
Jeg har fået en mulighed for at købe en halvdel af en eksisterende virksomhed som en del af et glidende generationsskifte, jeg er ikke ansat i virksomheden i dag skal det siges, men kender firmaet Jeg har naturligvis set regnskabet, det er et AS og det løber lige akkurat rundt som det er i dag, har haft et lille underskud i sidste regnskab. Skyldes en meget høj kassekredit bla. Hvis firmaet havde en bedre likviditet som det vil få hvis jeg skyder en million ind i firmaet, så vil alene besparelsen på renterne betyde et overskud med det samme. Ydermere vil nogle tiltag som jeg kan lave give en meromsætning Mit problem er : Hvordan laver jeg et budget - og hvilke tal skal jeg bruge for at overbevise bankmanden, jeg skal nemlig låne nogle af pengene har ca. halvdelen selv, måske lidt mindre hvis jeg ikke skal sidde for stramt i det. Jeg er ikke så god til regnskabstal , så hvis jeg kunne få et par fif til hvilke tal jeg skal fokusere på for at tale bankmandens sprog, så vil jeg være lykkelig. Firmaet er gammelt over 30 år og har været et a/s de sidste 10 ca. På forhånd tak. |
Du skal først og fremmest nok få sidse 5 eller mindst 3 års regnskaber - og ud fra dem opstille
år 1 år2 år3 og dit eget og måske sælgers budget for året efter en overtagelse
omsætning (evt delt i nogle hovedgrupper hvis disse er væsentlige) bruttoavance - løn/udbytte til ejerkredsen (som jo så skal erstattes af løn til dig) - vareforbrug - øvrige omkostninger - renter - afskrivninger - kortfristet og langfristet gæld, egenkapital - resultat
Herudover - forpligtelser (så som husleje - løn til hele personalet under en opsigelse (også selv om du beholder dem, er det en latent forpligtelse du overtager) og andre væsentlige udgifter du overtager løbende fremover
Inkluder så en oversigt over markedet - er konkurrencen under udvikling (ex hvis det er en købmand - er der så åbnet en lidl og en aldi på de to nærmeste gadehjørner - eller hvis de sælger vaskemaskiner - hvad er der sket på internetmarkedet)
Beskriv så de tiltag du - ud over den akutte nedbringelse af eksisterende gæld - kan tilføre af ændringer og dine forventninger til det - i form af omkostninger og fornyet indtjening.
Det er væsentlig at få et forløb der viser, hvordan udviklingen har været og dine forventninger, og er der noget markat, ex en nedgang, så begrunde hvad det er der sker når tingene sådan går ned men også hvad du gør for at det vil blive bedre.
Beskriv om nuværende ejere skal være med i en overgang - og om betydningen af det - på godt og undt
Det vil være godt at ha en med dig, som både kan regnskaber lidt og som kan se på værdien af en virksomhed. Det er ikke givet, at den mio de idag vil ha er korrekt - det kunne være en del mindre suppleret med at de før en andel i resultatet de næste 5 år - ex 20% af overskud, så de selv er med i risikoen. Husk, at lige som virksomhedder kan være mio værd, så kan der være virksomheder som ejerne i virkeligheden skulle gi penge for at komme af med.
god vind
Bliv gratis medlem