Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Til Nanna- House of Kids

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Nanna!

Jeg har set at du er aktiv herinde, så jeg tænkte om det er ok at jeg spørger dig om nogle ting.

Det er sådan at jeg overvejer at starte egen netbutik med baby/børnetøj.

Har du nogen ide om hvad det økonomisk kræver at opstarte en netbutik med baby/børnetøj?

Rent tidsmæssigt, hvad kræver det da at starte op?

Og så kan jeg læse at du/andre skriver at mange tøjmærker har lukket for netbutikker. Ved du hvilke mærker, der er tale om? (altså er det totalt umuligt at forhandle nogle af de kendte mærker?)

Håber du vil svare.

Venlig hilsen Sanne

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 22:19
Hej Sanne

Prøv at skrive en privat besked i stedet, evt. vinge af ved e-mail også. Så er chancen meget størrer :)

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:28

Hej Sanne

Jeg hedder nu Helle :·) og selvfølgelig vil jeg svare på dine spørgsmål så godt jeg nu kan.

Har du nogen ide om hvad det økonomisk kræver at opstarte en netbutik med baby/børnetøj?
- Der er mange ting man skal kigge på. Jeg ville starte stille op mht. indkøb af varer for at føle markedet an og ikke komme til at ligge med for meget overskudslager den første sæson. Det kommer også an på hvor meget du har tænkt dig det skal fylde for dig. Er det et fritidsjob eller satser du på en fuld tids beskæftigelse? Derfor er det lidt svært at svare på ved at give dig et beløb. Men du kan forsøge at regne lidt på det. Et CMS shopsystem som eksempelvis DanDomain som jeg bruger koster vel rundt regnet 500 kr. om måneden inkl. betalingsløsningen. Så skal du have fotoudstyr - det kommer i mange prisklasser og du skal undersøge markedet. Derudover er der den tunge del: markedsføring... Hvis du ikke markedsfører dig er der ingen som ved du er der, og dermed ingen som køber dine varer. I opstarten skal du regne med at 100 besøgende udløser 1 salg. Med tiden vil dette stige alt efter hvor godt du gør det. Typisk ligger man mellem 1-4 % som lægger en bestilling.
Markedsføringen kan gøres på mange måder og i mange prisklasser. Google Adwords kan du bruge som en god start. Her skal du regne med at give omkring 1 kr. pr. besøg i snit (det afhænger naturligvis af hvilke ord du vil findes på). Der er en del portaler med børnetøj og her kan du købe bannerplads. Så er der søgemaskineoptimering som er en længerevarende løsning som gør at din shop bliver mere synlig.
Det er markedsføringen som trækker det tunge økonomiske læs. Du kan bruge alt fra 500 kr. om måneden til mange mange tusinde kroner. Naturligt kommer der flere kunder jo flere penge du bruger - men det er en jungle som man skal sætte sig ind i - ellers kan man også bruge mange penge på ting som ikke er noget værd.
Så er der vareindkøb: Typisk ganger man med 2,5 for at finde vejl. udsalgspris. Dvs. en vare du køber ind til 100 kr. eks. moms kan sælges for 250 kr. inkl. moms.

Rent tidsmæssigt, hvad kræver det da at starte op?
Det kommer igen an på ambitionerne. Jeg vil sige at min arbejdsdag er oppe på alt for mange timer. Det er IKKE et job hvor du ligger på sofaen mens ordrerne triller ind :·) Mange tror det - inklusive mig selv da jeg i sin tid startede op. Jeg blev hurtigt klogere.
Man skal købe ind, fotografere tøjet, oprette det i shopsystemet, sende ordrer afsted, tage imod returvarer og betale penge tilbage, tage imod reklamationer, lave regnskab, købe emballage, lave markedsføring, besvare emails og kundeopkald.
Kunderne forventer en høj service. Levering fra dag til dag og at man tager telefonen - hver gang...
Men igen - det kommer an på hvad du vil og hvad du forventer - man kan jo indrette sig som man ønsker :·)

Og
så kan jeg læse at du/andre skriver at mange tøjmærker har lukket for
netbutikker. Ved du hvilke mærker, der er tale om? (altså er det totalt
umuligt at forhandle nogle af de kendte mærker?)
Jeg kan kun sige at det nærmest drejer sig om alle mærker. Jeg har kæmpet hårdt for at få de leverandører jeg har i dag - og markedet er mere end mættet som det er nu. Det er nok dette område som er det sværeste. Netbutikker som sælger børnetøj står i kø og på ventelister for at komme til at forhandle de kendte mærker. Men der er også de mindre kendte og de nye som kommer til - og der kan man jo også være god til at udse sig et mærke som kan blive et hit. De udenlandske mærker er der heller ikke rift om på samme måde som de danske, så her vil også være en chance.

Hvis så jeg til slut skal vurdere markedet: Skulle jeg starte en netbutik op i dag... så ville jeg undersøge markedet grundigt - og måske vælge en anden branche end børnetøj. Det skal selvfølgelig være noget man brænder for. Jeg siger det
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 23:15
Hej Sanne.

Jeg vil bakke Helle op. Det er ikke uden grund, at Helle svarer som hun gør. Konkurencen er enorm på dette marked.
Jeg har skrevet en artikel om, hvordan du kan foretage en hurtig markedsresearch inden du kaster dig ud i eventyret.
Venlig hilsen, Christian

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 23:53
Hej Sanne

Hvis du vil starte op og vil drive en fuldtids prof. butik, så koster det. Den der med at det er billigere end en fysisk forretning, som mange tror, -er simpelthen en fejl, -for jeg tror at det koster mindst lige så meget og den store del ligger i din markedsføring og det er nok her at filmen knækker for mange.. De er simpelthen ikke klar over hvad det koster at blive set på nettet. Da jeg i sin tid startede min børnetøjs forretning var der ca. 200 butikker tilmeldt smarteunger.dk - idag er der 500. Det er en fordobling på under 1½ år ! Samtidig med at mange af de store internationale spillere, som bestseller koncernen også starter deres egne brand forretninger op på nettet. De har jo selvsagt noget kapital i ryggen, som den "lille" butik ikke har :)

For nu at give dig lidt tal, så købte jeg varelager for 300.000 til opstart og dertil kom så alle de løbende kollektioner. Shopsystemer kan du jo få forholdvist billigt fra 300-500 kr pr. mdr. Jeg tør ikke give dig et bud på hvad du skal bruge på markedsføring, men det er nød til at være stort fra starten, indtil du får kæmpet dig vej op igennem google, -så kan du måske senere skære lidt ned.

Det er sådan lige de store poster, som jeg ser det, -og der er selvfølgelig mange andre udgifter forbundet med at starte, fotoudstyr, mulig husleje, emballge, inventar osv, men det er svært at sætte tal på, da det er meget individuelt hvad man har brug for.

Dernæst kommer så alle udfordringerne omkring leverandører. Det er også svært, da mange ikke tager flere ind, men her vil jeg sige som Helle at man kan gå efter mindre mærker, som man tror på bliver et hit og så vente til man er et etableret navn og leverandørerne begynder at kontakte én.

Det tager tid, masser af tid :) Men det er tiden værd. At være sin egen chef er fedt, men man skal kunne piske sig selv til tider og vide hvornår man skal holde fri, for ikke at brænde ud, -og så skal man IKKE regne på sin egen løn i starten, for den eksisterer ikke :) Her er arbejdet og glæden ved at skabe, lønnen som driver en fremad...

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke og jeg håber at jeg har givet dig et realistisk billede af børnetøjs verdenen, -og det er bestemt ikke ment for at afskrække dig fra at starte, men undersøg markedet, som Christian skriver (fin artikel iøvrigt Christian) :)

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:44
Hvorfor vil alle åbne online børnetøjsbutikker? :)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 02:13
Tak, Majbrit

Mikkel: Nu har jeg jo undret mig et godt stykke tid, også inden jeg skrev nyhedsbrevet, så derfor har jeg spurgt flere forskellige:
Den røde tråd ser ud til at være barselsferien efter en fødsel.

Kvinderne begynder at blive utålmodige og vil gerne have noget at rive i medens de passer de søde små poder.
De har lige været på Nettet, for de har OCEANER af tid, når de søde små sover og så har de selvfølgelig været ude at shoppe på børnetøjsbutikker.

"So ein ding muss Ich auch haben" og så er der desværre ikke langt fra tanke til handling

Jeg GAD nok se, hvor mange, der lukker igen inden der er gået et år og med hvor store tab i tid, penge og andre omkostninger. Hvis der er nogen, der læser dette og hører til i denne kategori, så ville jeg meget gerne høre din historie, evt. anonymt.

I forbindelse med udsendelse af nyhedsbrevet kontaktede jeg Go' Aften, Danmark, da jeg faktisk synes, at dette her er noget af et ressourcespild; men de har åbentbart ikke prioriteret det. Det kan også være, at det ligger på deres "to do" liste. Det oplevede jeg da jeg var i Rabatten med www.Pillefyring.dk. Der gik vel 1/2 år inden de pludselig kontaktede mig.

Venlig hilsen,
Christian

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:10

Christian, du har jo nok ret :·) Helt pinligt og med røde kinder kan jeg jo godt indrømme at jeg gik på barsel da jeg fandt på at starte House of Kids. Og det irriterer mig at det lige var på det tidspunkt jeg startede, for jeg møder ofte den holdning fra folk.... Selvom du har ret i tidspunktet - vil jeg så dog sige at jeg nok skiller mig ud fra flokken. Jeg så et marked på nettet på det tidspunkt som ikke var godt nok. Der var ikke så mange netshops og de som var der var meget hjemmestrikkede. Der var klart brug for noget bedre. Det var der jo så også mange andre som så :·)
Da jeg startede tænkte jeg ikke i at mine egne børn kunne få lækkert tøj - og det er faktisk helt ærligt... Jeg tænkte i økonomi, markedsføring, udvikling og ikke mindst det spændende for mig i at skifte branche og udforske nye områder.
At det så blev børnetøj er jo nok fordi man som kvinde har andre interesser end mænd :·) Jeg ville kede mig ved at sælge vaskemaskiner, fladskærme, batterier eller andet over nettet. Men andre områder er bestemt interessante - her vil nok også komme lidt kvindelige tendenser ind :·)
Dog vil jeg sige at kunne jeg se en stor forretning i at sælge søm og skruer kunne jeg såmænd nok finde på at tage udfordringen op - men det ville så være baseret mere på lysten til at tjene penge og markedsføre et koncept - end at brænde for selve varen...

Derudover kunne det være rigtig rigtig sjovt at undersøge hvor mange der havde børn mellem 0-1 år da de startede deres netbutik :·) Kunne man gøre det ville man garanteret få et svar som kunne komme på forsiden af diverse erhvervssektioner :·) Hmmm - god ide til lidt branding :·)

Mange hilsener Helle

PS: Skulle jeg i øvrigt starte en netbutik i dag ville jeg IKKE vælge at sælge sæsonvarer - efteråret står for døren og det vælter allerede ind med nye varer. Alle skal fotograferes, fritlægges og lægges i shoppen..... og det er virkelig en presset tid....

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 10:26
Hej Helle.

Tak for dit svar

Ja, du har været "heldig", at det er lykkedes for dig.

(Hvor mange arbejdstimer skal der til for at være "hedig" i din branche og med din know-how?)
Du er startet på det rigtige tidspunkt og har holdt fast, så du vil altid have en "first mover" fordel:
Uanset, hvad nye konkurrenter finder på, så har du noget meget værdifuldt, som ingen kan tage fra dig, nemlig erfaring.

Venlig hilsen,
Christian

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 10:51
Jeg har altid gerne ville have en cafe med salg af let, lækker mad og snacks, men jeg kunne desværre ikke hamle op med Fleegaard, da bygningen kom til salg, så jeg måtte prøve noget andet i første omgang. Jeg havde længe gerne ville være selvstændig og det kommer måske af at have siddet i en kæmpe organisation, som Danfoss, hvor "komandovejene" ofte er lange og trange - og det blev til sidst for meget + at jeg rejste så meget at jeg til tider var væk i 150-200 dage om året og det kan man ikke med små børn. Jeg stod ved et vadested efter endt barsel og tog det egentlig som en kærkommen chance for at prøve noget nyt. Og mon ikke også at det har indflydelse i det generelle billede ? Man går hjemme og kommer væk fra kollegaer, det daglige arbejde og opgaver og så finder man ud af at det kan man da godt undvære og så er det jo ret nærliggende at starte op med noget, som man syntes at man ved noget om :) Nemlig børnetøj, som man alligevel er begyndt at købe :)

At det blev børnetøj for mig var egentlig mere et tilfælde, for det med cafen gik i vasken og så kendte jeg en agent, som solgte børnetøj som foreslog at jeg skulle kaste mig over det. Jeg undersøgte markedet lidt og fandt ud af at der ca. var 150-200 butikker, hvor den eneste og mest kendte var Trendy Baby, og det kunne jeg godt hamle op med, syntes jeg. Der blev på daværende tidspunkt født ca. 60.000 børn om året, så jeg syntes egentlig at odds''ene var ok :) og jeg ville sælge tøj til børn i alderen 0-10 år, så der var en god andel til mig :) Så, for mig, var det også økonomi og markedsandel der drev mig og ikke så meget tøjet, selvom det da ikke skader at man selv har nogle børn, som man kan lege "påklædningsdukker" med :))

Jeg tror at der er mange, som lukker, men ligeså mange og flere nye, som starter op og jeg har lidt på fornemmelsen at de netop ikke undersøger markedet inden, men har en drøm om at de kan gøre en forskel og gøre det bare en lille smule anerledes end de/vi, som allerede er der. For nogle vil det lykkes og for andre ikke, -men en ting er sikkert, -man kan ikke drive en forretning med "venstre hånd". Det er synd for dem, som starter og for os, som allerede er der, da branchen får et kedeligt ry.

Omvendt, skal det ikke stoppe nogen fra at starte, for jeg kan huske da jeg i sin tid ville læse datamatiker og alle fortalte at det var det dummeste man kunne, for man røg lige ud i arbejdsløshed. Jeg gjorde det alligevel og inden jeg var færdig var der kæmpe mangel på arbejdskraft og IT boblen var begyndt at vokse..  Så hvis man tror på sin ide og er dygtig, så kan alt jo lade sig gøre, men derfor kan man godt tænke sig om inden og lægge en fornuftig strategi (læse Christians artikel og meget andet).

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)