Jeg har efterhånden set mange debatindlæg med folk der gerne vil starte en webshop med dropshipping og med folk der gerne vil lave et affiliate site.
I mine øjne er der mange ligheder mellem disse 2 ting, så derfor spørger jeg jer Aminoer: Er det 2 vinkler på den samme sag, eller er forskellen større end jeg lige kan se???
Ved affiliate skal du bare have folk igennem dine links. Alle salg derfra får du %'er for.
Ved dropshipping bestiller folk et produkt, du får pengene og skal derefter bestille samme produkt(er) hos din leverandør, som så sender det hen til kunden. Du beholder pengene der er tilbage.
Ved dropshipping bestiller folk et produkt, du får pengene og skal derefter bestille samme produkt(er) hos din leverandør, som så sender det hen til kunden. Du beholder pengene der er tilbage.
Og står med hele ansvaret overfor kunden på produktet i sidste ende
Og står med hele ansvaret overfor kunden på produktet
Også det. Til gengæld kan avancen være bedre på Dropshipping, men det opvejer ikke det at man står med det hele på éns skuldre - specielt ikke hvis man er ny i faget.
dropshipping er at have en webshop uden varer - affiliate drejer sig meget mere om at have de rigtige tekster på sine sider optimeret efter keyword og så konvertere til at trykke på de rigtige links efter målgruppe - affiliate kan meget nemmere SEO styres i den rigtige retning, hvor man ofte som webshop ejer er styret af nogle design restriktioner i og med det er en webshop udadtil og der skal ikke plastres til med unødig tekst, fokus er på produkterne!
Affiliate er ofte guides eller prissammenligninger, besøgende forventer nærmest der er en masse tekst - har dog set gode eksempler på webshops der er affiliate, alle produkter i webshoppen er bare uden køb knappen - linket på denne knap er så bare til den pågældende webshop vare istedet :)
Det er nu ikke altid man får procenter mht affiliate marketing. Nogengange er der ikke andet end ekstremt lav fast betaling per klik - og nogengange er der en fast pris på ens belønning, uanset salgets størrelse. Der er stor forskel på hvor attraktive de forskellige muligheder er indenfor affiliate marketing.
Ofte er affiliate marketing sådan at det skaber trafik videre til en webshop, og folk kommer måske ind fra Google og klikker sig videre. "Man" er så som affiliate der tjente penge dér glemt igen af den kunde webshoppen har fået - uanset om køberen er endt med at være stjerneglad eller utilfreds med handlen.
Der er dog også en del affiliates, der bruger deres navn og ekspertise til at anbefale produkter og services. Her er der nok en del at tjene for dem, der har opnået et navn i deres fag, men det gør så også det ansvar, der ligger i det højere, så det når op på dropshipping-niveau.
Til dbot.dk En webshop kan godt have blog og landing-sider og en blog (typisk WordPress-installation) kan godt have udseende som en webshop. Teknisk og SEO-mæssigt er der er samme muligheder med begge - medmindre det er et begrænset og lukket system folk har købt.
Til dbot.dk En webshop kan godt have blog og landing-sider og en blog (typisk WordPress-installation) kan godt have udseende som en webshop. Teknisk og SEO-mæssigt er der er samme muligheder med begge - medmindre det er et begrænset og lukket system folk har købt.
har dog set gode eksempler på webshops der er affiliate, alle produkter i webshoppen er bare uden køb knappen - linket på denne knap er så bare til den pågældende webshop vare istedet :)
Har du nogen eksempler på denne slags webshops?
Evt fra DK?
Synes at ideen/konceptet er god og noget jeg evt kunne godt tænke mig at afprøve :-)