Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer jeg som kvinde ind i din bestyrelse?

Side 3 ud af 6 (53 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Brita,

Start din egen virksomhed, ansæt din egen bestyrelse og lad venligst være med at 'tvinge' nogen til noget.

En af årsagerne til at der ikke er flere kvinder i bestyrelser er måske at de ligesom dig synes det er ok at 'tvinge' nogen til noget de ikke selv vil.

Det er det ikke.

Held og lykke med din jagt på bestyrelsesposter.

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Men hvorfor er det egentligt, at du gerne vil sidde i en bestyrelse? kan godt lide møderne? lønnen ? (meget bestyrelsesarbejde er gratis) eller du en teoritisk strategi og ledelsesbaggrund du gerne vil bruge i praksis ? er det indflydelsen ? hvorfor?

Hej Lundsby

Super godt indlæg!

Min motivation bunder nok i min opdragelse. Jeg kommer fra en familie, hvor vi har tradition for at søge indflydelse. Fx var min farfar minister. Jeg er ikke tiltrukket af den offentlighed, der følger med en politisk karriere, men jeg ved, at jeg som menneske vokser, når jeg får ansvar.

Mine ambitioner har været hæmmet af min livssituation som enlig forsørger, men det er de ikke mere, og det er derfor, jeg nu begynder at se mig om efter udfordringer.

Men du har jo fuldstændig ret: Jeg må skynde mig at få succes som iværksætter, så kommer det manglende netværk nok helt af sig selv. Det er faktisk ret simpelt. Tak!

:) fra Brita 

Fra Hundested
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 457
Fra  Fatsak Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Britta

Jeg personligt ville aldrig vælge en person, som ikke har noget erfaring fra erhvervslivet.

At passé børn osv. kan jeg jo i forvejen og det har jo intet at gøre med at min virksomhed klare sig godt.

At passé børn og styre en virksomhed, er 2 vidt forskellige ting.

I en bestyrelse sidder kun kompetencer, som har nogle andre erhvervsfaglige kompetencer end man selv har.

Det kan være indenfor økonomi eller udvikling. Kan ikke se, hvorfor jeg skulle vælge at have en i bestyrelsen,

der har erfaring i at passe børn?

Jeg vil ikke sige det er korrekt, at man ikke kan få erhvervserfaring, mens ens børn er små.

Da jeg selv har 2 små børn, end på 2 år og en på 5 år. Min virksomhed er da ihvertfald ikke gået i stå

bare fordi jeg har små børn. Og ja jeg er heller ikke typen, der bager selv hver og hver anden dag.

Eller holder ferie sammen med mine børn, hver eneste gang chancen tilbyder det.

Men hvad er det for nogle uddannelser du har? 

Hvis jeg var dig, ville jeg klart promovere det (uddannelserne) frem for din familie.

For at blive optaget i en bestyrelse hurtigst muligt, må du ud og vise, hvem du er og hvad du har af erfaring.

Dette kunne f.eks. gøres via en blog, hvor du retter den mod virksomheder.

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er journalist fra Journalisthøjskolen, designer fra Designskolen Kolding og multimediedesigner og programmør fra multimedieinstituttet mmi.

Jeg har erfaring fra blandt andet LEGO, Zentropa, Andelskassen, HK og Læger Uden Grænser, og jeg har derudover haft virksomhed i cirka 10 år.


Jeg er lidt ked af, at jeg har formuleret mig så klumpet at flere debattører har misforstået mig, og tror, at jeg mener mine forældrekompetencer burde kvalificere mig til en bestyrelsespost. 
Det har jeg rent faktisk ikke skrevet et eneste sted, men jeg har da klart vinklet mit oplæg så det kan misforstås, hvis man ikke nærlæser, hvad jeg skriver. 
Jeg vinklede det på kvinder i bestyrelser, fordi jeg ved, at det er en varm kartoffel herinde, og jeg håbede på, at jeg på den måde, kunne få mere opmærksomhed.
Det virkede vist meget godt. :)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ Brita Starcke

Det svarer lidt til at du skal finde en dagplejer til dine børn og manden der tilbyder sig fortæller at han ingen erfaring har med børn, faktisk har han aldrig rigtigt snakket med et barn, men han har meget erfaring indenfor ledelse, så at lede børn, det er han sikker på han vil være god til.

Ville du overlade dine børn til ham?

Svaret er nej, og det er det samme hvis du skal ind i bestyrelser uden nogen som helst relevant erfaring.

Omkring kønskvoter, så behøver du bare se på danmarks iværksætterforum nummer et. Hvor mange kvinder starter op som iværksættere og driver det til en forretning hvor de sidder mere end dem selv? Det er dælme ikke særligt mange i forhold til mændene. Ikke at der er noget galt i det, men det siger lidt om hvor få kvinder der f.eks. har en succesfuld iværksætterkarriere at skrive på ansøgningen til bestyrelsen. Der er selvfølgelig nogle, men tager du 100 tilfældige succesfulde virksomheder, så er det ikke mange der er startet af kvinder. Det handler bl.a. om prioriteter, ikke om at kvinder er dårligere end mænd, men uden tung seriøs erfaring fra erhvervslivet eller en iværksætterkarriere er man ikke interessant for en bestyrelse.

EDIT: Jeg havde ikke set dit sidste indlæg, da min browser havde været åben et stykke tid. Jeg lader indlægget stå selvom jeg muligvis har misforstået nogle ting. God vind fremover.


Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Brita Starcke:
Jeg vinklede det på kvinder i bestyrelser, fordi jeg ved, at det er en varm kartoffel herinde, og jeg håbede på, at jeg på den måde, kunne få mere opmærksomhed.
Det virkede vist meget godt. :)

Det er desværre lidt negativ opmærksomhed, fordi debatten om få kvinder i bestyrelser ved vold og magt, (okay måske mere magt end vold) hænger de fleste iværksættere langt ud af halsen. Fordi vi basalt styrer vores virksomheder, efter størst mulig indtjening, hvis der er flere penge i at havde kvinder med i bestyrelsen, så putter vi flere kvinder i bestyrelsen, hvis det viser sig at der er penge i at havde flere venstre håndede i bestyrelsen, så får vi det.

Jeg tilhører nok personligt, den gruppe af mennesker der anerkender at der er forskel på kvinder og mænd, og egentligt ikke syntes at man skal prøve at lovgive imod den. Jeg mister ikke noget søvn over, at kvinder lever længere, er højere uddannet og sjældent dør i krig, og føler heller ikke stor skyldighed over at mænd sidder i flere bestyrelser, tjener mere og kan lade vandet stående.

Jeg ser nutidens kvinder som havende nøjagtigt ligeså deres egen lykkes smed som mænd er.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Brita Starcke:
Jeg vinklede det på kvinder i bestyrelser, fordi jeg ved, at det er en varm kartoffel herinde, og jeg håbede på, at jeg på den måde, kunne få mere opmærksomhed.
Det virkede vist meget godt. :)

Det var da en rimelig irriterende kommunikationsform. Altså du har et seriøst spørgsmål om hvordan du kan forøge dine chancer for at få bestyrelsesarbejde. Det bliver så pakket ind i bestyrelser og kvinder, så det fra start faktisk er afsporet, i forhold til hvad det egentlig drejer sig om, og det gjort bare for at få opmærksomhed (?).

Ja det virkede godt, du fik opmærksomhed, men jeg sidder da og er lidt irriteret over jeg sidder og svarer seriøst på det og bruger tid på det, hvis det bare var en vinkel for at få opmærksomhed.

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er meget seriøs. Vil meget gerne have ansvar og indflydelse, og mener jeg har noget at tilbyde. Min baggrund giver mig især stærke kompetencer indenfor strategisk og innovativ kommunikation. Derimod mangler jeg nok lidt på CV-et i forhold til succes som erhvervsleder.

Jeg er også meget seriøs i forhold til, at det er et demokratisk problem, at der er så få kvinder i toppen af dansk erhvervsliv, heriblandt i bestyrelserne. Og jeg er bekymret over, at mange debattører i tråden her ikke virker som om, de evner at se problemet fra andre synsvinkler end deres eget ståsted.

Jeg er selvfølgelig også bekymret over, at mændene dør tidligere, at de overfylder fængslerne, at de ikke så ofte får en uddannelse og at de i højere grad end kvinderne bliver misbrugere. Det handler denne tråd bare ikke om. (Jeg er til gengæld ikke bekymret over, at de kan stå op og lade vandet.)

Men der hvor kønsforskellene er et problem, der mener jeg, der skal tages hånd om det. Og ja, det er et problem, hvis kompetente kvinder ikke har adgang til bestyreseslokalerne, og ja det er et problem, at der ingen kvindelige rollemodeller er i toppen af dansk erhvervsliv. Det mener jeg. Og det står jeg gerne ved.

Mit indlæg blev ikke lavet for at få opmærksomhed. Det blev lavet for at få gode råd til, hvad jeg skal kunne. Men jeg proppede ordet kvinde op i min rubrik, fordi jeg som journalist ved, at mit indlæg ellers ville have druknet i ligegyldighed. 
Desuden er lige min livssituation som enlig mor uden en eneste friaften til bestyrelsesarbejde eller netværksmøder meget, meget sjælden aktuel for mænd. Det er derfor for mig at se helt legalt at drage mit køn ind i min forklaring for, hvorfor jeg ikke allerede sidder på en eller flere bestyrelsesposter eller i spidsen for en succesfuld virksomhed.

Men mit køn eller min situation som enlig mor kan aldrig være en kompetence i forhold til bestyrelsesarbejde. Selvfølgelig ikke. Og for nu at være helt ærlig, så er det ret irriterende at så mange har troet, jeg har skrevet, at det var!

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Brita Starcke:
Jeg er også meget seriøs i forhold til, at det er et demokratisk problem, at der er så få kvinder i toppen af dansk erhvervsliv, heriblandt i bestyrelserne. Og jeg er bekymret over, at mange debattører i tråden her ikke virker som om, de evner at se problemet fra andre synsvinkler end deres eget ståsted.

Det har jo ikke noget at gøre med eget ståsted, men om at acceptere at mange kvinder f.eks. ikke gider være iværksættere og derfor , bl.a. af den grund, ikke egner sig til ting hvor det er den fordel at have skabt resultater på egen hånd.

Man kunne da godt indføre kvoter og sige at der skulle være et vist antal kvinder der er iværksættere, men jeg synes selv kvinder skal have lov at vælge hvad de har lyst til. Du forventer vel ikke at kvinder skal ind i bestyrelserne bare fordi de er kvinder? Det er jo ikke en kvalifikation i sig selv.

Nej man skal vælges pga. kvalifikationer, når man ser f.eks. herinde, så er der bare meget få kvinder der driver deres iværksætteri til noget mere end en enmandsforretning.

Hvis jeg skulle have en kvinde i min bestyrelse, når vi taler min branche som er internet/nethandel/SEO osv, så ville jeg elske at få en som Helle fra house og kids ind. Og det er overhovedet ikke fordi hun er kvinde, men fordi hun har startet en webshop fra bunden, og sidst jeg hørte havde hun syv fastansatte og en fremragende forretning. Se hun ville jo kunne komme med nogle inputs vi virkelig kunne bruge i vores forretning, men når jeg kigger mig om, er der faktisk ikke så mange af hendes slags. Der er rigtigt mange mænd, som har lignende kompetencer jeg kunne tænke mig i min bestyrelse, men kvinder med de resultater hun har skabt er der bare ikke så mange af. Det handler om at optimere sin egen forretning. Hvis jeg skal have folk ind til min bestyrelse handler det benhårdt om at de skal kunne tilføre virksomheden værdi. Den værdi er jeg mest sikker på de kan tilføre, hvis jeg kan se de har skabt store resultater på egen hånd tidligere, og har alt den erfaring der følger med at have skabt de resultater.

Jeg tror ikke det er fordi kvinder er dårlige til de ting, men jeg tror mange kvinder ikke har lyst til at være iværksættere, de har ikke lyst til at drive en virksomhed, med de pligter og arbejdsopgaver der følger med (man kan jo se det af tallene). Så længe så få kvinder har lyst til at skabe noget stort og lægge så meget i at skabe noget stort, skal man heller ikke forvente bestyrelsesposterne kommer væltende. 

Hvis du mener det er et demokratisk problem at der er for få kvinder i bestyrelserne, så gør noget for at flere kvinder får de erfaringer og skaber de resultater der skal til for at få de poster. Posterne kommer ikke af sig selv, det kræver resultater og erfaring.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Brita Starcke:
Men der hvor kønsforskellene er et problem, der mener jeg, der skal tages hånd om det. Og ja, det er et problem, hvis kompetente kvinder ikke har adgang til bestyreseslokalerne

Det er der heller ikke noget der tyder på! Men der er noget der tyder på at kvinder i mindre udstrækning end mænd, er villige til at 80+ timer om ugen, at være væk fra familien i langtid i form af rejser etc. Så derfor er der færre kompetentet kvinder at vælge imellem men de eksisterer alligevel i høj grad bare se Stine Bosse, Caroline Søeborg, etc.

Men som jeg forstår det er de kompetente kvinder også meget imod kvoter: http://www.b.dk/politik/kvinder-raser-mod-koenskvoter

Nu vil du sikkert sige, at der ligeså mange kompetente kvinder som mænd, og henvise til uddannelse, men på bestyrelses niveau tæller opnåede resultater, som sagt så uendeligt meget højere end uddannelse.

 

Side 3 ud af 6 (53 indlæg)