Hvor stor indvirkning på søgemaskineoptimeringen har valget af CMS-system? Og er der forskel fra land til land, hvis nu jeg, eksempelvis, vil skabe et amerikansk website?
Står nogle CMS-systemer stærkere i forhold til SEO i visse lande, eller er det fuldkommen underordnet? Det ville jeg umiddelbart tro, men jeg vil jo gerne være på den sikre side :-)
De bedste hilsner
Thomas
Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.
Jeg vil vove og påstå at det er ligemeget. Alle de store CMS systemer har du mulighed for at optimerer fuldt ud. Alle systemerne har selvfølgelig svagheder, altså nogle kan f.eks. være værre til at lave dublicate content end andre, imens andre er mere bøvlede at opsætte meta data på, osv. Men kan du spotte problemerne, så bør alle systemer kunne fixe det.
Når vi snakker de store og anerkendte systemer, så mener jeg altså det er ligemeget. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du ved om de forskellige ting, og hvor meget tid du vil bruge på at opsætte tingene.
Jeg vil vove og påstå at det er ligemeget. Alle de store CMS systemer har du mulighed for at optimerer fuldt ud. Alle systemerne har selvfølgelig svagheder, altså nogle kan f.eks. være værre til at lave dublicate content end andre, imens andre er mere bøvlede at opsætte meta data på, osv. Men kan du spotte problemerne, så bør alle systemer kunne fixe det.
Når vi snakker de store og anerkendte systemer, så mener jeg altså det er ligemeget. Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du ved om de forskellige ting, og hvor meget tid du vil bruge på at opsætte tingene.
Tak for svar, Jesper! Kender du noget til SilverStripe?
Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.
Når jeg tænker de store CMS systemer, så tænker jeg Wordpress, Drupal, Joomla, osv. Ikke at Silverstripe ikke kan være fint, men har aldrig prøvet det :-)
Ok. Havde også oprindeligt valgt Wordpress, men jeg har været nødt til at skifte til en anden programmør, der kun bruger SilverStripe. Han er ret begejstret for det og har brugt det til flere helt store kunder. Så tænker, at det må være fint.
Skulle, så vidt jeg forstod på ham, også give mulighed for endnu flere muligheder i det oprindelige template - altså uden plugins! Hvis jeg altså har forstået det korrekt. Ikke den store teknik-nørd! :-)
Om du bruger et gratis plugin eller en indbygget feature kan egentlig komme ud på et. At bruge et plugin betyder dog at en stump kode, går ind og ændrer på den oprindelige funktionalitet. Så i teorien kan du komme ud for at du finder en funktion i Silverstripe, der ikke arbejder efter hvordan du vil have det, og den funktion kan så være lukket inde i Silverstripes kernefunktioner og meget svær at ændre. Bruger du et plugin i Wordpress i stedet, er det kun det plugin du får udfordringer med, og ikke hele Wordpress. Men du kan sagtens få den samme funktionalitet i Wordpress, som du kan med andre CMS.
Forskellen på Wordpress og Silverstripe er, at Wordpress er ikke tiltænkt som CMS, lige som Silverstripe og Joomla. Wordpress er først blevet CMS senere hen.
Om du bruger et gratis plugin eller en indbygget feature kan egentlig komme ud på et. At bruge et plugin betyder dog at en stump kode, går ind og ændrer på den oprindelige funktionalitet. Forskellen på Wordpress og Silverstripe er, at Wordpress er ikke tiltænkt som CMS, lige som Silverstripe og Joomla. Wordpress er først blevet CMS senere hen.
Men du kan sagtens få den samme funktionalitet i Wordpress, som du kan med andre CMS.
Tak, Michael. Interessant. Du kender så SilverStripe. Har du nogen mening om det?
Kun overfladisk, har ikke videre erfaring med det. I sin tid tid havde de nogle usandsynlige lange responstider de på deres demo, hvilket gjorde det mindre attraktivt. Men det ser ud til at det er blevet bedre. :)
Det er HELT forkert.
Så godt som alle closed source-CMSer - selv de anerkendte, der tit bliver anbefalet herinde - har alvorlige fejl, der umuliggør mere eller mindre vigtige SEO-aspekter.
Mindre problemer kan ganske rigtigt tit løses med workarounds, men det må da siges at være særdeles relevant, at et CMS fx skaber DC out of the box - især når trådstarter ikke er SEO-ekspert.