|
Godaften Amino, Tiden er inde for at jeg skal have indberettet moms, men jeg har lige 2 spørgsmål, som jeg ikke helt har styr på, så håber en herinde kan hjælpe. 1) Jeg har solgt lidt varer til Norge, som derfor er uden moms. Hvordan angiver jeg dette i min moms indberetning? 2) Jeg har købt en del debitorer og et varelager fra et firma, som skulle afvikles. Købsprisen var ikke angivet med moms. Er dette så momsfrit eller kan jeg trække momsen alligevel? Pengene jeg får fra debitorer og varelager af momspligtige (altså + moms) Håber mine spørgsmål er til at forstå, ellers sidder jeg klar med yderligere forklaring. På forhånd mange tak for hjælpen. Mvh/ Martin |
Salget til Norge angiver du som liste C angivelse - hele beløbet bare - har ikke moms konsekvens men er statistik
Nr 2 forstår jeg ikke helt - Hvorfor er der ikke moms på dit køb af debitorer eller varelager? Var det et salg fra en momsregistreret virksomhed som jeg går ud fra, og det var en almindelig handel, burde prisen vel ha været med moms på varelageret.
Hvis du har overtaget lager uden moms på en eller anden måde, så er der jo ikke momsfradrag på det, uanset du naturligvis skal fakturere videre med moms, men det er jo dine kunder der så skal betale momsen.
Generelt gælder, at hvis ikke moms fremgår af dit køb, så er der ikke momsfradrag - men det kan jo være en fejl det ikke fremgår.
Hvad debitorer angår, forstår jeg det slet ikke, for hvis du har betalt "sælger" beløbet de skal indbetale inkl. den moms de skal indbetale til dig, så skulle det jo ha været med moms - men jeg synes helt enkelt der mangler noget i forklaringen? Tror du ikke du skal ha en revisor/jurist med ind over for at se det køb du har foretaget er korrekt hele vejen og at kunderne ved du har overtaget deres forpligtelse, og hvad skete der med sælgers momsforpligtelse i forhold til debitorerne og sælgers købsmoms på varelageret?? - osv?
vh
Bliv gratis medlem