Lad os lave en liste over noget der ligner top 10 i DK Mærsk - Jess Søderberg, Cand.Merc Lego - Jørgen Vig Knudstorp, Cand. Oecon Novo - Lars Rebien Sørensen, HD i udenrigshandel Danske Bank - Peter Straarup, HD i regnskabsvæsen TDC - Henning Dyremose, Civilingeniør, HD i Org. Grundfos - Jens Jørgen Madsen, Cand.merc Danfoss - Jørgen Clausen, MBA IBM - Lars Jensen, Cand.Polit Microsoft - Jørgen Bardenfleth , Civilingeniør Vestas - Ditlev Engel, Cand. ...og man kunne blive ved !! Ved godt det ikke er en fyldig analyse, men hvis den liste ikke overbeviser er det fordi folk ikke vil acceptere at sådan er det! Er ikke ude på at sige det ikke kan lade sig gøre at komme til tops uden akademisk baggrund. Lars Larsen kunne. Men vil du op på toppen af de store, så er uddannelse nok den sikreste vej!!! |
Cand-Merc. mere i løn?
Dato: 1/15/2006 8:03:51 PM Forfatter: The game
Der er faktisk en ekstrem tydelig sammenhæng mellem store stillinger og lange uddannelser. Jo højere stillingen og dermed ansvaret er i en given virksomheder, desto større er chancen for, at det er en akademiker, der besidder stillingen.
Har du statistisk bevis for dit argument? (der er brug for dem :)) - eller er der din egen holdning?- Det kan godt være det holder det du siger, men derfor synes jeg stadig det er noget snob, som Mikkel skriver.
Jeg regnede faktisk ikke med, at jeg behøvede at dokumenterer det, eftersom jeg rent faktisk troede, at det var almen kendt :)
Hvis I tager et smut forbi www.statiskbanken.dk gå ind under "løn", så kan I selv lege lidt med det.
EDIT: Jeg kan desværre ikke kopierer tabellerne ind, så i må selv gå ind og se det. Gå ind og lav en sammenligning over mænd og kvinder fra 19-65 år med lange videregående uddannelser og mænd og kvinder 19-65år, hvor uddannelsen ikke er udspecificeret. Den hedder "TOT i alt". Så vil i se, at lønnen ca. er 35%-45% højere i mange af aldersgrupperne...
|
> Men vil du op på toppen af de store, så er uddannelse nok den sikreste vej!!! Det er da muligt - men hvornår blev dette til en debat om hvordan man får sig en lederstilling i den tunge del af erhvervslivet. Jeg troede denne tråd specifikt handlede om, om man skal betale en telefonsælger en højere løn bare fordi han har en fin uddannelse - og for Amino generelt, handler det vist mest om at være iværksætter :)
At skabe sig en top-leder karriere i tunge industrivirksomheder er IKKE det samme som at få success som iværksætter, og det har intet med et telefonsælgerjob at gøre.
Iøvrigt ændrer det fortsat ikke på, at man både med og uden uddannelse kan skabe værdi for samfundet. Jeg mener så at man normalt er bedre stillet som iværksætter ved bare at "kaste sig ud i det", end at spilde år på universitet, men uanset dette er pointen stadig at de to grupper ikke behandles med samme respekt af samfundet - hverken når det gælder børn, unge eller voksne. Og det er sgu DET der skal laves om på! |
Dato: 1/16/2006 10:31:56 PM Forfatter: Mikkel deMib
> Men vil du op på toppen af de store, så er uddannelse nok den sikreste vej!!! Det er da muligt - men hvornår blev dette til en debat om hvordan man får sig en lederstilling i den tunge del af erhvervslivet. Jeg troede denne tråd specifikt handlede om, om man skal betale en telefonsælger en højere løn bare fordi han har en fin uddannelse - og for Amino generelt, handler det vist mest om at være iværksætter :) Hej Mikkel, er godt med på det var lidt off topic i forhold til det oprindelige emne. Debatten havde dog taget den drejning, og ville derfor komme med lidt "bevis". Er enig i mange af de ting du skriver Mikkel, vi har brug for et bedre iværksætter-klima. Desuden så tvivler jeg også på, at iværksættere generelt går med drømmen om at komme til tops de nævnte steder. Er bare ikke enig i at tiden på en uddannelse kan kaldes spild. Det er det i de fleste tilfælde ikke. Men OK, skal nok holde mig til det oprindelig emne fra nu af ![]() |
Som sagt er det jo spørgsmålet om målet - hvis du vil have en topleder stilling i den tungere ende af erhvervslivet, så er det da meget muligt at en lang uddannelse er den sikreste vej, men nu troede jeg jo i min naivitet bare ikke at det var derfor folk mødtes her på Amino :) Og når det kommer til iværksætteri er jeg enig med Martin - uddannelse af (stort set) spild af tid. Enten er du kvik nok til at lære det selv, eller også er du for dum til at blive iværksætter - sådan for at sætte det lidt på spidsen |
Ja der er ingen tvivl om at den overvejende del af erhvervslivets top har en akademisk uddannelse,
det rokker dog ikke ved den betragtning at en del nyuddannede cand.dyt-båt´er ikke skaber større
værdi i ex. en sælgerstilling end den selvlærte med et godt menneskekendskab.
Men hvorfor i himlens navn skulle en nyuddannet have mere i løn end ex. en sælger med erfaring
i branchen, blot pga. at han har en teoretisk uddannelse bag sig.
Bevares de fleste af de oplistede topledere er da dygtige, men som type vil jeg nok betegne dem mere som
administratorer end iværksættere,
|
|
Hvorvidt det er fair at en cand. merc får mere i løn end en anden person blot fordi han er cand. merc, er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel (godt økonomisk udtryk) Jeg kunne også spørge på anden måde, hvorfor får dem der har en økonomisk uddannelse fra Harvard, meget mere i løn (her snakker vi ca. 2 til 3 gange) end dem der har en Cand. Merc fra danmark? Selv om uddannelser er stor set ens?
Det skyldes simpelhen at der er meget større efterspørgsel efter folk fra harvard end fra dk. Så markedet regulerer selv priserne. Det samme kan man sige om de bedste på hver årgang, de før også en større løn end de andre, fordi der er større efterspørgsel efter dem.
Desuden er det der snakkes om stort set det som, fag foreninger gør: Hvorfor skal folk der er medlem af en fagforening have mere i løn end dem der ikke er? Fabriksarbejderen er ikke bedre fordi han er med i 3F end ham der ikke er, alligevel får han højere løn fordi fag foreningerne er det. Så hvis det er fair, er det vel også fair er de uddannede får højere løn end ikke uddannede selv om de laver det samme! <-- Personligt gør jeg selv ind for at det hele er et spørgsmål og udbud og efterspørgsel! |
Nej du har ret, den top ti liste beviser ikke meget + det at det netop her drejer sig om de få KÆMPE virksomheder som er i Danmark. De udgør ikke en særlig stor del af Dansk erhvervsliv..eller hvad? Desuden ved jeg bestemt ikke om de ledere er startet med den uddannelse, eller om de har taget den undervejs.
Det tror jeg faktisk de har, dog uden at vide det. Men jeg mener også at det er det man må gøre i fremtiden for ikke at holde "unge" på uddannelse i 5-7 år uden at tjene pengene ind igen løbende.
Jeg tror også tendensen (se CBS der laver kortvarige uddannelser) går i den retning.
Igen mht. til statikken, så tror jeg ikke det giver meget mening at se hvilke jobs der giver hvilken løn.
Rent politisk giver det mening at man skal belønnes med højere løn for en længere uddannelse.
Set fre mit synspunkt som arbejdsgiver giver det absolut ingen mening.
FAKTUM. Det ved ALLE..Indiskutabelt |
Det har faktisk vist sig, at mange af de korte videregående uddannelser flopper, fordi arbejdsgiverne hellere vil give det ekstra for en Universitetsuddannet... Det er heller ikke alle virksomheder, der kan har brug for en akademiker - mange klarer sig fint. Jeg vil dog også gerne pointerer, at en nyuddannet akademiker er en investering i fremtiden...
Danmark er nok en af de alle i verdenen, hvor man sætter mindst pris på akademikere, og den viden de har tilegnet sig. Netop derfor har vi rent faktisk en akademikerflugt til udlandet, hvor der sættes højere pris på den viden. Lønnen i udlandet for en akademiker og de gunstigere skatteregler er, da også stærke incitamenter for at rykke teltpælene op. |