Spørgsmål 1.: Kan jeg oprette et hovedfirma, hvor fra jeg styre det hele. Det vil sige at når jeg f.eks. sælger mine virksomheder under denne, vil jeg kunne ligge kapitalen i det firma for fremtidig investering (uden at betale skat af beløbet) ? Spørgsmål 2.: Jeg har inden det hele går i gang tænkt mig at søge patent på et emne - dette skulle så gerne resultere i en licensaftale/royality-kontrakt eller måske et engangsbeløb (ved ikke hvordan sådan noget foregår). Denne sum penge skal bruge til fremtidig investering. Ville det være fordelagtigt at starte "Hoved-firma''et" inden der skrives kontrakt om salg af licens for at slippe for skat og dermed have flere penge til rådighed til den første virksomhed ? Spørgsmål 3.: Vil jeg efter salg af både "Go-kart-producent" og "Go-kart-bane" kunne fastholde kapitalen i "Hoved-firma" for fremtidig investering ?? Spørgsmål 4.: Hvis hele min tanke omkring "Hoved-firma" kan lade sig gøre; hvilken betegnelse vil sådan en virksomhed så have ? |
Du skal lave en konstruktion, hvor dit "hovedselskab" fungerer som det der kaldes et holdingselskab for de to dattervirksomheder.
Du stifter Holdingselskabet som et ApS med en anpartskapital på 250.000 - heraf indskydes 125.000 i hvert af de to underliggende selskaber. De eventuelle overskud der generes i dattervirksomhederne udloddes hvert år op til holdingselskabet. Således risikerer du ikke at tabe disse overskud, hvis dattervirksomheden går konkurs - udlodningen fra datter til moder er skattefri, eftersom resultatet er blevet beskattet i datter.
Når holdingselskabet har ejet dattervirksomheden/-erne i over tre år, kan du sælge/likvidere dem. Provenuet ved evt. salg/likvidation vil være skattefri så længe ejertiden er over tre år. Overskuddet henlægges i moder (holding) og kan anvendes som du ønsker (udlodning, investering etc.).
Du kan evt. henvende dig direkte til mig, hvis du ønsker yderligere informationer omkring proceduren ;-)
Mvh. Karsten