Sådan virker det ihvertfald som. Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at smide dette, men det er trods alt under teknik. Jeg starter pc''eren op om morgenen, og den kører hurtigt, fint og laver meget lidt støj...den lave støj fortsætter en times tid, men bliver kraftigere og kraftigere i løbet af dagen. Dog forbliver hastigheden ok. Når jeg så når hen omkring midnat og derefter, bliver pc''eren sløvere og sløvere. Det er lidt det samme, som en computer der ikke har RAM nok. Der går en krig med at loade tingene. Det ender som regel med, at programmerne ikke svarer, og derefter skal jeg have genstartet, og så fungerer det igen. Hastigheden på pc''eren er 1.80 GHz og jeg har 2 GB ram, da jeg altid har mange vinduer kørende samtidig. Jeg spiller ikke spil, eller noget der kunne overbelaste systemet. Jeg kører jævnligt ad-aware og norton, og der er aldrig noget. Når jeg genstarter, skal jeg have lukket en masse programmer der ikke svarer, inden den kan genstarte. Det sker jeg er nød til bare at slå braset helt fra. Er der nogen der ligger med svaret på dette problem, ville det være super.? |
Min pc bliver søvnig!!
Billigt Hundeudstyr Online
Intresseret i den kedelige udgave af historien? Når et program startes i windows oplyser progammet windows om hvor meget ram programmet har behov for for at starte/køre, senere anvender du programmet og det får brug for mere ram og beder windows om mere ram. Windows tildeler programmet yderligere ram, og yderligere ram osv. Programmet "glemmer" at fortælle windows når det er færdig med rammen og windows er for dårlig til at gennemskue dette, nogle gange sker det at progammet lukkes men stadig kører i baggrunden (ikke som et synligt program men som en process der "hænger" i baggrunden og forbruger resourcer). Firefox, Internet explorer, Word samt diverse IDE''s er rigtig "dygtig" til at hooge ram som det kaldes. Jeg har løst problemet ved at skifte Windows ud med Ubuntu, et andet godt råd er at skifte til MacOs X hvis man ikke lige har mod på Ubuntu :) Jeg siger ikke at fejlen ikke findes i andre systemer men den er meget mindre fremtrædende. F.eks. hooger min Firefox også ram på Linux, men her kan jeg løse det ved at genstarte firefox og ikke hele computeren. Stavefejl, gramatik fejl og dårlig dansk er gratis ... klokken er trods alt halv tre :) |
1 gang om året støvsuger jeg min maskine indvendigt med en computer støvsuger og reinstallerer hele svineriet - det hjælper :) Jeg har gjort det i 6 år nu og det er blevet en vane - det er skrevet i kalenderen og tager en dag, men er det værd, for min arbejdsglæde højnes betydeligt! Mange hilsner Mette |
Et eksempel på dette er bl.a. hvis jeg på min grafiske arbejdsstation åbner Photoshop og loader et +200MB billede og så efterfølgende åbner vores RIP-konverter og derefter lukker Photoshop uden at logge konverteren først. I det tilfælde ryger omkring 80% af ledig CPU-kapacitet (på en multiprocssor 3.2 GHz). Selvom konverteren så efterfølgende lukkes, så er der flere forskellige processor som bare hænger. Selv en re-install af Windows og programmerne har ikke løst problemet, så det er tilsyneladdende et problem som ligger et eller andet sted i sammenspillet imellem programmerne. |
Genstart er nok løsningen Droppede selv Windows for godt fire år siden - og har ikke haft et eneste problem siden, og langt større stabilitet. (Noget helt andet - men lidt i samme boldgade. Husk også du kan spare massevis af penge ved at bruge Open Office - der er en gratis Officepakke med det hele: regneark, tekstbehandling og præsentation. God software kan være billig). |
![]() |
Arbejder med online salg og design.
Hvis ja, så afinstallerer den og installer 7'eren. Der er fejl i adobe update på 8'eren, hvilket gør at alt din CPU bliver brugt. |
På Amino kan man åbenbart få svar på alt muligt :) Du skriver at den larmer mere og mere, uden du dog beskriver larmen nærmere. Jeg har selv haft problemet med en cpu-blæser der blev mere og mere støvet efterhånden som månederne gik, og det bevirkede at kuglelejet blev slidt under belastningen - så som mette skriver er en indvendig rengøring en rigtig god ting til din pc. jeg gør det dog oftere omkring 3-4 gange om året. Grafikkortet, kan også blive varmt, med bad performance til følge. Lige nu, sidder jeg med en dårlig blæser på min strømforsyning, den nægter simpelthen at starte af sig selv når jeg starter computeren. så hvis jeg glemmer at starte den med en blyant eller ligende, går der ikke mange minutter før strømforsyningen bliver for varm, og det resulterer i en automatisk nedlukning - nedlukning er måske så meget sagt - for det kommer på et splitsekund - alt slukker på een gang - nul power - Så måske burde jeg jo nok lige skifte den blæser. Jeg er dog mere overbevist om at dit problem er noget med ram, som mcsolutions skriver, larmen som du kalder det - kan være harddisken der kører - fordi den bliver brugt som virtuel ram, kan du beskrive den støj du hører nærmere - så har vi en størrere mulighed for at lokalisere dit problem? og lige en sidste!! Har det været sådan altid på den PC? når du kørte de programmer, som forårsager problemerne nu? |
Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk - https://icode.dk
Først mange tak for alle svarene. Det er jo næsten helt overvældende :) Jeg ved ikke helt om jeg er villig til at skifte til Linux eller mac pt., men det kunne da være en mulighed når jeg får mere tid. Min erfaring er bare, at det får jeg næppe :) Jeg har det nogle gange med IE som du mcsolutions har med firefox. Nogle gange er det nok at genstarte IE og ikke hele computeren. Så kører det fint et stykke tid igen. Men det sker altid, når mange vinduer er åbne, og sjældent før sent på aftenen eller natten. Jeg bruger i forvejen adobe reader 7, så problemet skulle ikke ligge der. Jeg har svært ved at lokalisere larmen, men sætter jeg en finger på cpu''blæseren, så den kører lidt langsommere, lyder maskinen som den gør når jeg starter dagen. Men det lyder samtidig som om hastigheden daler i harddisken, og skaber mindre støj. Støjen der kommer, er simpelthen på grund af farten på blæsenere. Blæseren renser jeg med vatpinde en gang imellem, for at få skidtet væk, så den ikke er så tung at trække, og det hjælper en smule et kort stykke tid. Problemet har ikke eksisteret altid, men jeg har heller aldrig haft så meget kørende på min pc som det sidste års tid, og det bliver mere og mere. Jeg troede faktisk det var ram der var problemet. Dog kunne jeg ikke se den ene GB jeg havde var brugt ud, men jeg satte alligevel 1 GB mere i. Det har ikke løst noget. Men der er en anden ting jeg har set som en mulighed. Jeg har en 22 tommer skærm, og haldenen er fyldt ud med ikoner på skrivebordet, og det har været endnu værre. Jeg gemmer alt vigtigt på skrivebordet, og rydder op engang imellem, og smider det i mapper. Men da jeg har ram nok, synes jeg ikke dette skulle være noget problem...I sidste ende må jeg nok bare til at genstarte så... |
Billigt Hundeudstyr Online
Lad mig med det samme slå fast, at uanset hvor nørdet jeg ellers er, så er jeg IKKE tilhænger at omformatere min pc! Den har nu kørt i to år uden problemer og før den tid var det faktisk en win98 installation. Der er lavet en opgradering på den, der er skiftet meget hardware ud ud, men det er stadig den samme installation der kører. Og det er ikke fordi, jeg er overforsigtig med installation af programmer... - og tag så lige at droppe de der anbefalinger om at skifte styresystem eller til Mac - manden beder jo om hjælp til et konkret problem! ![]() Langvang, prøv lige at kontrollere forbruget af RAM med Jobliste (control-alt-delete og vælg Jobliste). Fanebladet Ydeevne viser både processorforbrug og ram-forbrug og viser det på en rimeligt overskuelig måde. Tallet for sidefil-forbrug skulle nødigt være højere end mængden af ram. Mht. vira/spyware så sørg for at kontrollere med en ekstern kilde - enten en af de mange online-scannere (ex. Panda''s ) eller fra en bootcd. Der kan opstå situationer hvor den installarede ''vagthund'' ikke kan finde problemerne. Og tag så lige et kig på spywarefri.dk, her er god hjælp athente og den er gratis. Larmen i starten kender jeg godt, den har jeg også selv. Det er hos mig blæseren i strømforsyningen der kører en lille smule skævt. Typisk holder det op af sig selv efter 5-10 min, eller kan det klares med et ''tekniker-slag'': et velovervejet slag med fladhånd ovenpå eller på siden af kabinettet! |