Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU-moms på ydelse fra tysk leverandør

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en kunde, som har købt en forsikring til en bil parkeret i Tyskland. Den tyske forsikringsleverandør har nu sendt en faktura, hvorpå der er skrevet noget administrationsgebyr. Den tyske forsikringsleverandør har lagt tysk moms på administrationsgebyret. Mig bekendt må der ikke lægges moms på handel mellem EU-lande, men det tyske firma påstår hårdnakket, at det kun gælder varer og ikke ydelser. Er det korrekt?

På forhånd tak.

Michael

Fokus - regnskabsservice, administration, tekstarbejde

Erfaren bogholder siden 1995 og selvstændig siden 2005.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 18:33

Hvis det tyske forsikringsselskab har fået jeres cvr nr skal han ikke pålægge moms, men det er dig som skal pålægge DK moms som i så har fradrag for i DK.

Men har i ikke oplyst jeres moms nr skal han opkræve tysk moms, som i så kan søge om at få tilbage.

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 11:45

Køb og salg af varer og ydelser (B2B) i EU skal som hovedregel ikke faktureres med moms, da momspligten overgår til køber.

Leverandøren indberetter til 'EU-salg uden moms'  (tidligere listesystem) og køber angiver købet på sin momsangivelse, der vil have en effekt på, i runde tal, et rundt nul! ;-)

Moms på fakturaer med fejldebiteret moms kan ikke søges tilbagebetalt, da momsrefusionsystemet ikke er til at rette fejl - groft sagt. Her er der ingen anden udvej end at kontakte leverandøren og bede ham eller hende om at kreditere momsen

Momsrefusion gælder tilbagesøgning af moms betalt i forbindelse med hotelophold, bespisning, taxi, leje af bil og brændstof osv. - men kun, hvis de enkelte lande giver mulighed for at de lokale kan løfte momsen eller dele heraf.

Håber, det kan bruges :-) 

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vær opmærksom på at man ikke kan trække EU moms fra som udgift uden man har søgt den refunderet og fået afslag.

Grunden er, at det ikke er en forretningsmæssig risiko, men en beslutning ikke at søge. Lidt fjollet, for mindre beløb koster mere i tid at søge, end man vel faktisk kan spare MEN - det er min opfattelse, og jeg tror den ville holde hele vejen i skatteretten Smile at når skat begrunder det med at det er frit valg når man ikke har søgt, så må det betyder, at beløb der ligger under den grænse man KAN søge for - nemlig 50 Euro - i EU moms per land, må kunne tages som udgift i regnskabet - for det er ikke en risiko man kan komme ud af

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Skrevet kl. 12:32

Beløb under minimumsgrænsen på 50 EUR, eller tilsvarende i anden valutapr. EU-land og pr. kalenderår, kan indgå som udgift i regnskabet.

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Skrevet kl. 15:28

Tak for Jeres svar alle 3.

Jeg er egentlig kun kommet i tvivl, fordi den tyske bogholder hårdnakket påstår, at de må lægge moms på deres ydelse med henvisning til tyske momstekster, hvori der står, at momsfritagelse vedrører varekøb (og ikke nævner noget om ydelser). Jeg søgte lidt rundt på SKATs hjemmeside, og der kan jeg faktisk heller ikke finde en vejledning hvori der står, at momsfritagelsen vedrører ydelser....?

Nogen, der har et godt link til en dansk momsvejledning hvori der står at et andet EU-land ikke må lægge moms på ydelser?

Leverandøren har naturligvis fået den danske momsnummer.

Michael

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Skrevet kl. 17:34

Fokus Danmark:

Nogen, der har et godt link til en dansk momsvejledning hvori der står at et andet EU-land ikke må lægge moms på ydelser?

Det link jeg har er desværre af ældre dato: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1846091&vId=0&search=momspakken og vedrører indførelsen af momspakken pr. 01.01.2010.

Men prøv evt. Google og se, om der ikke dukker noget nyere frem. Eller prøv SKAT's hjemmeside.

Håber, at det kan bruges :-)

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Skrevet kl. 17:35

Jeg bøf! Ser lige, at du har prøvet SKAT's hjemmeside.....Embarrassed

Tsk, tsk....

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Skrevet kl. 12:41

Så har jeg snakket med SKAT, og det viste sig, at den tyske leverandør havde ret, da bilen står opmagasineret på tysk jord. Der kan man bare se. Så blev man så klog.

Michael

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Skrevet kl. 13:57

Ja, det er vigtigt at vide under hvilke forudsætninger en faktura er udstedt.

Men det er godt, at du har fået et præcis svar på dit spørgsmål :-)

Hvis de lokale kan løfte momsen på denne type udgifter, er der mulighed for at søge momsen tilbagebetalt. Gælder dog ikke beløb under 50 EURO set over et kalenderår.

Håber, at det kan bruges :-)

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)