Det er muligvis et paranoidt spørgsmål, men for en sikkerheds skyld har jeg brug for at vide, om der på nogen måde kan være noget juridisk i vejen for at man angiver en pris på et produkt for derefter at give det væk gratis?
Idéen er selvsagt, at modtagerne skal være bevidste om, at det de får i hånden, rent faktisk repræsenterer en reel værdi, men intentionen er ikke at tage penge for det på noget tidspunkt.
Håber spørgsmålet er forståeligt, og at der er nogen, der har svaret.
Det lyder jo til, at det ikke umiddelbart volder problemer. Sagen er dog, at der er tale om et produkt, som er svært at prissætte, da det ikke sælges nogle steder. Der er selvfølgelig tilsvarende produkter, og vi havde da også tænkt os at give dette produkt en pris i tilsvarende leje, så måske det hele går.
Kunne man forestille sig kunder, der ville se skævt til det, hvis de havde fået dette produkt gratis - for senere at finde ud af, at alle andre kunder også får det gratis?
Hvad angår problemer ifht. skat og moms, tror jeg ikke det bliver et problem for hverken os eller modtagerne, da varen kun repræsenterer en værdi på cirka 50 kroner. Vil tro der er en bagatelgrænse for gavers størrelse, og at dette falder under denne - men korrekser mig endelig, hvis jeg tager fejl.
Vildledende markedsføring kunne måske blive et problem. Til forskel fra f.eks. Fullrate kommer vi dog ikke til at udelukke nogle fra at få gaven, ligesom den heller ikke bliver givet bort med en kommentar om, at man i næste måned skal betale for samme produkt. I modsætning til detailhandlen kommer vi heller ikke til at annoncere med en ''før-pris'' eller tilsvarende.
Men hvis der er nogle eksperter i markedsføring-jura til stede, vil en uddybning af paragraferne omk. vildledende og misvisende markedsføring være meget velkommen.
Et hurtigt sidespørgsmål: er det noget med, at der juridisk set er forskel på at skrive, at noget koster et bestemt beløb (dvs. ''pris: kr. 49,75,-'') og at noget har en bestemt værdi (dvs. ''værdi: kr. 49,75,-'')?
Jeg er ike advokat, skal lige siges, men i de sager om vildledende markedsføring jeg har set, har ingen vist været i tvivl om at det netop var vildledende. Hvis du holder dig til sandheden er du allerede langt fra den type sager. Det skal naturligvis ikke udelukke at der kan være nogle huller jeg ikke kender, så hvis du vil være helt sikker i din sag er det eneste sikre nok at spørge en advokat