Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer jeg som kvinde ind i din bestyrelse?

Side 1 ud af 6 (53 indlæg)
Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

De manglende kvinder i danske virksomheders bestyrelser har i mange år været et hedt debatemne.

Nogle påstår, at kvinder ikke har lyst til bestyrelsesarbejde. Andre påstår, at kvinderne ikke er kompetente nok.

Jeg gætter på, at sandheden snarere ligge i, at kvinder som de familieansvarlige hverken har tid eller mulighed for at bruge tid på bestyrelsesarbejde, mens børnene er små. Og når børnene er blevet store, anerkender virksomhederne ikke de kompetencer, kvinderne har fået via deres familieansvar.

Min søn har netop nået den alder, hvor jeg som absolut enlig forsørger 24/7/365, igen kan begynde at dyrke mine ambitioner og min karriere udenfor institutionernes åbningstid. Jeg er 43 år og har tre uddannelser. Jeg bilder mig desuden ind, at jeg kan bidrage positivt i en bestyrelse med stort overblik over komplicerede problematikker, innovative idéer og organisatiorisk talent.

Men jeg kan ikke forestille mig, at der kommer en ud af det blå og spørger mig, om jeg vil sidde i deres virksomheds bestyrelse, for jeg har ikke været ude og netværke i hele den periode, hvor jeg har skiftet bleer, dikke-dikket og læst godnat-historier.
Jeg har heller ikke opbygget en imponerende karriere i erhvervslivet.

De ledelseserfaringer, jeg har, er fra livet som spejderleder og kontaktforælder og andre steder, hvor jeg kunne være leder samtidig med, at jeg passede mit barn. Ikke erfaringer, som virksomheder normalt anerkender.

Så hvad skal jeg gøre for hurtigst muligt at kvalificere mig til at sidde i din bestyrelse?

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Start med at fokusere og fortælle virksomhederne hvad du kan, hvad dine erfaringer er, og hvordan du mener du kan forbedre virksomheden (ud fra at du har analyseret den nuværende virksomhedsstruktur og identificeret steder der ikke fungerer hvor du kan sætte ind) og lad være med at fokusér på du er kvinde, eller bruge det som dit første argument. ;-)

Den fodfejl de fleste kvinder i erhvervslivet begår (efter min mening) er at antage at deres køn er et argument og en kvalitet som andre skal respekteres. Kønnet på en person er det absolut mindst personlige og mindst unikke ved en person.

Hvad vil du helst, have en plads i en bestyrrelse fordi du kan bidrage med noget, eller fordi bestyrrelsen mangler en pyntefigur til at fylde en tom stol ud, de føler de skal fylde ud for at leve op til samfundets forskruede forventninger om kønskvoter? I hvilken situation tror du at du bliver taget mest seriøs og kan fremme din fremtidig karriere. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved er der i Norge "kvinde kvoter" altså et krav om at en hvis procentdel af en bestyrelse skal bestå af kvinder. Det kunne være at du ville have langt nemmere ved at finde en post deroppe, og havde du først en eller to der. Så ville det helt sikkert danne et godt grundlag for at finde det du søger i Danmark.

Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 27
Fra  Alor - Erotik Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej Brita

Eftersom jeg ingen bestyrelse har, kan jeg ikke svare dig på, hvad der helt præcis skal til. Jeg kan dog give dig nogle input omkring mine tanker vedrørende dine spørgsmål. Jeg er selv en mand, hvis det har nogen betydning for mit svar.

Mænd og kvinder er forskellige. Nogle mænd/kvinder har lyst til bestyrelsesarbejde og andre har ikke. Hvem der er mest kompetente, kan jeg hellere ikke svare dig på, da begge køn kan være kompetente og ikke kompetente Smile


Men i forhold til at der ikke sidder ligeså mange kvinder i bestyrelserne som mænd, se det kan der være flere gode årsager til. 

Umiddelbart vil jeg gætte på at tid spiller en afgørende faktor. Det er et faktum, at kvinder ikke har været lige så længe på arbejdsmarkedet som mænd, og derfor har mænd den helt klare fordel, at det har siddet i vores "blod" i et godt stykke tid.

Personligt tror jeg, at det blot er et spørgsmål om tid, før der kommer ligeså mange kvinder i bestyrelserne som mænd. Set fra et markedsperspektiv; de virksomheder der ansætter mænd blot fordi de er mænd, eller de virksomheder som ansætter kvinder pga. kvoter osv., vil blive udkonkurreret af andre virksomheder, der vælger de mest egnede til jobbet.

En anden ting som jeg også tror er årsagen til, at der sidder flere mænd i bestyrelser er, at mænd generelt er mere risiko-villige. Langt flere kvinder tager "springet" i den offentlige sektor efter uddannelsen, hvor modsat mange mænd vælger at starte egen virksomhed eller lignende. Det giver dem nogle erfaringer, som mange kvinder måske ikke får.

Når det er sagt, så synes jeg at dine ledelsesmæssige erfaringer siger utrolig meget om dig. Jeg ville til enhver tid give dig et KÆMPE + for, at du har været spejderleder, kontaktforælder og passet dine børn.

Med andre ord ville jeg hellere ansætte dig som leder i en virksomhed, frem for en mand der har tilegnet sig alt viden fra teori eller lederkurser. Du har nemlig de helt rigtige menneskelige ledererfaringer Smile

Er du på udkig efter dildoer på nettet? Besøg Alor.dk og få en oversigt over nogle af de flotteste og bedste sexartikler i Danmark.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Er helt enig med Oscar i at du ikke skal gøre det "som kvinde", men som kompetent networker.  

Alternativt kan du vente på at der kommer en åndssvag lovgivning om det, som pådutter bestyrelser kvoter af køn, farve, religion og andet pjat. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det jo sådan, at hvis man leder efter en person til sin bestyrelse, så leder man efter kompetencer, man ikke allerede har i bestyrelsen eller kompetencer man ikke har nok af. 99% af gangene, snakker vi her om kompetencer og ikke mindst ERFARING indenfor erhvervslivet. Så selvom man selvfølgelig udvikler sig meget, af at tage sig af et andet menneske fra det bliver født, så er det begrænset hvor meget den erfaring kan byde ind i en reel bestyrelse. 

Du nævner så, at du har uddannelser, som også er kanon godt, men uden reel erfaring, store fejl, store succeser, oppe og nedgange indenfor et pågældende felt, så står du altså ikke stærkt i opløbet om en bestyrelsespost. 

Så:

1. Få noget erfaring!

2. Det er muligt, at du kan komme i nogle bestyrelser, hvis du tilbyder ikke at blive betalt. 

3. Tag kontakt til advokater. De har kontakt til voldsomt mange virksomheder, og hvis du tilbyder din bestyrelsesposition gratis, kan det være at de vil sige det videre.

4. Husk at der er noget der hedder taletid. Så jo flere medlemmer i bestyrelsen er ikke ens betydning med en bedre bestyrelse. Du skal komme med mere kvalitet, når du åbner munden, end de andre der sidder i bestyrelsen kunne have gjort på den tid. 

Så syntes jeg desuden, at det er lidt forkert med sådan en overskrift "Hvordan kommer jeg som KVINDE...". Som om du har andre udfordringer end mænd har. 

Brænder for business! Altid klar på en Skype snak. "learner882"
Smykker til mænd  

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Britta

Hvad er fedt ved at være i en bestyrelse (undskyld den provokatoriske tone, selvfølgeligt er det spændende at hjælpe og dele ud af sin viden og erfaring) ? De små virksomheders bestyrelser er meget anderledes end de større virksomheders, til gengæld tror jeg ikke der skelnes til køns problematikken i de små virksomheder.

En lille virksomheds bestyrelse fungerer vel mest som et rådgiver bord for ejerlederen og har man noget solid viden at tilbyde som matcher behovet i virksomheden, så tror jeg man er velkommen i de fleste små virksomheders bestyrelser uanset køn.

At komme i de større virksomheders bestyrelser er en helt anden historie, som kræver helt andre bekendtskaber og kvalifikationer. 

Jeg tror og håber du med dit indlæg vil få mange henvendelser fra små virksomheder.

De fleste små virksomheder har brug for sparring til ejerlederen og brug for nuancerede betragtninger på problemer og udviklinger.

Du er også velkommen til at sende en PM til mig.

Så hvis du gerne vil have bestyrelseserfaring, så tror jeg du skal starte med et par små virksomheder og så føre dem på dit cv og så henad vejen "kravle" op ad stigen og udnytte din optjente bestyrelseserfaring i lidt større virksomheder.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil mene at det er en god ting at skaffe sig erfaring fra bestyrelser feks idrætsforeningen eller politiske partier.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
For at kunne fungere i en bestyrelse ska man kunne fungere i demokratisk kontext..

Bestyrelsen er ett kollektiv som ska nå til enighed

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Tak for de mange gode svar. 

Oscar har selvfølgelig 100 procent ret i, at det er kompetencerne og ikke kønnet, der skal berettige en plads i et bestyresleslokale. Håber ikke mit debatoplæg lagde op til noget andet. 

Min pointe er imidlertid, at de kompetencer, jeg har fået gennem mit arbejde som familieansvarlig, ikke bliver anerkendt i erhvervslivet på linje med de kompetencer, jeg ville have fået ved at lægge samme mængde arbejde på en arbejdsplads.

Det er til en vis grænse fair nok. Jeg har jo klart nogle mangler i mit kendskab til bestyrelsesarbejde. Det er derfor, jeg efterspørger hvilke kompetencer du efterspørger hos kandidaterne i din virksomheds bestyrelse.
Skal de have en imponerende karriere i din virksomhed, skal de have gennemført en bestemt uddannelse eller kursus, skal du helst kende dem personligt eller skal de helst have bestyrelseserfaringer fra andre bestyrelser?

Jeg tror i øvrigt ikke, det har så stor betydning af hvilken grund en kandidat bliver hentet ind i et bestyrelseslokale, om vedkommende bliver taget seriøst eller ej. Det er de ideer, planer og resultater bestyrelsesmedlemmet bidrager med, når han eller hun sidder i lokalet, der afgør om han eller hun bliver taget seriøst. 
Jeg er ikke udtalt fortaler for kvindekvoter i danske bestyrelser. I hvert fald ikke, hvis det er 40 procent eller lignende vi snakker. Men måske mindst 5 procent, fordi bare en lille procent ville tvinge virksomhederne til at kigge udenfor de normale mandlige rækker, når de rekrutterer og det ville langsomt ændre billedet uden at det behøver foregå så hurtigt og drastisk som i skrækeksemplet Norge.
Men mon ikke selv de dygtigste norske kvinder bliver taget seriøst, når de bidrager med noget godt i bestyrelserne, selvom de er hentet ind pga en kvote?

Side 1 ud af 6 (53 indlæg)