Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afslutning af årsregnskab i SummaSummarum

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Har tidligere fået rigtig god vejledning her inde, så nu prøver jeg igen.
Jeg har købt programmet SummaSummarum, og har lavet regnskab for november og december 2012 (virksomheden startede 1711-2012).
Nu er jeg nået til årsafslutningen og den kan jeg ikke lige finde ud af.

Problem 1:

Vi har spille automater i vores Grill, vi tømmer dem dagligt, og dagligt skrives ind i hvad der er af indtægt/udgift.
Det har jeg gjort på den måde at jeg i kontoplanen har lavet en konto "1200 Overskud Spilleautomater".
Nu er alle bevægelser dagligt i november og december ført ind. Kontoen er en driftkonto uden momskode.
Jeg har lavet en seperat konto for at holde det adskilt fra almindelig salg i Grillen.
Pengene lægges i kassen (afstemmes med kontant kassen).

Nu har vi så fået en regning på det som vi for november og december skal betale til spille automatfirmaet. Regningen er en opgørelse for november og december, men pengene er først betalt i januar 2013.

Hvordan kontere jeg dette?

Beløbet skal jo ud af kontoen "1200" og placeres på en status konto jeg har lavet. Jeg har lavet konto "64250 Skyldigt beløb til automatfirma".

Men jeg synes ikke jeg kan flytte dem fra konto 1200 til 64250.
Er fremgangsmåden at jeg skal flytte konto 64250 til at være en afstemningskonto?

Problem 2:

Næsten det samme som ovenstående, men modsat.
Vi har lige op til nytår solgt vare, der er betalt med dankort, men pengene kom først på bankkontoen efter nytår.
Det jeg gør er at "Brutto salg på dagen" krediteres på konto 1000 og afstemmes med "kasse".
Dankortsalget debiteres nu på konto 56200 tilgode Dankort, en status konto under tilgodehavender.
Når pengene modtages på bankkontoen, så krediteres de på 56200 og afstemmes med "bank".

Det betyder at der den 31/12-12 8.605,00 kr på konto 56200.

Skal de blot blive stående der ved årsafslutningen?

Problem 3:

Ved overtagelse den 1/11-12 er der ingen varelager. Det køber vi samme dag.

Så konto 2820 varelager primo er 0.

Hvordan sætter jeg varelageret pr 31/12-12 ind?

Vi har ved status 31/12-12 et varelager på ca 30.000 kr.
De skal jo ind på konto 2830 - men hvilken konto skal beløbet afstemmes med?

Det var mine spørgsmål - beklager de meget lange spørgsmål.

Håber nogen kan svare mig (også så jeg forstår det ;-)

Hilsen

Gert

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:05

Problem 1:
Du skal oprette en særskilt konto til udgifterne, så i har dem delt i indtægter og udgifter.
Du skal ganske rigtigt føre dem ind på din udgiftskonto i driftsregnskabet (debet) og modpost på skyldige omkostninger (k).
Når de betales i nyt år udligner du i mellem kasse/bank (k) og skyldige omk (D).
Problem 2:
Du gør det korrekt. De skal føres som et tilgodehavende og udlignes når pengene tilgår kasse/bank i starten af det nye år.
Husk dog blot at føre indtægter og udgifter seperat, da årsregnskabsloven foreskriver at de skal kunne opgøres seperat.
Problem 3:
Det lyder som om du taler omen driftskonto, 2820?
Når du køber varer skal du føre dem ind på en konto under aktiverne (før tilgodehavender, efter anlægsaktiver).
Ved årsafslutningen skal du i driften lave følgende opgørelse:
Metode1:
Varelager primo: 0 (D)
Varekøb i året: x (D)
- varelager 31.12: 30.000 (k)
= vareforbrug i året. (Skal være debet)
Modpost til ovenstående er varelageret i balancen.

Metode2: bygger på dit kassesystem/bogføringssystem kan håndtere automatisk afgang af varer løbende, således vareforbruget automatisk driftsføres i takt med det faktiske forbrug.

Mvh. Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 17:10

Hej Christian.

Tak for dit svar - jeg har nu fået lavet det meste af det.

varelageret giver mig dog lidt problemer - måske jeg fra starten  har lavet det forkert, men håber du eller en anden kan svare mig på hvad jeg skal gøre, for at få det sat op i årsregnskabet så det er rigtigt.

Vi har ikke total lagerstyring, da vi ikke sælger stk. vare. Det er lidt svært når vi køber 100 kg pommes frites og så lagerstyre hvor mange der går ud når vi sælger en lille bakke.

Derfor har jeg gjort følgende.

1/11-12 - Varelager 0 kr.

1/11-12 til 31/12-12 har vi købt vare med henblik på salg (altså grillvare/lagervare) for 56824,64 kr. Disse er hver gang skrevet på kontoen "2100 Varekøb", med købsmoms. Varekøbet er sat i debet, og afstemt med bankkonto.

31/12-12 har vi så købt vare for 56.824,64 kr.

31712-12 har vi ved status et varelager på 30.388,66 kr.

Der har jeg så gjort følgende:

På konto 2100 Varekøb har jeg krediteret de 30.388,66 og afstemt med konto 2830 Varelager ultimo.

Men jeg vil jo samtidig mene at jeg skal ave varelaget flyttet ned på konto 55100 Varebeholdning under omsætningsaktiver, i status.

Hvordan gør jeg det?
Og hvordan retter jeg det hvis jeg har lavet fejl?

Hilsen

Gert

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 17:26

Her i dit 1. År har du reelt lavet reguleringen, du skal bare kreditere de 30.388 på konto 2800 og debitere disse i balancen konto 55100.
Når du starter det nye år kan du kreditere varelageret på 55100 og debitere det på 2820.
Når du køber varer i året skal du føre disse på konto 2100.
Ved regnskabsafslutning optæller du dit varelager og krediterer 2830 debet 55100 og forfra ved nyt år. Derved har du kun årets forbrugte varer med og lageret bliver ført i balancen.
Jeg går ud fra i de konti du har nævnt med nr 2xxx er driftsposter i resultatopgørelsen.
Du bør overveje at give konto 2820+30 et konto nr i umiddelbar forlængelse af KTO 2100 så de står sammen når du skal have lavet regnskab.
Jeg går derudover også ud fra dine driftskonti er sat op til automatisk momstræk således de ovenfor nævnte beløb er ex. Moms.

Mvh Christian

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 17:51

Hej Christian.

Tak for dit svar, jeg forstår det meste af det.

Du skriver at jeg skulle

Cef:
År har du reelt lavet reguleringen, du skal bare kreditere de 30.388 på konto 2800 og debitere disse i balancen konto 55100.

Det forstår jeg ikke, konto 2800 har ikke noget med varelageret at gøre,,, mener du konto 2100, eller er det konto 2830 eller 2820 du mener.

Jeg kan se at du senere har skrevet :

Cef:
Ved regnskabsafslutning optæller du dit varelager og krediterer 2830 debet 55100 og forfra ved nyt år. Derved har du kun årets forbrugte varer med og lageret bliver ført i balancen.

Så jeg går ud fra det er 2830 du mener også i det første afsnit.

Konto 2100 er sat op som driftkonto  med kode for købsmoms.

Konto 2820 og 2830 er sat op som driftkonto, men uden momstræk.

Bare for at være sikker.
Jeg skal betale moms også af det varekøb der ligger på lageret ik?

Hilsen

Gert

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 21:37

ByensGrill:

Cef:

Så jeg går ud fra det er 2830 du mener også i det første afsnit.

Konto 2100 er sat op som driftkonto  med kode for købsmoms.

Konto 2820 og 2830 er sat op som driftkonto, men uden momstræk.

Bare for at være sikker.
Jeg skal betale moms også af det varekøb der ligger på lageret ik?

ByensGrill:

Du skriver at jeg skulle

Cef:
År har du reelt lavet reguleringen, du skal bare kreditere de 30.388 på konto 2800 og debitere disse i balancen konto 55100.

Det forstår jeg ikke, konto 2800 har ikke noget med varelageret at gøre,,, mener du konto 2100, eller er det konto 2830 eller 2820 du mener.

Det var 2830 jeg mente :)

Du skal naturligvis afregne moms af de varekøb du foretager, herunder også dem som reelt set bliver lager ført. Hvis du anvender den metode, som jeg beskrev ovenfor med, at føre alle dine varekøb i året på konto 2100, vil momsen automatisk blive trukket. De øvrige reguleringer på 2820/2830 vil derved ikke have indflydelse på momsregnskabet og skal heller ikke have dette, da du allerede har trukket momsen når varekøbet er kørt ind på 2100.

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 23:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Super,,,, tak for svaret, nu tror jeg at jeg kan få afsluttet årsregnskabet.

Tak for det.

Hilsen

Gert

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47163
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05

Det har været en fornøjelse at se jer to tygge jer gennem problemer til løsning - godt gået

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 00:37

Tak John - det er nu dejligt med alle de kompetente personer og svar man får her inde.

Hilsen

Gert

Tilmeldt 5. Dec 12
Skrevet kl. 19:57

Hej Christian

Nu har jeg så gjort som du har forklaret, og jeg vil bare lige sikre mig at det er rigtig, da det jo har ændret en del på årsregnskabet.

Jeg har gjort følgende:

1 - Alt varekøb i perioden på konto 2100 i Debet - afstemt med Bank.
2 - Varelager Ultimo på konto 2100 i Kredit - afstemt med konto 2830 (varelager ultimo)
3 - Varelager Ultimo på konto 2830 i kredit - afstemt med 55100 (varebeholdning).

Rent regnskabsmæssigt har det betydet følgende:
Efter at have udført trin 1, så er der et dækningsbidrag 1 på 62.000 kr, hele varekøbet står som varekøb.

Efter trin 2, så er der samme dækningsbidrag, men varekøbet er splittet op på Varekøb og varelager ultimo.

Efter trin 3, så er dækningsbidraget steget til 92.000, varelageret ultimo er væk, det står nu som varebeholdning  i status under omsætningsaktiver.

Det betyder i det endelige årsregnskab, når andre omkostninger er trukket ud og der er taget højde for straksafskrivninger, at så går resultatet fra at være et minus på ca 25.000 til at være et plus på 5.000.

Er det korrekt?

Det er jo ikke fordi vi har overskuddet i vores pung. Vi har jo også haft udgiften til at købe varelageret og skal afregne moms i februar. Men er det fordi at varebeholdning ikke betragtes som en omkostning før det sælges. Lige nu har vi et overskud, ikke i kontanter, det ville vi selvfølgelig have haft hvis vi ikke havde øget varelageret, og det er det man får som resultat og dermed skal beskattes af....... Er det sådan det skal forståes?

Endnu en gang tak for din hjælp og forklaring.

Hilsen

Gert

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)