Har du nogen ide om hvad det økonomisk kræver at opstarte en netbutik med baby/børnetøj?
- Der er mange ting man skal kigge på. Jeg ville starte stille op mht. indkøb af varer for at føle markedet an og ikke komme til at ligge med for meget overskudslager den første sæson. Det kommer også an på hvor meget du har tænkt dig det skal fylde for dig. Er det et fritidsjob eller satser du på en fuld tids beskæftigelse? Derfor er det lidt svært at svare på ved at give dig et beløb. Men du kan forsøge at regne lidt på det. Et
CMS shopsystem som eksempelvis DanDomain som jeg bruger koster vel rundt regnet 500 kr. om måneden inkl. betalingsløsningen. Så skal du have fotoudstyr - det kommer i mange prisklasser og du skal undersøge markedet. Derudover er der den tunge del: markedsføring... Hvis du ikke markedsfører dig er der ingen som ved du er der, og dermed ingen som køber dine varer. I opstarten skal du regne med at 100 besøgende udløser 1
salg. Med tiden vil dette stige alt efter hvor godt du gør det. Typisk ligger man mellem 1-4 % som lægger en bestilling.
Markedsføringen kan gøres på mange måder og i mange prisklasser.
Google Adwords kan du bruge som en god start. Her skal du regne med at give omkring 1 kr.
pr. besøg i snit (det afhænger naturligvis af hvilke ord du vil findes på). Der er en del portaler med børnetøj og her kan du købe bannerplads. Så er der søgemaskineoptimering som er en længerevarende løsning som gør at din shop bliver mere synlig.
Det er markedsføringen som trækker det tunge økonomiske læs. Du kan bruge alt fra 500 kr. om måneden til mange mange tusinde kroner. Naturligt kommer der flere kunder jo flere penge du bruger - men det er en jungle som man skal sætte sig ind i - ellers kan man også bruge mange penge på ting som ikke er noget værd.
Så er der vareindkøb: Typisk ganger man med 2,5 for at finde vejl. udsalgspris. Dvs. en vare du køber ind til 100 kr. eks.
moms kan sælges for 250 kr. inkl. moms.
Rent tidsmæssigt, hvad kræver det da at starte op?
Det kommer igen an på ambitionerne. Jeg vil sige at min arbejdsdag er oppe på alt for mange timer. Det er IKKE et job hvor du ligger på sofaen mens ordrerne triller ind :·) Mange tror det - inklusive mig selv da jeg i sin tid startede op. Jeg blev hurtigt klogere.
Man skal købe ind, fotografere tøjet, oprette det i shopsystemet, sende ordrer afsted, tage imod returvarer og betale penge tilbage, tage imod reklamationer, lave
regnskab, købe emballage, lave markedsføring, besvare emails og kundeopkald.
Kunderne forventer en høj service. Levering fra dag til dag og at man tager telefonen - hver gang...
Men igen - det kommer an på hvad du vil og hvad du forventer - man kan jo indrette sig som man ønsker :·)
Og
så kan jeg læse at du/andre skriver at mange tøjmærker har lukket for
netbutikker. Ved du hvilke mærker, der er tale om? (altså er det totalt
umuligt at forhandle nogle af de kendte mærker?)
Jeg kan kun sige at det nærmest drejer sig om alle mærker. Jeg har kæmpet hårdt for at få de leverandører jeg har i dag - og markedet er mere end mættet som det er nu. Det er nok dette område som er det sværeste. Netbutikker som sælger børnetøj står i kø og på ventelister for at komme til at forhandle de kendte mærker. Men der er også de mindre kendte og de nye som kommer til - og der kan man jo også være god til at udse sig et mærke som kan blive et hit. De udenlandske mærker er der heller ikke rift om på samme måde som de danske, så her vil også være en chance.
Hvis så jeg til slut skal vurdere markedet: Skulle jeg starte en netbutik op i dag... så ville jeg undersøge markedet grundigt - og måske vælge en anden branche end børnetøj. Det skal selvfølgelig være noget man brænder for. Jeg siger det