Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Quickpay/paypal dilemma: Skal jeg lade mig momsregistrere?

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 83
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har fulgt med på sitet et stykke tid, men dette er min første tråd. Jeg står i et stort dilemma, håber i kan hjælpe mig!

Lidt om mig:

Jeg hedder Casper Lauritsen, er 18 år og går på i 3.G på HTX hvor mine hovedfag er Teknologi A og Design B. Når jeg ikke går i skole, arbejder jeg. Det er faktisk næsten det eneste jeg laver for tiden. Jeg har i gennemsnit 10-12 timer om ugen i den lokale Føtex, hvor jeg efterhånden har været i 3 år nu.

I starten af forrige sommerferie tog jeg mig sammen og købte maskiner hjem til at lave vinylskilte, stickers og firmareklame, med den indstilling at det kunne være fedt hvis jeg kunne tjene nok til at få mine omkostninger dækket. Nu er jeg nået til det punkt hvor jeg har overskud, og ser en stigende efterspørgsel efter mine produkter. Det eneste jeg har brugt til at markedsføre mig selv er via div. forums og facebook (næsten 400 likes). Da jeg har mange kunder inden for bilverden, hvor mange stickers går igen. Gik jeg for en lille måned igang med at design/lave min webshop, så kunderne kunne købe online og se mit sortiment, istedet for at sige have de skal have og overføre pengene til min konto, som jeg har gjort indtil nu

. Nu er den næsten færdig, og jeg har planlagt at launche den d.1/12-2012, som er lige om hjørnet. Hjemmesiden er lavet på mono.dk, da de er nemt og enkelt for mig. Mht. Betaling havde jeg forventet at bruge quickpay, men da jeg tjekke priser osv. på deres side, gik det op for mig at jeg at man SKULLE have et cvr nr, som jeg ikke har. Indtil nu har jeg drevet det som en hobbyvirksomhed, som man må indtil 50.000 i årlig omsætning(/overskud?).

Min oprindelige plan var at blive ved med at drive det som en hobby virksomhed, indtil at jeg var tvunget til at få et cvr nr, men nu står jeg lidt og vakler mellem de 2 muligheder. Jeg omsætter for ca. 5.000 om måneden, udelukkende via min facebookside og forums, så omkring foråret 2013 skal jeg alligevel have et cvr nummer.

Hvad skal mit næste træk være? Ny webshop med paypal, mindre omsætning men ikke moms eller quyickpay, cvr nr. og moms?

Her er en liste med for og imod:

FOR:

Købe billigere resourcer(ca. 20 % billigere, da jeg nu kan handle i en bestemt virksomhed, der kun handler med erhvervskunder, derudover sparer jeg momsen.)

Nemmere at handle med andre virksomheder (Dog handler jeg mest med private)

Mulighed for quickpay, betaling med kort og højere omsætning da det er nemmere for kunderne.

Jeg slipper for bøvl med paypal og problemer med at få mine penge trukket ud (Har jeg hørt om, nogle gange)

Vil oftere blive taget seriøst af andre virksomheder.

IMOD:

Skal betale moms osv. tidligere en forventet.

Er tvunget til at bruge paypal, som ikke er optimalt.

Regnskabsræset (Pt. står min mor for regnskab, da jeg hellere vil ligge mit fokus på salg og optimering. Men har jeg ikke ret i, at regnskabet bliver mere besværligt når man ermomsregistreret?)

Til sidst et par spørgsmål:

Hvor lang tid tager det at blive momsregistreret? Er det besværligt? Skal man have en forretningsplan skrevet?

Jeg har en ualmindelig sød bankdame som personlig rådgiver, som bakker op om at jeg går fuldtid som selvstændig efter gymnasiet, derfor ser jeg ingen problemer i at få en firmakonto. Specielt ikke når jeg ikke skal låne penge, hvad siger i?

Har jyskebank, men kan i foreslå andre banker som måske er bedre/optimale for iværksætter som jeg?

Hvis i har fulgt med hele vejen gennem tråden, siger jeg tusind tak. Det vil betyde meget for mig, hvis i gad at komme på nogle svar eller tanker omkring mit kommende valg.

Mvh. Casper Lauritsen

På forhånd tak Amino!

Ps. Mine forældre, som altid har været en kæmpe støtte, særligt med mit firma og skolen. Er imod at jeg blive momsregistret før det er nædvendigt, pga. "besværet"

Ps. ps. hvis jeg har været for sparsom med mine oplysninger, så sig til.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:06

ufff, den må vi tage over skype for meget skriveri.

Min skype er thomthej

Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 21:07

Må jeg kontakte dig imorgen? Skal arbejde fra 6-19 imorgen, så er på vej i seng.

Mvh. CasperL

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:12

Ja da naturligvis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan se Thomas vældigt ofte opfordrer til at han svarer hvis man skyper - og det skal jeg ikke blande mig i, vil bare sige, at hvis svaret ikke er 100% korrekt - ja så er der ikke andre gode Aminoer der kan korrigere - og det kan være skidt - og jeg har ingen ide om hvorvidt de mange skype opfordringer skal føre til noget rent gratis, eller er indledning til et salg. Ikke en beskyldning, og er det gratis er de relativt mange tilbud om skype konsultation jo et strålende tilbud.

Jeg synes også det var et langt skriv, men hæfter mig ved EN ting, nemlig at du omsætter 5000 kr om måneden. Så er sagen helt klar - du skal registrere dig og momsregistrere. Det SKAL du lige så snart du forventer at omsætte for over 50.000 kr på 12 løbende måneder.

Overskrider du den grænse vil du generelt blive sat i moms - og moms dobbelt op, også af den første del af omsætningen - så det er hundedyrt

Det er ingen sag at registrere dig som CVR på virk.dk forudsat du er 18 eller over, ellers skal dine forældre medvirke vil registreringen og tage ansvar. 

Du får ikke specielt anden regnskabspligt, den har du allerede, men du skal naturligvis føre moms regnskab og indberette + have udvidet selvangivelse

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 21:43

Hej Cookie.

Jo, jeg er 18 så kan godt lade mig momsregistrere. Tusind tak for hjælpen! Er iøvrigt udemærket klar over at jeg inden for nærmeste fremtid er nødsaget til at registrere, uanset hvad. Men syntes du det vil være smartest at gøre det når tiden kommer (og kun bruge paypal) eller skal jeg kaste mig ud i det? (og forhåbentligt øge omsætningen væsentligt)

Mvh. Casper L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02

Casper Lauritsen:
Men syntes du det vil være smartest at gøre det når tiden kommer (og kun bruge paypal) eller skal jeg kaste mig ud i det? (og forhåbentligt øge omsætningen væsentligt)

Som jeg forstod dig, omsatte du får 5000 per måned og det vil jo på 12 mdr give over 50.000 kr. Du kan ikke være uden moms for op til 49.999 og så moms derfra. Hvis du krydser 50.000 på 12 mdr - og ikke bare kalender år men 12 lbd mdr - så skal du betale dobbelt op moms for de første 50.000 kr og det duer jo ikke, når du intet har opkrævet-

HVIS du mener at krydse 50.000 på 12 mdr - så skal du registrere dig og tage det besvær der er med momsanvigelser og udvidet selvangivelse i strakt arm

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 05:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg er helt enig i at skrevet svar er bedre når det gælder denne slags ting og ideen med

at ting kan korrigeres af andre er jo super. Dette gør jo at både modtager og den som

svare lære noget. Så helt enig.

mange venlige hilsner

Thomas

Tilmeldt 24. Nov 12
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 21:21

Hej Cookie.

Jo, jeg omsætter for ca. 5000 om måneden, nogle gang mere nogle gange mindre. Men det er lidt svært at give et tal når jeg kun har været ordenligt igang siden august. Jeg tror ikke jeg har udtrykt mig tydeligt nok.

Hovedspørgsmålet er:

Skal jeg momsregistrere mig NU, hvor jeg måske har omsat for ca. 20.000-25.000? Dermed får jeg quickpay, som forhåbentligt øger omsætningen yderligere.

Eller:

Skal jeg vente til jeg når en omsætning på 40.000-45.000, registrere mig når jeg når det punkt? Det betyder blot at jeg kun kan sælge fra min shop med paypal, som ikke er optimalt.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Mvh. Casper L

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:24

Casper Lauritsen:
Skal jeg vente til jeg når en omsætning på 40.000-45.000, registrere mig når jeg når det punkt? Det betyder blot at jeg kun kan sælge fra min shop med paypal, som ikke er optimalt.

Lad os nu sige, at du om 7 mdr har omsat for 40.000 og så momsregistrerer dig og derved kommer klart over 50.000 på 12 lbd måneder, så skal du af med dobbelt moms for den første del du undlod at momsregistrere så HVIS du venter at kunne komme over 50.000 kr på 12 mdr så SKAL du momsregistreres fra start

vh

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)