Hej. Jeg står i en situation hvor den skadelidte part mener jeg har et erstatningskrav på en genstand. Sagen er sendt til min egen forsikring, som netop er igang med at behandle sagen, men skal bruge noget tid til at afklare sagen. Skadelidte synes at den beskadigere genstand skal stå klar til om én uge - og nævner derfor overfor mig, at regningen for reperation af genstanden blot vil blive udsted i mit navn - altså på min regning - uden jeg har givet tilsang hertil. Hvor kan jeg finde en lovtekst som beskriver denne situation, eller kan afklare sådan en sag. Jeg er sikker på at man ikke må handle på andres vegne, og herefter udskrive regninger til personen, som om man stod med en blankocheck som skadelidt. Håber I kan hjælpe mig. Med venlig hilsen, Klaus |
Lov om ustedelse af faktura til 3. mand - hvorhenne?
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
|
Tak for dit svar Mikkel. Jeg har kigget på retsinfo.dk og lign. sider, men kan ikke finde ''stedet'' hvor det står skrevet. Mest hvis det kommer så langt, men håber da stadigvæk på en fredelig løsning. Fortsæt god weekend! |
Hvis du volder skade på en anden persons genstande, hænger du altså - når visse betingelser er opfyldt - på regningen. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorvidt skadelidtes konkrete fremgangsmåde er holdbar, men det, som han har gjort er vel ganske simpelt at fremsætte et erstatningskrav. Og et sådant behøver ikke nødvendigvis at gå igennem en retssag og/eller et forsikringsselskab. At du så blot kan undlade at betale regningen og afvente et sagsanlæg fra skadelidte er en anden sag. EDIT: Men vedkommende, der udfører reperationen, og som bliver bedt om at sende dig regningen, har selvfølgelig ikke noget gyldigt krav direkte på dig - det er helt klart. |
|
Hej Har for et stykke tid siden, faldet over en paragraf der nævnte omtalte problem og der var faktisk en mulighed for at han lader reparationen udføres for din regning, hvilke kriterier der skulle være opfyldt kan jeg ikke huske, men jeg skal se om jeg kan finde paragraffen igen, tror det var under forbruger ret. Var selv i en lignende situation hvor udbyderen af en service/ydelse ikke helt havde levet op til kravene. Men hvis du har givet tilsagn om at du(Firmaet) erkender fejlen(hvis I da gør det) og får rettet fejlen hurtigst muligt (ikke en servicemand/håndværker), så burde der ikke være noget at bekymre sig om, det er nok bedst at gøre dette skriftligt, hvis der skulle komme en sag senere. Hvis det ikke er i forbindelse med et firma ejet af dig, men en privat anliggende, så er der ikke hold i at han vil sende en regning til dig for arbejde han selv får udført, du kunne så fortælle ham at han kan rende og hoppe, du har vedgjort dig din skyld og forsikringen er inde over, det vil senere blive en sag mellem ham og dit forsikringsselskab. |
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)