Hej. Jeg har planer om at åbne en butik i min garage. Lokalet vil udelukkende blive brugt til erhverv og er placeret 10 meter fra vores private hus, så der er ingen tvivl om at det er adskilt erhverv/privat. Jeg har læst lidt forskellige indlæg, men kan ikke helt finde ud af hvad jeg evt. kan trække fra. Jeg ved at jeg kan trække forbrugsudgifter fra, og der vil blive sat en elmåler op i lokalet, så det er åbenlyst hvor meget strøm der kan trækkes fra. Jeg er dog i tvivl om evt. husleje man kan trække fra når jeg selv ejer huset. Kan jeg kun trække ejendomsskat og værdiskat (%-del) fra, eller kan man beregne en %-del af bebyggelsesarealet (butikken vil udgøre ca. 25% af de samlede kvm på matriklen)? Altså hvis vi betaler 4000 kr i husleje for vores hus (huslån) - kan der så trækkes 1000 kr fra i firmaet? Eller hvordan forholder det sig? På forhånd tak Johnni |
Det vil ikke ha noget at gøre med andel af jeres låne omkostninger i alle fald, men det som går spørgsmålet vanskeligt er, at du skriver garage. Det er vel næppe en del af den almindelige beboelse iflg jeres BBR og er vel ikke vurderet på samme måde som resten af boligen? Hvem ved for den sags skyld, om du overhovedet må benytte den som firma/kontor?
De ting tror jeg må besvares, før man kan sige hvad du evt kan få i fradrag per m2. El og varme har du selv svaret på med bimålere eller selvstændige målere.
vh