Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man overhovedet sælge i Sverige uden Klarna?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Håber I nyder denne herlige fredag eftermiddag, og at I har haft en rigtig god arbejdsuge Smile

Jeg står i en situation, hvor jeg i den grad har brug for et kammeratligt råd i forhold til en problemstilling, som jeg har overvejet i månedsvis.

Sagen er nemlig den, at jeg driver en velfungerende dansk webshop, hvor jeg sælger slips samt butterflies, og den vil jeg frygteligt gerne udvide til det svenske marked. Jeg er sådan set også kommet ganske langt i disse overvejelser, og de fleste forberedelser er allerede gjort, men jeg har bare ét problem - og det omhandler betalingsløsningen.

Jeg er udmærket klar over, at fakturabetaling gennem systemer som f.eks. Klarna, Payson, Payex, PayByBill osv. er meget udbredt i Sverige, og jeg har kunnet læse mig frem til at op mod 1/3 del af alt nethandel på det svenske marked fungerer gennem fakturabetaling. Derfor ville jeg naturligvis også meget gerne tilbyde det på min kommende svenske webshop, men der er problemet bare, at min danske webshop er bygget på e-handelsplatformen Shopify.

Shopify er et fantastisk godt og nemt system, som jeg er rigtig glad for at bruge, men den altoverskyggende ulempe er bare, at som en af de eneste kendte platforme er der ingen integration lavet mellem det og fakturabetalingssystemer som f.eks. Klarna. Det kan meget vel komme på et tidspunkt inden længe, men faktum er i hvert fald, at der ikke findes nogen integration på nuværende tidspunkt.

Det er meget uheldigt, og det stiller mig i en situation, hvor jeg har mulighed for at gå én af de følgende to veje:

1. Lave den svensk webshop i Shopify, starte ud med alm. betaling gennem kreditkort og så ellers håbe på, at integrationen til Klarna kommer inden længe.
2. Opbygge den svenske webshop på en anden e-handelsplatform som Prestashop eller Magento og derved så få mulighed for at tilbyde Klarna fra start af.

Der er flere aspekter i denne sag, og fordelen ved løsning nr. 1 er, at den er både lettere og betydeligt billigere, idet jeg kan kopierer alt design, indstillinger osv. fra min danske webshop over til den nye webshop i Shopify, så det vil dermed være en hurtig måde at kunne komme i gang på uden at det kræver, at jeg starter helt fra scratch med den nye webshop. Derudover er alt i min lille virksomhed bygget op omkring Shopify, og den måde pakning af varer, bogføring m.m. fungerer på sker alt sammen ud fra den måde, at det fungerer på i Shopify, hvilket ville være enormt træls at skulle ændre på.

Fordelene ved løsning nr. 2 er dog naturligvis, at jeg kan sælge via Klarna fra day one, og det vil om ikke andet nok helt sikkert gøre min introduktion på det svenske marked noget lettere. Jeg kan jo heller ikke vide, hvor lang tid der går inden en evt. integration mellem Shopify og Klarna bliver lavet, og går der f.eks. tre år, så vil det altså være en uheldig situation at sidde med en Shopify webshop på det svenske marked.

Personligt hælder jeg nok lidt til løsning nr. 1, fordi den er så meget billigere og lettere på alle mulige måder, men jeg har dog svært ved at træffe den endelige beslutning, og derfor vil jeg ufatteligt gerne høre jeres mening. Ville I gå efter løsning nr. 1 eller nr. 2?

/Alexander

Tilmeldt 1. Jul 05
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 22:42

Lav en version af dit nuværende website, blot med alm kortbetaling og se hvordan det kommer til at gå.

Lav evt. en afsteming vedr. brugen af Klarna, og se hvordan kunderne reagerer på det.

Kontakt evt. Klarna og hør om de kan hjælpe med en løsning, som bygger på Shopify systemet, måske har de allerede kunder som benytter sig af denne platform.

Udover det, så er Klarna også ved at blive mere udbredt i DK, så måske det ville være en god løsning at integrere dette på det danske site også.

Samtidig så findes der også virksomheden "PayPort" eller Collector - som tilbyder en lign. service, som Klarna og de andre.

God fornøjelse ;)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 04:46

Du kan sagtens sælge i Sverige uden Klarna, men du kan ik sælge uden fakturabetaling. Så hvis du ik kan koble en af de andre virksomheder på, som tilbyder faktura betaling, så glem alt om Sverige!
Jeg ved ik, hvor du har tallet med 1/3 af alle handler, men fra de webshops, som jeg kender til, der købes ca 70-80% af alle varer på faktura... Så har du ik faktura betaling, så taber du så mange ordre, at det næsten er spild af tid.

E-handlen i Sverige foregår på en helt anden måde end i DK, og manglende faktura betaling anses af mange svenskere, som værende useriøst, men også som en farlig side at handle på, da de bliver nervøse angående returneringer og refundering... 

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 1128
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 10:27

Ups, der er måske noget jeg lige skal have kikket på her, Jeg syntes selv jeg har god succes i Sverige, men den kan tilsyneladende blive større.

Er det Klarna som er svenskernes nr. 1

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 21:22

Mange tak for svarene. Det er virkelig værdsat!

ChucK:
Ja, det var også det, som jeg havde tænkt på, men problemet er blot, at hvis det viser sig, at en stor procentdel af mine svenske kunder foretrækker fakturabetaling, så står jeg lidt i problemer, idet jeg jo så har bygget webshoppen i Shopify, og jeg kan derved ikke blot lige integrere denne betalingsform.

Jeg har skam været i kontakt med Klarna adskillige gange, og de vil også rigtig gerne have en integration med Shopify, fordi mange af deres kunder efterspørger dette, men ifølge dem ligger ansvaret dog hos Shopify.

Og ja - der findes mange andre tjeneste end Klarna, men efter megen research er det dog ikke lykkes mig at finde en eneste, der arbejder sammen med Shopify.

Fashion-Seller:
Jeg betvivler slet ikke vigtigheden af fakturabetaling, men som du nok har kunnet læse, så er det en ganske besværlig situation i forhold til Shopify. Jeg vil nu også sige, at man sagtens kan skabe en god online forretning i Sverige uden fakturabetaling - på mit arbejde driver vi f.eks. en svensk webshop, der desværre ikke har mulighed for fakturabetaling, og den omsætter for en del millioner årligt, og selvom det selvfølgelig nok ville være en endnu bedre forretning med fakturabetaling, så kan det altså godt lade sig gøre at tjene penge i Sverige uden.

Det er ikke, fordi jeg tænker at satse på en fremtid med en svensk webshop uden fakturabetaling, men jeg tænker dog, at det må være et spørgsmål om tid inden en af de mange fakturatjenester laver en integration til Shopify. Jeg tror ikke, at der vil gå meget mere end et halvt år inden det kommer, og den tid kan jeg så bruge på at bygge en godt optimeret webshop op.

Tror du forresten ikke, at fakturabetaling er vigtigst på webshops med dyre varer? Fordi mine varer har jo alle et ganske lavt prisniveau, og selvom det selvfølgelig gavner enhver svensk webshop, så må det dog relativt set være vigtigere for en webshop med varer af et højt prisniveau.

marjoe:
Lyder spændende, at du har lavet din forretning uden fakturabetaling indtil videre. Hvor længe har du været i gang i Sverige?

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 21:33

hvad giver man for Klarna betaling ?

Jeg kender det ikke, men går ud fra de "overtager" risikoen for betaling ?

Fra Århus
Tilmeldt 5. Dec 10
Indlæg ialt: 41
Fra  Holmris DK Skrevet kl. 21:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har tidligere været med i opstart i Sverige, og jeg vil give dem ret som siger at svenskerne anser det som useriøst såfremt man ikke kan lave fakturabetaling via f.eks. Klarna eller ibill. Da vi gjorde det, efter vi havde været igang i Sverige i et halvt år, eksplodere vores omsætning.

Holmris Online - leverer kontormøbler og konferencemøbler til erhverv

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 22:03

Som sagt, så syntes jeg selv at være rigtigt etableret i Sverige, og mit sal er langt over det forventede efter ca. 2 år deroppe.

Men nu har jeg beslutte at implementere Klarne på www.marjoe.se og hpber den kan blive rimelig hurtig klar inden for 8-10 dage, og så skal jeg nok lige hplde tråden her opdateret med ændringer. Tror da også selv på en stor stigning i salget, og må da også indrømme jeg nok har sovet lidt i timen, da jeg faktisk havde snak med dem sidste år ved samme tid, men havde for travlt til at sætte mig ind i dette på det tidspunkt.

Og må da også indrømme at det er denne tråd der har mindet mig om at den skal på, det skulle nok bare have været i løbet af året, og ikke lige her i start julehandel, hvor det hele er ved at være kaotisk.

Men kan kun sige til mig selv : Stram op John, det er for dårligt det ikke er gjort tidligere :-)

Fra Langeskov
Tilmeldt 20. Nov 08
Fra  Marjoe ApS Marjoe.dk Skrevet kl. 22:07

marjoe:

Som sagt, så syntes jeg selv at være rigtigt etableret i Sverige, og mit sal er langt over det forventede efter ca. 2 år deroppe.

Men nu har jeg beslutte at implementere Klarne på www.marjoe.se og hpber den kan blive rimelig hurtig klar inden for 8-10 dage, og så skal jeg nok lige hplde tråden her opdateret med ændringer. Tror da også selv på en stor stigning i salget, og må da også indrømme jeg nok har sovet lidt i timen, da jeg faktisk havde snak med dem sidste år ved samme tid, men havde for travlt til at sætte mig ind i dette på det tidspunkt.

Og må da også indrømme at det er denne tråd der har mindet mig om at den skal på, det skulle nok bare have været i løbet af året, og ikke lige her i start julehandel, hvor det hele er ved at være kaotisk.

Men kan kun sige til mig selv : Stram op John, det er for dårligt det ikke er gjort tidligere :-)

Og shit alle de stavefejl jeg har lavet - Stram op igen John  :-)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 03:14

Alexander Langhede Andersen:

Fashion-Seller:
Jeg betvivler slet ikke vigtigheden af fakturabetaling, men som du nok har kunnet læse, så er det en ganske besværlig situation i forhold til Shopify. Jeg vil nu også sige, at man sagtens kan skabe en god online forretning i Sverige uden fakturabetaling - på mit arbejde driver vi f.eks. en svensk webshop, der desværre ikke har mulighed for fakturabetaling, og den omsætter for en del millioner årligt, og selvom det selvfølgelig nok ville være en endnu bedre forretning med fakturabetaling, så kan det altså godt lade sig gøre at tjene penge i Sverige uden.

Det er ikke, fordi jeg tænker at satse på en fremtid med en svensk webshop uden fakturabetaling, men jeg tænker dog, at det må være et spørgsmål om tid inden en af de mange fakturatjenester laver en integration til Shopify. Jeg tror ikke, at der vil gå meget mere end et halvt år inden det kommer, og den tid kan jeg så bruge på at bygge en godt optimeret webshop op.

Tror du forresten ikke, at fakturabetaling er vigtigst på webshops med dyre varer? Fordi mine varer har jo alle et ganske lavt prisniveau, og selvom det selvfølgelig gavner enhver svensk webshop, så må det dog relativt set være vigtigere for en webshop med varer af et højt prisniveau.

Selvfølgelig kan man skabe en forretning, men jeg synes bare det er tåbeligt, at man jager sine kunder væk, fordi man ik har basale ting på plads. Det svare faktisk lidt til, at du sætter Verified og SecureCode på alle kreditkortbetalinger på en dansk shop. Du ender med en meget større afvisningsprocent, hvis du mangler fakturabetaling i Sverige. Og så kan du kort søge her på Amino, så vil du  se, hvor mange kunder det stunt koster...

I dit indlæg omtaler du kun Klarna. Måske fordi Klarna er et af de firmaer, som har indtaget DK... Men der er altså mange flere leverandører af denne service, så måske du skulle kontakte dem, og se om der ikke kunne findes en løsning.

Og ja dit produkt er måske billigt, men hvis der ingen fakturabetaling er, og firmaet er dansk, så er det allerede op af bakke, hvis du vil ind i Sverige! Smile

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)