Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget betyder valg af CMS-system i forhold til SEO?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 100
Fra  redHOST APS Trendbazaar A/S Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Bank:

Jesper Hansen:

Jeg vil vove og påstå at det er ligemeget. Alle de store CMS systemer har du mulighed for at optimerer fuldt ud. Alle systemerne har selvfølgelig svagheder, altså nogle kan f.eks. være værre til at lave dublicate content end andre, imens andre er mere bøvlede at opsætte meta data på, osv. Men kan du spotte problemerne, så bør alle systemer kunne fixe det.  

Når vi snakker de store og anerkendte systemer, så mener jeg altså det er ligemeget. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du ved om de forskellige ting, og hvor meget tid du vil bruge på at opsætte tingene. 

Det er HELT forkert.

Så godt som alle closed source-CMSer - selv de anerkendte, der tit bliver anbefalet herinde - har alvorlige fejl, der umuliggør mere eller mindre vigtige SEO-aspekter.

Mindre problemer kan ganske rigtigt tit løses med workarounds, men det må da siges at være særdeles relevant, at et CMS fx skaber DC out of the box - især når trådstarter ikke er SEO-ekspert.

Jeg snakker open source CMS, som Joomla, Wordpress, Drupal :-) Og ja, der kan være bøvl med dem alle. Men som sagt, så afhænger det af ens viden, og evne til at fixe problem stillingerne. I min verden er de alle lige gode, da de alle kan optimeres fuldt ud, med den rette viden. 

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 14:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej SEO-kyndige!

Hvor stor indvirkning på søgemaskineoptimeringen har valget af CMS-system? Og er der forskel fra land til land, hvis nu jeg, eksempelvis, vil skabe et amerikansk website?

Står nogle CMS-systemer stærkere i forhold til SEO i visse lande, eller er det fuldkommen underordnet? Det ville jeg umiddelbart tro, men jeg vil jo gerne være på den sikre side :-)

De bedste hilsner

Thomas

Det er fuldt ud ligegyldigt hvilket CMS du vælger i forhold til land mm. Når det så er sagt, kan forskellige CMS løsninger være mere eller mindre klar til SEO, sprog og meget andet. Det er vigtigt at man sætter sig ind i hvad de enkelte løsninger i udgangspunktet kan og ikke mindst ser på hvordan de løser en problematik, og hvilke plugins/moduler man behøver for at få den funktionalitet man har brug for, for at systemet bliver SEO venligt som det jo hedder.

Når du har gjort det, står du meget stærkere også i længden. Men når det så også er sagt, så er WP nu det der er mest tiltalende hvad angår søgemaskinevenlighed og open source løsninger i deres udgangspunkt.

Kender ikke silverstripe.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 20:33

Mange tak for feedback til jer alle!

Sgu en svær beslutning. Er umiddelbart mest tryg ved Wordpress, men jeg vil meget gerne arbejde sammen med ham programmøren, der kun arbejder i SilverStripe. Jeg kender ham og ved, jeg kan stole på ham (efter at være blevet taget noget så godt og grundigt i røven af min gamle programmør).

Så må tilstå, jeg stadig er forvirret. Men må vel bare researche som en gal.

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 20:59

Du skal huske, at du risikerer at komme i en meget uheldig situation, hvis du af den ene eller den anden grund må afslutte samarbejdet med programmøren. Det er et af de mere ukendte CMS'er, og du kan derfor have svært ved at finde både dokumentation og en ny programmør, hvis der opstår problemer.

Af den grund vil jeg advare dig mod at vælge den løsning, uagtet at du ser mange positive ting ved den.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 21:59

Jakob Bank:

Du skal huske, at du risikerer at komme i en meget uheldig situation, hvis du af den ene eller den anden grund må afslutte samarbejdet med programmøren. Det er et af de mere ukendte CMS'er, og du kan derfor have svært ved at finde både dokumentation og en ny programmør, hvis der opstår problemer.

Af den grund vil jeg advare dig mod at vælge den løsning, uagtet at du ser mange positive ting ved den.

God pointe, Jakob! Jeg håber dog ikke, at det bliver tilfældet. Vi har tidligere haft et årelangt samarbejde. Valgte udelukkende - og meget modvilligt - en anden programmør til netop dette projekt, fordi han på daværende tidspunkt ikke rigtigt kunne prioritere mig (primært fordi jeg ikke havde råd til at betale ret meget dengang), og han havde mange andre mere likvide kunder.

Selvom han ikke arbejder med Wordpress, mener han, at det bliver forholdsvis problemfrit at overføre det til SilverStripe. Så tænker, at det samme gælder, hvis det sidenhen skal overføres fra SilverStripe og tilbage til Wordpress af en anden dygtig programmør!?

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 23:15

Hej Thomas,

Jeg vil til næsten hver en tid vælge løsning efter hvem der kan levere den. 

Der er rigtigt mange derude der kan lave en lagkage til lort på få minutter. 

Jeg ville personligt dog aldrig vælge en 100% skræddersyet løsning fra en person, selvom det var den dygtigste i verden. Der er en vis sikkerhed i at andre kender systemet også. 

Hvis du har fundet et match med den udvikler, kan det virkeligt også være det rigtige match. Har lige Googlet og kan se det er ny PHP5 og MVC arkitektur. Det i sig selv lyder betryggende for mig det kræver et vist minimum af en programmør at lære MVC. De dygtige programmører vil også kende denne - uanset om det er PHP eller .NET.

Mht SEO er der fælder alle steder når det gælder noget dynamisk. Det er desværre sådan at de færreste programmører har sat sig ind i denne del. Mange *tror* de har det - men det er en anden sag :-)

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 23:53

Gita Street:

Hej Thomas,

Jeg vil til næsten hver en tid vælge løsning efter hvem der kan levere den. 

Der er rigtigt mange derude der kan lave en lagkage til lort på få minutter. 

Jeg ville personligt dog aldrig vælge en 100% skræddersyet løsning fra en person, selvom det var den dygtigste i verden. Der er en vis sikkerhed i at andre kender systemet også. 

Hvis du har fundet et match med den udvikler, kan det virkeligt også være det rigtige match. Har lige Googlet og kan se det er ny PHP5 og MVC arkitektur. Det i sig selv lyder betryggende for mig det kræver et vist minimum af en programmør at lære MVC. De dygtige programmører vil også kende denne - uanset om det er PHP eller .NET.

Mht SEO er der fælder alle steder når det gælder noget dynamisk. Det er desværre sådan at de færreste programmører har sat sig ind i denne del. Mange *tror* de har det - men det er en anden sag :-)

Hej Gita.

Mange tak for dit input. Må dog tilstå, at jeg er lidt i tvivl om, hvilket budskab du formidler til mig? :-).

Du skriver i et sprog, der minder om de fleste programmørers tilgang til deres fag, det vil sige noget, der i mine ører dybest set lyder som "Blah, blah, blah"! :-).

Det er ikke ondt ment, jeg ved ganske enkelt bare ikke, hvad du snakker om, når du skriver: "Har lige Googlet og kan se det er ny PHP5 og MVC arkitektur. Det i sig selv lyder betryggende for mig det kræver et vist minimum af en programmør at lære MVC. De dygtige programmører vil også kende denne - uanset om det er PHP eller .NET."

Det er desværre totalt volapyk for mig! :-)

Så vil jeg rigtig gerne vide, hvad du ønskede at fortælle mig i dit indlæg? :-)

De bedste hilsner

Thomas

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

TT Tekstforfatter:
Det er ikke ondt ment, jeg ved ganske enkelt bare ikke, hvad du snakker om, når du skriver: "Har lige Googlet og kan se det er ny PHP5 og MVC arkitektur. Det i sig selv lyder betryggende for mig det kræver et vist minimum af en programmør at lære MVC. De dygtige programmører vil også kende denne - uanset om det er PHP eller .NET." Det er totalt volapyk for mig! :-)

Det hun mener er at det kode som det CMS er bygget på er PHP5 og den teknik som det er lavet efter er MVC. Der er rigtigt mange som kender til PHP5 og også mange der ved hvordan man bruger MVC idag. Det betyder at der faktisk findes programmører der kan arbejde i det CMS selvom der ikke er så mange der kender til systemet. De skal bare udnytte den viden de har om PHP og se hvordan systemet bruger sproget.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 00:02

Niels Henriksen:

TT Tekstforfatter:
Det er ikke ondt ment, jeg ved ganske enkelt bare ikke, hvad du snakker om, når du skriver: "Har lige Googlet og kan se det er ny PHP5 og MVC arkitektur. Det i sig selv lyder betryggende for mig det kræver et vist minimum af en programmør at lære MVC. De dygtige programmører vil også kende denne - uanset om det er PHP eller .NET." Det er totalt volapyk for mig! :-)

Det hun mener er at det kode som det CMS er bygget på er PHP5 og den teknik som det er lavet efter er MVC. Der er rigtigt mange som kender til PHP5 og også mange der ved hvordan man bruger MVC idag. Det betyder at der faktisk findes programmører der kan arbejde i det CMS selvom der ikke er så mange der kender til systemet. De skal bare udnytte den viden de har om PHP og se hvordan systemet bruger sproget.

Ok. Tror jeg forstår det lidt bedre, men jeg er ikke sikker: Dét, som du og Gita siger, er, at SilverStripe burde være til at finde ud af, også selvom man ellers kun har arbejdet med Wordpress, Joomla, etc.?

Eller har jeg ikke fattet en brik? :-)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 00:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

TT Tekstforfatter:
Ok. Tror jeg forstår det lidt bedre, men jeg er ikke sikker: Dét, som du og Gita siger, er, at SilverStripe burde være til at finde ud af, også selvom man ellers kun har arbejdet med Wordpress, Joomla, etc.?

Ja

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)