Jo tak, jeg har selv flere webshops og arbejder med det til dagligt. Så det er noget vrøvl det du siger.
Der er ingen der har adgang til mine økonomiske oplysninger. Og vil du ikke lige forklare mig hvordan dem der hoster mine webshops skulle få adgang til min Paypal konto ?. Uden at bryde Lovgivningen vel at mærke.
Dem der hoster dine shops de kan se dine transaktioner som kommer tilbage fra Paypal.
Paypal kan se dine transaktioner der kommer ind
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Ja, helt klart nu ved jeg ikke om du nogensinde har haft eller arbejdet med webshops.
Men i praksis i langt de fleste tilfælde så har leverandøren adgang til alt data i shoppen, selvfølgeligt i alle hostede løsninger, man faktisk også i de fleste hvor kunden hoster selv f.eks. på en open source platform. Fordi man som programmør, har adgang til at andre i kildekoden, og så skal man være en meget dårlig programmør, hvis det ikke også giver adgang til alle data i shoppen.
Du må heller ikke tro, når du lægger en database ude i byen, at dem du hoster hos ikke har adgang til dine data. Det har de!
Jo tak, jeg har selv flere webshops og arbejder med det til dagligt. Så det er noget vrøvl det du siger.
Jeg kender ikke nogle webshop systemer, der er så primitive at de ikke har noget ordremodul. Hvilket systemer er det du bruger?
Jeg kender ikke nogle webshop systemer, der er så primitive at de ikke har noget ordremodul.
Nu går du automatisk ud fra at de bryder deres egne regler og tjekker mine oplysninger i nogle Logfiler ?. Ja der er vi jo så forskellige. Jeg ved de har ingen grund til at gøre den slags og stoler på dem.
Men det kunne være rart at høre ( især for dine kunder ) om du har lov til at indsamle den slags oplysninger ?. Har du spurgt Datatilsynet ?.
Nu går du automatisk ud fra at de bryder deres egne regler og tjekker mine oplysninger i nogle Logfiler ?. Ja der er vi jo så forskellige. Jeg ved de har ingen grund til at gøre den slags og stoler på dem.
Han siger jo heller ikke at alle tjekker dem? Men at alle KAN tjekke det.
Men det kunne være rart at høre ( især for dine kunder ) om du har lov til at indsamle den slags oplysninger ?. Har du spurgt Datatilsynet ?.
Al data fra webshops ligger med 99.9% sandsynlighed i en database.
Al data i en database ligger med 99.9% sandsynlighed ukrypteret (måske lige med undtagelse af passwords som er meget normalt at kryptere).
=> Det vil sige at dem der har dine databaser liggende (=læs hostingvirksomhed) med 100% vil have adgang til dine tal lige meget hvordan du vender og drejer det. Spørgsmålet er så om de gider sidde og hygge sig med dine tal eller de har travlt med noget andet, eller du har en kontrakt hvor der eksplicit står at de ikke må kigge i dine data (det har ikke stået i nogen af de IT kontrakter jeg har set, tvært i mod, sker der noget med databasen vil man ofte meget gerne have at hosting firmat vil kunne hjælpe).
Kan du gøre noget ved dette?
Ja da, du kan starte din gamle Pentium computer op og drifte din webshop hjemme fra kælderen selv. Vil jeg anbefale det....? Nej ikke umiddelbart...
Det vil sige at dem der har dine databaser liggende (=læs hosting virksomhed) med 100% vil have adgang til dine tal lige meget hvordan du vender og drejer det. Spørgsmålet er så om de gider sidde og hygge sig med dine tal eller de har travlt med noget andet, eller du har en kontrakt hvor der eksplicit står at de ikke må kigge i dine data
Jeg begynder at undrer mig over hvad det er for nogle Hosting udbydere i har ?. Siden i har så lidt tiltro til dem ?.
Tror du selv i ramme alvor at dit hosting selskab vil begynde at rode i dine Data uden dit samtykke ?. Hvis de gjorde det ville de jo nok ret hurtig være færdig i den branche.
Jeg kender ikke nogle webshop systemer, der er så primitive at de ikke har noget ordremodul.
Nu går du automatisk ud fra at de bryder deres egne regler og tjekker mine oplysninger i nogle Logfiler ?.
Næ, det er ikke i log filerne jeg troede de ville kigge. Jeg foreslog ordre modulet, fordi stortset alle shopsystemer holder styr på kundernes ordre.
Michael:
Ja der er vi jo så forskellige. Jeg ved de har ingen grund til at gøre den slags og stoler på dem.
Jeg har egentligt heller ingen grund til at gøre den slags, jeg skal bare lave en service der fortæller mig hvem der skal opgraderes til eCommerce og hvem der ikke skal. Så der er ikke nogen forskel der! At du vælger at sige at Heart Internet Ltd. er troværdige nok til at varetage den rolle, mens du åbenbart mener vi ikke er, det ligger dig jo frit for.
Michael:
Jeg tror ikke vi har kunder på et niveau, hvor de ikke kan regne ud at når systemet kan vise dem en oversigt, over alle deres ordre, så må data ligge i systemet, dermed være muligt for os, at tilgå.
Jeg tror også de er kloge nok til at indse, at hvis vi begyndte at fortælle om hvem der omsætter for hvad, så var vi færdige i branchen. Så det gør vi ikke!
Vi snakkede faktisk med datatilsynet for mange år siden efterhånden, en af mine partnere er lettere pedantisk med den slags. Der er ikke noget problem med at opbevarer ordredata. Men hvis vi opbevarer betalingsinformation eller cpr. nr. så var det en anden sag.