Jeg har momsregistreret enkeltmandsvirksomhed, og udfører ejendomsservice i nogle kontorlokaler. Indtil nu har jeg cyklet frem og tilbage på arbejde, men en bil ville så sandelig gøre det nemmere - også til at hente reservedele og diverse i. Jeg har ikke behov for en kassebil, ej heller er jeg vild efter at kunne få mig en kæmpemodel fordi jeg har en virksomhed til at skrue den ned i. Bare fire hjul, som så også kan køre familien på ture i weekenderne.. Privat står jeg og skal til at købe bil pga familieforøgelse. Jeg er helt blank på regler om biler - gule plader og privatkørsel... Er der venlige sjæle der kan hjælpe mig med et par ord om hvilke muligheder der er for at optimere bilkøbet? |
Hej!
Hvis du ønsker en hvidpladebil, kan du købe den privat, og få kilometergodtgørelse for
erhvervsmæssig kørsel efter statens takster(indtl 20tKM 3,35 pr. km).
Du skal så føre kørebøg, og kan alternativt fratrække driftsudgifterne forholdsmæssigt.
Du kan oså lade firmaet købe den, indtræde i VSO og lade firmaet betale alle udgifter.
Til gengæld bliver du privat så beskattet af fri bil.
For gulpladebiler gælder lidt andre regler.
Hvis du skal bruge den privat også, kan du ikke tratrække kønbsmomsen, dog har du fuld
fradrag for driftsomkostningerne.
For at afgøre, hvad der er bedst, vil det kræve en nærmere beregning.
/Peter