|
Hej Aminoer! Kiggede lige i et par måneder gammelt Penge & Privatøkonomi blad. Redaktionen har lavet en test af SKATs nye kundecentre, som skulle hjælpe skatteyderne med spørgsmål omkring alt hvad der drejer sig om emnet. De stillede 16 spørgsmål til 4 forskellige kundecentre i Ribe, Roskilde, Hjørring og Odense. Ikke mindre end 12 af de 16 spørgsmål blev der svaret forkert på. For eksempel blev der på et spørgsmål som lød sådan: "Jeg har købt et sommerhus i Frankrig tfor 2 år siden til 2,5 millioner. skal jeg betale ejendomsværdiskat heraf i DK? Samtlige kundecentre svarede prompte forkert. Jeg syntes det er ærgerligt at vi skatteydere muligvis kan komme ud for at tabe penge, på grund af forkert rådgivning. Hvis de alligevel ikke kan gøre det bedre hos SKAT, syntes jeg man skulle bruge tid og penge på noget mere fornuftigt. Mvh Jakob |
SKAT Kundecentre = katastrofe
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
|
|
|
Jeg syntes stadig at det er underligt, at man skal til at rode med garantier osv. bare for et enkelt spørgsmål. Feter min mening, når man opretter et kundecenter, så skal tingene være iorden, og de folk som sidder derinde skal kunne deres ting. det kan da ikke være rigtigt. Måske skulle man oprette et forsikringsselskab der forsikrede folk mod forkerte svar hos SKAT. tror bare det ville være en meget skidt forretning... |
|
Så det er ikke kun på diverse skatte-centre at der kan være forskellige meninger, også på langet højere niveau kan der være forskellige opfattelser af "loven". Så længe der ikke har været en dom på et specifikt område, køre det lidt på "sjus" fra skat''s side - og det er så her der kan forhandles... Så et bindende svar er den helt rigtig måde, for skat''s side, til at "garantere" du ikke senere bliver taget ved næsen af samme instans. Læs mere: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335 Nu er jeg ikke revisor eller har anden direkte relation til skat, men jeg har dog min oplevelser med dem som betalende kunde ;) |
|
Så vidt jeg lige er informeret så vil det være lidt af en umulighed at lave et service center som uden videre giver altid giver "korrekte" svar på spørgsmål angående skat. Lovgivningen er ganske enkelt alt for komplekst. Jeg så en udsendelse for nogle år tilbage hvor der blev sagt at der ikke findes en person som har ekspertise i hele lovgivningen. Det er svært nok at finde folk som er helt opdateret på indenfor deres specifikke ekspertise område. I samme udsendelse blev det nævnt at skattelovgivningen vokser med 11 cm pr. år, altså at samlingen optager 11cm ekstra hylle plads hvert eneste år. Baggrunden for udsendelsen var, at det på flere områder af skatte lovgivningen var domstolene som var lovgivende magt, altså lovgivningen er blevet så kompleks at det var forskellige domme som dannede præcedens for hvordan forskellige huller (eller lignenden) skulle fortolkes. Altså kommer de forskellige domme til at virke som lovgivning. Så oven i de 11cm faktuel lovgivning er der så også et antal domme som der skal holdes styr på. Det jeg vil frem til er at det ganske enkelt ikke er muligt at sætte folk i service centre som kan svare på lidt mere komplekse spørgsmål. Specielt taget i betragtning at store dele af lovgivningen er så mangelfuld at den ikke engang kan bruges som lov. I mine øjne ser jeg kun en løsning, en fuldstændig omlæggelse af skattesystemet, simpelthen starte forfra. Men det er jo så også noget af en opgave, men indtil det sker må man nok finde sig i potentielt forkerte svar fra skattevæsenet. Mvh Peder |
|
|
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
Bliv gratis medlem