Hej Aminoer. Jeg står i den situation at jeg har en kunde som ikke ønsker at betale sin regning, han vil godt bruge det som jeg har lavet og tjene penge på det. Så synes jeg også jeg skal have betaling for det jeg har lavet. Nå men personen har fået 7 påmindelser om betaling og har overskredet betalings fristen med 10 dage, dog fik jeg svar fra ham at det var en forglemmelse efter at jeg havde sendt påmindelse nummer to og han ville betale mandag. Jeg froventede han ville betale med det samme, men jeg kunne nu godt vente til mandag da det ikke er noget stort beløb. Mandag kommer der så ingen penge men jeg giver den til tirsdag , pga overførsels tid mellem banker. Tirsdag kommer der heller intet, jeg skriver nu til ham igen men nu er han stoppet med at svare. Jeg ved han modtager beskederne da han har auto svar på dem alle. Jeg valgte så at sende ham et betalings link gennem paypal og skrev til ham at den skulle betale inden klokken 12 i dag. Forventer dog ikke at han betaler så derfor jeg spørger her om det jeg tænkte på er noget man må. Han har jo stadig 30 minutter til at betale i før jeg sender rykker med gebyr. Det drejer sig om noget udvikling og opsætning af filer og beløbet er meget lille. Dog synes jeg ikke at man skal snyde folk for de penge de har krav på uanset størrelse så derfor tænkte jeg først at sende et par rykkere med gebyr på og så inkasso (selvom det er meget lille). Jeg blev så oplyst at man kan tage den i byretten også. Men det gider jeg nok ikke med dette beløb.. Ved nogle opgaver ligger jeg en lille fil ind sammen med det jeg laver, denne fil er enten til knyttet min server med noget kode som måske ikke er nødvendigt før det er færdigt (ting som funktioner og sådan noget) eller en fil manipulator som er super til mindre uploads af filer osv. Denne fil manipulator har jeg også installeret her, normalt forsvinder den når regningerne betales, men jeg har ikke fjernet den endnu , da der heller ikke er lavet oprydning af _OLD mapper, fordi den ikke er betalt. Så tænkte jeg. Må jeg, nu hvor han ikke har betalt sin regning. Så ind og fjerne de filer som jeg har lavet og det arbejde jeg har udført? Jeg kunne nemt bare gøre det via FTP da han ikke har lukket den ned heller, men nu har jeg denne mulighed. Må man dette eller må man ikke? |
Nej, det må man ikke, og man kan blive straffet med bøde, hvis man gør det. Det er samme princip som hvis du havde solgt en fysisk vare. Den må du heller ikke bare køre ud og hente ved manglende betaling.
Hvis du selv havde hosted løsningen kunne du skrive det i dine forretningsbetingelser og stoppe servicen ved manglende betaling.
Send ham ialt 3 rykkere med 10 dages mellemrum med et gebyr på 100 kr.
Overdrag så sagen til inkasso. f.eks. via http://www.hornskovvindberg.dk/inkasso.php eller andet inkassobereau.
Hvis du har en e-mail, hvor han har erkendt at skylde beløbet, er det vigtigt at gemme den som dokumentation. Da han så ikke kan gøre indsigelse og stoppe inkassoprocessen.
Det er desværre almindeligt at folk/firmaer ikke betaler til tiden. Hos mig er det så slemt, at jeg selv er bagud med to regninger, fordi jeg ikke har fået betaling for 2 programmeringsopgaver, som ligger på kundernes egne webhoteller. Der ud over har jeg lukket en anden kundens webhotel, da han godt kunne betale en masse adwords, men ikke betale for hjemmesiden.