Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde der ikke betaler.. igen... Må jeg fjerne det som jeg har lavet?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer.

Jeg står i den situation at jeg har en kunde som ikke ønsker at betale sin regning, han vil godt bruge det som jeg har lavet og tjene penge på det. Så synes jeg også jeg skal have betaling for det jeg har lavet.

Nå men personen har fået 7 påmindelser om betaling og har overskredet betalings fristen med 10 dage, dog fik jeg svar fra ham at det var en forglemmelse efter at jeg havde sendt påmindelse nummer to og han ville betale mandag. Jeg froventede han ville betale med det samme, men jeg kunne nu godt vente til mandag da det ikke er noget stort beløb. Mandag kommer der så ingen penge men jeg giver den til tirsdag , pga overførsels tid mellem banker. Tirsdag kommer der heller intet, jeg skriver nu til ham igen men nu er han stoppet med at svare. Jeg ved han modtager beskederne da han har auto svar på dem alle. 

Jeg valgte så at sende ham et betalings link gennem paypal og skrev til ham at den skulle betale inden klokken 12 i dag.

Forventer dog ikke at han betaler så derfor jeg spørger her om det jeg tænkte på er noget man må. Han har jo stadig 30 minutter til at betale i før jeg sender rykker med gebyr.

Det drejer sig om noget udvikling og opsætning af filer og beløbet er meget lille. Dog synes jeg ikke at man skal snyde folk for de penge de har krav på uanset størrelse så derfor tænkte jeg først at sende et par rykkere med gebyr på og så inkasso (selvom det er meget lille). Jeg blev så oplyst at man kan tage den i byretten også. Men det gider jeg nok ikke med dette beløb..

Ved nogle opgaver ligger jeg en lille fil ind sammen med det jeg laver, denne fil er enten til knyttet min server med noget kode som måske ikke er nødvendigt før det er færdigt (ting som funktioner og sådan noget) eller en fil manipulator som er super til mindre uploads af filer osv.

Denne fil manipulator har jeg også installeret her, normalt forsvinder den når regningerne betales, men jeg har ikke fjernet den endnu , da der heller ikke er lavet oprydning af _OLD mapper, fordi den ikke er betalt.

Så tænkte jeg. Må jeg, nu hvor han ikke har betalt sin regning. Så ind og fjerne de filer som jeg har lavet og det arbejde jeg har udført?

Jeg kunne nemt bare gøre det via FTP da han ikke har lukket den ned heller, men nu har jeg denne mulighed.

Må man dette eller må man ikke?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:04

Nej, det må man ikke, og man kan blive straffet med bøde, hvis man gør det. Det er samme princip som hvis du havde solgt en fysisk vare. Den må du heller ikke bare køre ud og hente ved manglende betaling.

Hvis du selv havde hosted løsningen kunne du skrive det i dine forretningsbetingelser og stoppe servicen ved manglende betaling.

Send ham ialt 3 rykkere med 10 dages mellemrum med et gebyr på 100 kr.

Overdrag så sagen til inkasso. f.eks. via http://www.hornskovvindberg.dk/inkasso.php eller andet inkassobereau.

Hvis du har en e-mail, hvor han har erkendt at skylde beløbet, er det vigtigt at gemme den som dokumentation. Da han så ikke kan gøre indsigelse og stoppe inkassoprocessen.

Det er desværre almindeligt at folk/firmaer ikke betaler til tiden. Hos mig er det så slemt, at jeg selv er bagud med to regninger, fordi jeg ikke har fået betaling for 2 programmeringsopgaver, som ligger på kundernes egne webhoteller. Der ud over har jeg lukket en anden kundens webhotel, da han godt kunne betale en masse adwords, men ikke betale for hjemmesiden.

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Fra  Websitecare Skrevet kl. 12:06

Takker mange gange for svaret. Så får filerne lov til at ligge hvor de er.. inklusiv fil manipulatoren. 

Jeg begynder med at hoste filer selv fremover, for jeg gider ikke folk som tror de kan slippe for at betale længere.

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 12:29

Som udgangspunkt er svaret: Du må blokere for matriale der ligger på din server, men ikke fjerne matriale der ligger på kundens server.  Det svare til at mekanikeren må nægte at udlevere (tilbageholde) en bil som han har repareret, indtil regningen er betalt, men han må ikke hente bilen ude ved kunden, heller ikke selvom han stadig har en nøgle til bilen. Han må heller ikke tilbageholde bilen for tidligerer regninger, da der skal være umiddelbar sammenhæng mellem tilbageholdelsen og kravet. (krav om konneksitet)

En anden ting er at jeg nok ville foreslå dig en anden rykkerprocedure.. Mit forslag:

ved forfaldsdato: Gratis rykker (evt. på mail) med varsle om at hvis der ikke betales, fremsendes rykker med gebyr.

10 dage efter, rykker med gebyr kr. 100. og meddelse om at beløbet er forfaldent til omgånde betaling.

10 dage efter dette, sidste rykker med gebyr kr. 100 og meddelse om at hvis beløbet ikke er dig ihænde senest 10 dage fra d.d. overgår sagen til retslig inkasso med yderliger gebyre og inkassoomkostninger til følge.

10 dage efter.. Oversendelse til inkasso.

Laver du aftaler om afdrag eller betaling på et senere tidspunkt, så lad kunden skrive under på aftalen, og skriv på aftale at den er gyldig som fundament og kan danne grundlag for tvangsinddrivelse. På den måde kan aftalen sendes direkte i fogedretten.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 12:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Karsten Sønderup Hansen:
Nej, det må man ikke, og man kan blive straffet med bøde, hvis man gør det. Det er samme princip som hvis du havde solgt en fysisk vare. Den må du heller ikke bare køre ud og hente ved manglende betaling.

Man skal lige huske .. hvis man kan bevise kunden har bestilt uden at have penge er dette bedrageri. Personligt havde jeg fjernet det udførte selvom jeg ikke måtte, for ja det er forkert men hvor seriøst tror i selv den anmeldelse vil blive taget hvis det når så lang .... ja så skal kunden klage over han har fået taget de ting han ikke har betalt for hmm

/allan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:56

Allan:

Der er ikke ret mange, der blive taget når de kører over for rødt, men det er ikke lovligt, og dem der gør det løber en risiko.

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 17:34

Kim Vinberg:
Må man dette eller må man ikke?

Nej, men hvis det var mig ville jeg bare fjerne det, men du skal så aldrig indrømme det er dig der har fjernet det. Mon ikke det er rimeligt utænkeligt at han vil anlægge sag og forsøge at bevise du har fjernet tingene. Det kan jo ligeså godt være en tilfældig hacker Wink Du får så nok aldrig pengene, men når det nu som du siger er et meget lille beløb, så er det vel vigtigere at bare få tingene fjernet så svindleren ikke kan få glæde af det.

I øvrigt som andre skriver i tråden, så er der ret klare retningslinier for hvordan man gennemfører korrekt rykkerprocedure, 10 dage imellem hver rykker osv. og det ser ikke helt ud til du har fulgt disse, så det vil jeg råde dig til at få bedre styr på til en anden gang.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 17:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Kom til at tænke på at der jeg nogengange installerer gratis prøveversioner af programmer. Efter et stykke tid, virker de ikke længere - medmindre jeg køber programmet. 

Så i princippet kan du vel blot have installeret en tidsbegrænset demo?!

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Fra  Websitecare Skrevet kl. 18:09

Techmaster:

I øvrigt som andre skriver i tråden, så er der ret klare retningslinier for hvordan man gennemfører korrekt rykkerprocedure, 10 dage imellem hver rykker osv. og det ser ikke helt ud til du har fulgt disse, så det vil jeg råde dig til at få bedre styr på til en anden gang.

Har endnu heller ikke sendt en rigtig rykker, kun påmindelser om manglende betaling.
Nå men lidt status på det hele. Jeg har endelig fået et svar fra ham og ifgl. ham skulle de være betalt i mandags og han ville tjekke op på det i morgen. Derefter sendte jeg et svar tilbage med at jeg havde fremsendt et betalings link fra paypal
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Fra  Websitecare Skrevet kl. 18:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Så har jeg fået betalingen igennem. Om det bare har været manglende tjek af beskeder eller noget andet der har hjulpet på det ved jeg ikke. 

Nå men jeg har lært noget af det angående proceduren for rykkere og filer osv. fremover. 

Takker til alle svarene og et par ideer til håndteringen fremover.  :)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)