Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksport af fødevarer til Tyrkiet

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Feb 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en kontakt i Tyrkiet, som vil købe fødevarer af mig, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal klare det med betalingen.
Jeg kan selvfølgelig kræve 100% forudbetaling, men da det er en større sum, så ville jeg personligt ikke selv betale det forud.

Hvis jeg fx kræver 50% forud og dernæst resten, når kunden har fået varene, hvordan gør jeg det rent praktisk.
Jeg har ikke lyst til at sende en faktura, hvor kunden har 10 dage til at betale de resterende 50% efter varene er modtaget, da jeg aldrig vil have mulighed for at få pengene, hvis kunden ikke betaler fakturaen (jeg har ikke lyst til en retsag i Tyrkiet), men hvordan gør jeg så?

Jeg synes, at kunne huske, at der findes en bankløsning, hvor kunden indbetaler de sidste 50% af pengene til en bank (inden varene afskibes), og når kunden afhenter varene i tolden i Tyrkiet, så bliver pengene frigivet fra banken til min konto.

Hvad hedder den løsning?

Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 23:15

Jeg vil anbefale dig og tage kontakt til en Advokat i Tyrkiet. Så står du bedre... 

Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 23:21

Jeg tror jeg ville bruge en escrow til sådan en handel - Google det hvis du er i tvivl om hvad det er....

Jeg har selv boet 2 år i Tyrkiet og der er altså mange snydere imellem - Men det er der jo selvfølgelig alle steder... :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 01:44

Har du overoved undersøgt om der er nogle importregler mht.   fødevare  import i Tyrkiet?

Med hensyn til betalingen bør du nok lige snakke med din bank.  Men en Ramburs vil nok være det mest fornuftige løsning.

Tilmeldt 11. Jul 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 02:57

Synes det er simpelt, der hvor jeg arbejder har vi kunder rundt omkring i Verden og hvis det er en stor kunde, og vi ved at de betaler fordi det nemt at få fat i dem, så lad dem betale forud, men tager vi lande som Moldavien, vil vi have forudbetaling på nye kunder, dog har vi sagt at vi i fremtiden kan finde mulighed for at de kan få kredit, men det er noget der tager tid fordi det, skal undersøges... Så personligt ville jeg klart tage mod forudbetaling på en ny kunde, også efter noget tid(når tilliden er der) ville jeg lade denne kunde få kredit. Du skal ikke gå og blive sur hvis ordren går tabt, for så havde nok med 99 % sikkerhed ikke rent mel i posen... Derudover ville jeg også undersøge regler for export til Tyrkiet, eventuelt tage kontakt til den Tyrkiske Ambassade i DK, den danske ambassade i Tyrkiet ellers er der også noget som hedder dansk - tyrkisk handelskammer, som måske kan hjælpe dig.

Håber det kan hjælpe :)

Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 23:48

Hey Rune, 

Der er svindler overalt, også i Danmark :)

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 18:04

Jeg går ud fra at vi taler faktureringsbeløb ikke under 500.000 kr

Jeg ville benytte mig af en remburs, sammen med din bank, det er lidt omkostningskrævende, så der skal være avance til at dække det.

Jeg ville også vurdere på hvilken type varer der er tale om, Tyrkiet er et lavpris landbrugsland, så hvis der er tale om en handel på lavtforædlede varer ville jeg være meget mistænksom, at sælge dyre varer fra dk til et lavprisland hænger ikke rigtigt sammen.

Hvis der er tale om højt forædlede specialprodukter så er det klart et andet billede, som der kan være mening i, så ville jeg vurdere på kundens distributionskanaler og bede om dokumentation for dine varers afsætningsmuligheder. Altså er det en seriøs handelspartner, som er inde på markedet i forvejen.

Du kan også igennem den danske ambassade i Tyrkiet, få lavet en undersøgelse på din kunde, men det koster også.

Så du skal vurdere de mulige sikkerheds omkostninger i forhold til ordrens størrelse.

Hvis du er det mindste i tvivl, så overvej om det er risikoen værd, start med din mavefornemmelse, er den god, så overvej at gå dybere i handelen.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 4. Feb 13
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 15:01

Tak for Jeres svar alle sammen. Jeg har lært en masse ved at læse dem!

Tilmeldt 16. Mar 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:34

Hey

kan du maile mig vedr. din forespørgsel.

Jeg tror måske jeg har et bud eller 2, omkring din problemstilling.

Vh

Haydar

Hakbaba78@hotmail.com

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)