Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms nr.....

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 11. Jul 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi har lige en debat herhjemme 

Spørgsmålet går på. kan man blive momsreg. så man har moms nr. men lade være med at trække moms fra på selvangivelsen ?? altså have et moms nr som man ikke bruger ???

Ved det lyder åndsvagt, men jeg ville gerne moms reg. da jeg er en lille hobby under udvikling :-)) og på den måde gerne ville kunne købe småting osv. ind til engropriser men jeg ville ikke trække momsen fra, så det er jo ikke sån at jeg får mere ud af det.

SÅ kan man godt blive momset uden man bliver " lukket " af skattevæsnet om ca 2  år feks. fordi der ikke har været nogen aktivitet på momsnummeret ??? eller kan man sagtens have et momsnr uden at bruge det?? er det til at finde hoved og hale i ??

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 88
Fra  Tox it Skrevet kl. 21:12
Hvis i bliver moms reg og køber vare ind til firmaet, så tror jeg ikke at i kan undgå at få moms penge tilbage.
Så hvis i ikke sælger noget, så skal i indskyde nogle penge i firmaet, som i så kan købe de varer for.
De penge kan i så sener trække ud af firmaet igen, når i lavet et salg.
For at undgå at firmaet bliver lukket ned af SKAT, skal i overbeviser dem, og evt. andre, om at jeres virksomhed kommer til at give et afkast ved at fremlægge en forretningsplan og nogle realistiske budgetter.
Det med at købe småting, skal du huske på SKAT's regel

"Iflg. Statsskattelovens § 6 A, kan
du fratrække udgifter, som er med til erhverve, sikre og vedligeholde
indkomsten i virksomheden... "
Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 21:46
jamen hvad hvis jeg ikke skal åbne et firma, men bare gerne vil have et moms nr, kan man så det ?? og er det virkeligt rigtigt at skat kan lukke moms nummeret igen efter noget tid, hvis ikke der er nogen aktivitet på det ??  
Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Fra  Tox it Skrevet kl. 22:18
Lad os se på det omvendt ...
Hvis du ikke driver forretning, hvad skal du så bruge dit moms nr. til ?
Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 22:22
heh !! ja kan godt forstå du spørger, for ved godt det er et underligt spørgsmål jeg kommer med.

jeg vil bruge det til at kunne købe ind til det jeg laver på hobbybasis nu ( det gøres jo billigere sådanne end at gå ud og købe det i byen ) og så på den måde kunne opbygge noget større, hvor jeg så på et tidspunkt skal opgive moms...

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Fra  Tox it Skrevet kl. 22:31
Tror mig, jeg har også være nogle sjove spørgsmål igennem, ellers lærer man jo ikke noget.
Når du nu skriver billiger, mener du så at du vil købe varene uden moms?
Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 22:43
jeg vil gerne kunne handle de steder hvor det kræver man er moms reg. der betaler man jo en pris og også moms, men det er væsentligt billiger end hvis jeg skulle købe det samme ude i byen... lige nu handler jeg som alle andre går ud i byen og køber går hjem og laver og håber på et salg...... men det koster jo.... kunne jeg nu handle en smule de steder hvor jeg kan købe det samme som i byen, men hvor det bare kræver et moms nr, så kan jeg jo gøre det billigere......

Kan du følge mit ævl ?? :-)) dvs. momsnr har jeg brug for så jeg kan handle de steder hvor det er påkrævet at være momsreg. men det er ikke sådanne at jeg ville trække momsen fra på selvang.. da det ikke er kæmpe partier jeg tager hjem. Så har ikke tænkt mig at trække momsen yderligere fra på selvangivelsen... jeg vil bare bruge momsnr til at komme ind nogle steder hvor momsnr er påkrævet for at kunne købe....

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Sep 06
Fra  Tox it Skrevet kl. 23:03
OK, f.eks. i Metro, hvor man skal have et moms nr. for at kunne handle.

Det som der sker når du får et moms nr. er at du skal lave regnskab.
Til at starte med skal du indgive moms hvert kvaltal, lige gyldig om du har købt eller solgt.
Når du køber en varer, og putter den i dit regnskab, vil du få momsen tilbage fra skat.
Når du så senerhen sælger varer igen, skal du betale momsen til skat.
Dvs alt i alt bliver momsen lig nul.
Du ville så kunne købe varen i firmaet og bagefter sælge den til dig
selv privat (eller familie, venner), og selvfølgelig føre regnskab med
det. Så sker der noget i dit firma og SKAT vil sikkert syntes at det er
ok.

Ved faktisk ikke om du kan købe en varer og selv betale med egen lomme for den, også ikke indskrive den i dit regnskab, der må jeg/vi lige have en revisors hjælp til.
Men her skal du huske på at du ikke kan sælge varer med regning, men sælger den som privat.
SKAT vil nok før eller sener undre sig over at du ikke laver noget i dit firma og anmode om at du lukker det med mindre at du har en god grund.

Lige en anden ting, moms er ikke noget man trækker fra på sin selvangivelse, men i sit firma.
Tilmeldt 11. Jul 07
Skrevet kl. 10:24
ja jeg havde også regnet med at skulle indgive et regnskab, jeg ville så bare lave det som et 0 regnskab hvis der ikke har været nogen aktivitet på det.

Når jeg køber en vare de enkelte steder ( det er kun få steder det drejer sig om at jeg gerne vil ind ) så var det ikke min mening at det skulle gå ind i regnskabet, men jeg ville betale af mine egne penge....

Det er så også meningen at jeg ville sælge varen som privat over min hjemmeside.... indtil der evt. kommer rigtigt skub i det. Lige nu er jeg så heldig at jeg har fået fast job, så det andet her ville bare køre som hobby/bierhverv eller hvad jeg skal kalde det...

Har altid fået af vide, at bare man havde fast job, så kunne man sagtens blive momset uden problemer (( men det lyder det vist ikke til :-)).-))

Tusinde tak fordi du har ville svare mig

Og ja mig og sevangivelser......... blander vist noget rundt i det ( godt jeg ikke er selvstændig ...endnu :-))hihi!! 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:30
Dato: 11-07-2007 23:03:05 Forfatter: Michael Toxværd Du ville så kunne købe varen i firmaet og bagefter sælge den til dig selv privat (eller familie, venner), og selvfølgelig føre regnskab med det. Så sker der noget i dit firma og SKAT vil sikkert syntes at det er ok.

Det holder ikke. Sådan er det. Man kan ikke sælge varer til sig selv. Så er det varer købt til privat forbrug og der kan ikke afløftes moms ligesom at der ikke skal svares moms ved "salget".

Den med familie og til dels venner kan falde på at der mangler en avance og at du har solgt for billigt. Forklarer man dem så sammenhængen ja så lukker de momsnummeret. Det giver kun anledning til ballade.

Det her handler udelukkende om at der ønskes et CVR.nr så man kan få Metrokort og adgang til køb andre steder.  Det kan du få på 2 måder. Ved at blive momsregistreret eller oplysningspligtig. Det sidste kræver at du har ansatte eller udbetaler oplysningspligtige honorarer.

Der er to løsninger:

1) Du bliver momsregistreret og laver 0 angivelser, og så se hvor længe der går før Skat beder dig om at afmelde momsregistreringen. Så længe du har et momsnummer vil de også afkræve dig et regnskab.  

2) Du momsregistrerer dig og selvangiver som virksomhed. Det giver underskud i starten men worst case er at de nægter dig fradrag for underskuddet eller siger at du ikke er en igangværende virksomhed. På det tidspunkt har fu forhåbentlig fået gang i noget. Er det at betragte som hobbyvirksomhed vil de nægte dig fradrag for underskud men du vil fortsat kunne være momsregistreret.

Umiddelbart ville jeg da vælge model 2. Hvis du kalkulerer med at du ikke kan bruge underskuddet til noget har du jo ingen risiko herved.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)