Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad forventer du af en blog engine?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det der fx. gør Wordpress godt er at der er et kæmpe community til det. Det er nemt at installere et theme, det er nemt at installere plugins og det er super nemt at opgradere. Alle sammen meget væsentlige dele af en Blog Platform. Samtidig med at der er themes og plugins som løser mange problemer.

Man skal selv kunne definere sit eget layout, dvs. skrive sit eget theme eller i det mindste ændre alt markup som man ønsker det.

Man skal selv kunne skrive kode, fx. til at lave plugins med. BlogEngine.net har løst det nogenlunde. Men problemet er kompilering. PHP har den fordel at det er fortolket i stedet for kompileret. Som jeg ser det er den bedste måde at løse dette på med Razor enginen - understøtter du Razor? Plugins? Themes?

Jeg har svært ved at overskue hvordan man laver en blogoversigt (forside) hvor man ser overskriften og fx. 5 liner tekst / uddrag og så klikker på et link for at "læse mere". Det er et must, specielt for at holde overblik og man har mange indlæg. (og her vil du nok få dit DC problem).

Er det muligt at oprette flere brugere, forfattere? 

Alt dette skal man kunne gøre uden at skulle rette i filer, det skal abstraheres til en fornuftig GUI. 

Min generelle fornemmelse er at du har skrevet en blog platform med fokus på teknologi, i stedet for at lave en blog platform der er fokuseret på at løse et behov for nogle brugere. Hvorfor har du skrevet en (endnu en) blog platform? Hvad adskiller din fra de eksisterende? HVorfor skulle jeg ikke bruge Wordpress, BlogEngine.NEt, DasBlog osv.?

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Helsingør
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 142
Fra  Williams edb Aps Skrevet kl. 17:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kasper.

Tak for det uddybende og grundige svar.

Der er da ihvertfald noget at kigge på.

Download WBlog - en gratis ASP.Net Blog engine. Version 2 nu frigivet.

Fra Helsingør
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Williams edb Aps Skrevet kl. 07:59

Til Carsten Jacobsen og B. Hvarregaard.

Hvis man har det fint med at installere en af de større blog engines, skal man naturligvis gøre det.

WBlog er et alternativ og i første omgang tiltænkt programmører, der ønsker en platorm med de basale funktioner og selv vil programmere. Samtidigt er den programmeret i VB, hvilket er svært at finde ellers.

Mht. flere brugere/forfattere: Ja, man vælger forfatter fra en liste med alle brugere, når man publiserer en artikel. Der er vejledning i dette på siderne.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:56

William:
WBlog er et alternativ og i første omgang tiltænkt programmører, der ønsker en platorm med de basale funktioner og selv vil programmere. Samtidigt er den programmeret i VB, hvilket er svært at finde ellers.

Umiddelbart virker det som om, at du har udviklet et produkt, uden at checke, om det er det kunderne vil have. Har du været i dialog med potentielle brugere i udviklingsprocessen? 

Man kan iøvrigt nemt videreudvikle på WordPress. Jeg har selv tilføjet en lille funktion, som jeg manglede. Det er jo fordelen ved Open Source, det er åbent og man kan selv udvikle videre, eller bare tage det som det er. 

Mvh Carsten

Fra Helsingør
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Williams edb Aps Skrevet kl. 21:54

Hej Carsten.

Nej, ikke i direkte dialog med nogen - så blev jeg nok aldrig færdig.

Men jeg har besøgt en uendelighed af forummer (fora for de pertentlige) og set, at folk efterlyser lignende produkter og har masser af problemer med de større etablerede blog engines. At der findes så store communities omkring BlogEngine.net og WP er jo ikke kun fordi folk klapper i deres små hænder og siger tak, men netop fordi der er mange problemer, når man vil tilpasse dem.

Jeg har også fundet tilsvarende produkter (med samme ide, men ikke indhold og programmeret mostly i C#).

Så udgangspunktet var at lave det, jeg selv eftersøgte og stille det til rådighed for andre.

Jeg er sikker på, at folk efterhånden vil finde det. Det siger sig selv, at folk, der allerede har en blog, ikke er i målgruppen ihvertfald med eksisterende blogs.

Så: det er måske nok mest for folk, der som jeg er 'kontrol freak'. Jeg vil helst have styr på det hele. Der kan da mangle ting, men det skal der nok blive rådet bod på :O)

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 01:10

Carsten Jacobsen:

Umiddelbart virker det som om, at du har udviklet et produkt, uden at checke, om det er det kunderne vil have. Har du været i dialog med potentielle brugere i udviklingsprocessen? 

Der er vel intet som helst galt i at bygge en platform til sig selv, i det miljø man kan lide og lære noget af den proces. Du nævner selv at han kunne videreudvikle Wordpress, men det er næppe særlig spændende for en .NET enthusiast. 

Meget populært software er sprunget ud af én person der skulle bygge noget til sig selv eller løse et problem som personen havde. Amerikanerne kalder det også "To scratch your own itch". Dette er sket i PHP, Ruby on Rails, Django og ikke mindst Varnish.

37Signals som du sikkert er bekendt med, skriver også i bogen Getting Real, om hvordan man bør bygge software til sig selv. Du kan læse afsnittet her: http://gettingreal.37signals.com/ch02_Whats_Your_Problem.php 

Man behøver ikke store markedsanalyser, kunde-interviews, fokusgrupper eller brugertests for at søsætte sit eget projekt. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:10

Kasper Grubbe:
Man behøver ikke store markedsanalyser, kunde-interviews, fokusgrupper eller brugertests for at søsætte sit eget projekt. 

Tja, det kommer vel an på ens ambitionsniveau. Jeg kunne aldrig drømme om at udvikle et projekt uden løbende at tale med potentielle kunder om det.

Jeg arbejder på et projekt, hvor jeg har programmeret mange tusinde linjer kode, og har løbende været i dialog med primært amerikanske virksomheder, for at sikre at jeg rammer plet når jeg går online.

Det er min opskrift på succes, og den virker for mig. Noget andet virker sikkert fint for andre.

Mvh Carsten 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 08:39

Kasper Grubbe:

Hvorfor er hele sidens indhold placeret i et form-element? Det virker lidt mærkeligt.

Det er den måde .net er bygget på :) Fordi så kan du lave et såkaldt 'callback' eller sådan noget :), den er skam også her på amino :)

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Helsingør
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Williams edb Aps Skrevet kl. 12:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til Carsten.

Du har helt ret, jeg ville aldrig lave noget til en kunde uden at have alt nedskrevet, før jeg gik i gang og være i løbende dialog med kunden.

Men det er en anden situation. Som Kasper skriver, kan man også bruge sig selv som "kunde" og så stille resultatet til rådighed for andre. Det er det, jeg har gjort her. Jeg har nok brugt 2 A4-blokke på at nedskrive ideer, tegne osv. Og jeg har ikke skudt nogen genveje - snarere en masse omveje, da der er gået lidt hobby i den.

Mht. DC, som har været nævnt flere gange: Jeg tror måske, at det spreder mere frygt end nødvendigt. Som jeg læser det, vil søgemaskiner i tilfælde af flere sider med samme indhold - om det nu er flere fysiske sider eller en og samme side, der kan tilgås på flere måder - vælge én af disse ud som den "rigtige".

Hvis samme side således kan tilgås med "side.aspx" og "side.aspx?et-eller-andet=noget", vil kun den ene af disse blive vist på f. eks. Google. Men jeg har ikke læst, at man ellers bliver "straffet".

Så: der skal nok blive indsat et "canonical" link i næste version, men det er vist ikke noget, der lige vælter læsset.

Til Lucas: callback er rigtigt nok - det mest brugte er dog postback, som sender hele siden.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:31

Det system jeg er ved at lægge sidste hånd på nu, startede faktisk som et projekt bare til mig selv. Så viste jeg det til fruen (som arbejder i en branche som kunne være kunder) og hun blev held vild med det. Så jeg besluttede mig for at udvikle en salgsbar version.

I hele processen har jeg snakket med virksomheder i mit netværk, og fået input. Det har været en vigtig del af udviklingen, og har givet mig en del god feedback. Det er ikke sikkert at dem der har set det, og givet input, ender med at blive kunder. Men muligheden eksisterer da.

Så jeg kan sagtens følge tankegangen om, at er projekt udspringer af at man løser sit eget problem, og at et udvikler sig til et produkt.

Mvh Carsten

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)