Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bil - også til privatbrug

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 06
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har momsregistreret enkeltmandsvirksomhed, og udfører ejendomsservice i nogle kontorlokaler.

Indtil nu har jeg cyklet frem og tilbage på arbejde, men en bil ville så sandelig gøre det nemmere - også til at hente reservedele og diverse i. Jeg har ikke behov for en kassebil, ej heller er jeg vild efter at kunne få mig en kæmpemodel fordi jeg har en virksomhed til at skrue den ned i. Bare fire hjul, som så også kan køre familien på ture i weekenderne..

Privat står jeg og skal til at købe bil pga familieforøgelse. Jeg er helt blank på regler om biler - gule plader og privatkørsel... Er der venlige sjæle der kan hjælpe mig med et par ord om hvilke muligheder der er for at optimere bilkøbet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:40
Hej!

Hvis du ønsker en hvidpladebil, kan du købe den privat, og få kilometergodtgørelse for

erhvervsmæssig kørsel efter statens takster(indtl 20tKM 3,35 pr. km).

Du skal så føre kørebøg, og kan alternativt fratrække driftsudgifterne forholdsmæssigt.

Du kan oså lade firmaet købe den, indtræde i VSO og lade firmaet betale alle udgifter.

Til gengæld bliver du privat så beskattet af fri bil.

For gulpladebiler gælder lidt andre regler.

Hvis du skal bruge den privat også, kan du ikke tratrække kønbsmomsen, dog har du fuld

fradrag for driftsomkostningerne.

For at afgøre, hvad der er bedst, vil det kræve en nærmere beregning.

/Peter

Tilmeldt 20. Aug 06
Skrevet kl. 18:47
ok.. vi er helt nede på et plan hvor jeg ikke ved hvad forskellen er på en hvidplade og en gulplade. Så jeg ved ikke hvad jeg ønsker andet end måske den billigste købspris.
Jeg gik en gang med opfattelsen af, at der ikke kunne være bagsæde i en gulplade... men det er da vist set eller?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:50
Hej igen

Hvor meget taler vi om købspris?

/Peter

Tilmeldt 20. Aug 06
Skrevet kl. 19:20
.. se det var dér spørgsmålet trængte sig på.
 men i hvertfald ikke ny, med mindre der er indlysende fordele.

Jeg kan trække 30k ud af privatøkonomien, og købe mig en 10år gammel bil der kan køre mig rundt i et par år inden næste syn, med de faldgruber der hører til.. fint nok

Jeg kan også overkomme et billån i banken til 50-60k måske 100k uden nævneværdige probs for privatøkonomien... Men jeg er ikke rigtig en lånefyr, og udsigt renter huer mig ikke i en tid hvor mit liv ændres til noget jeg ikke har overblik over/kendskab til.

Efter at have set på biler her til formiddag, så ser den dyrere løsning jo lækker ud.. og tanken om en motor der ikke starter til vinter trænger sig på... hmmm.

Kan du give mig råd ud fra 100k modellen?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:28
Uden at have lavet nærmere beregninger på det, vil jeg mene, at en hvidpladebil

til f.eks. 100 tkr., som du køber privat, er det bedste valg.

Du kan så trække kørsel til og fra arbejde fra(over 24 km) og f.eks. få

kørsel i erhvervsøjemed refunderet med 3,35 kr. pr. km.

Brug af VSO er for besværligt, og du bliver under alle omstændigheder så

beskattet af minimum 25%af 160 tkr., som er bundgrænsen.

Kig måske også lidt på brændstoføkonomien, idet dette også er en væsentlig faktor

for et godt bilkøb.

/Peter

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 11:11
Vil det sige at en bil der koster 500.000 og kører 10 km/l er bedre egnet til køb i virksomheden end en bil der koster 150.000 og kører 20 km/l ?

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:36
Dato: 29-07-2007 11:10:53 Forfatter: Mike
Vil det sige at en bil der koster 500.000 og kører 10 km/l er bedre egnet til køb i virksomheden end en bil der koster 150.000 og kører 20 km/l ?

Hvordan kommer du frem til det? Det kommer jo bl.a. an på, hvor meget man køre.
Ved en bil til 500.000kr bliver du beskattet af 115.000kr og ved den anden bliver du beskattet af 40.000kr - der skal en del kørsel til før den til 500.000kr er billigst/bedst. Fra og med år 4 efter bilens første indregistrering medregnes kun 75% af bilens oprindelige nypris værdi til beregningen af beskatningsgrundlaget.

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 11:41
Det var ikke en konklusion men et spørgsmål
Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 11:47
Dato: 29-07-2007 11:41:15 Forfatter: Mike Det var ikke en konklusion men et spørgsmål

Beklager :O) Men kan du bruge svaret eller skal det uddybes for så kan jeg forsøge at gøre det?
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)