Der er faktisk en ekstrem tydelig sammenhæng mellem store stillinger og lange uddannelser. Jo højere stillingen og dermed ansvaret er i en given virksomheder, desto større er chancen for, at det er en akademiker, der besidder stillingen. Der er selvfølgelig visionære iværksættere som Lars Larsen, som har gjort det fantastisk uden uddannelse. Men hvis vi ser bort fra iværksætterne, så er det meget få, der når til tops uden en akademisk uddannelse. Det er et faktum.
Jeg vil give dig ret i, at det er ikke meget af teorien, man vil bruge regelmæssigt. Jeg vil næsten sige, at 20% er meget højt sat. Jeg vil så sige, at sådan er det under alle omstændigheder. Men man lærer tilgengæld at arbejde struktureret og under pres, og leve op til en række krav der stilles fra Universitetet. Det er heller ikke sådan, at man som iværksætter får noget ud af hele arbejdsdagen. Og som jeg før skrev er, man langt fra uddannet når man er færdig på Uni.
Jeg er dybt uenig med dig, at en kandidat som person ikke kan fortælle dig, om han/hun kan bestride et job indenfor analyse. Netop dette område er uddannelse en nødvendighed. 99% af alle analysejobs bliver besat af folk med længerevarende uddannelser.
|
> Men hvis vi ser bort fra iværksætterne ...