Der er jo ikke mange der taler om det, men når man trykker trillioner af kroner så skaber man meget inflation. Det viser sig ved at kronen som jo bekendt er bundet til Euroen er faldet meget i værdi kontra især de asiatiske valutaer samt den australske. DKK er faldet 25% overfor Thai baht siden 2009. DKK er faldet 30% overfor AUD i samme periode.
Er det noget du kan mærke? |
Erik Hamre:Der er jo ikke mange der taler om det, men når man trykker trillioner af kroner så skaber man meget inflation.
Men der er jo ikke trykt trillioner af kroner. Vi er enige om at en trillion er 1000 mia ikke? (million, milliard, trillion, trilliard). Trillioner betyder dermed tusindvis af milliarder kroner. Jeg er ret sikker på at forudsætningen for dit spørgsmål er fejlagtigt. Der er mig bekendt ikke trykt tusindvis af milliarder siden 2009. Måske du mener trillions på engelsk som er milliard på dansk?
At se kronens kurs overfor to udvalgte valutaer giver heller ikke meget mening. Du bør se euroen/kronen i forhold til en kurv af valutaer og ikke blot to hvor du kan se en stor forskel.
Erik Hamre:Er det noget du kan mærke?
Nej jeg køber meget lidt fra Thailand og Australien, så det er ikke noget jeg har mærket personligt.
Jeg køber flere ting i Euro og USdollars. Dollaren er ca samme kurs som i 2009 og euroen er vi jo bundet op på.
i øvrigt skal du passe på med at vurdere hele markedet i forhold til den mest volatile periode, nemlig omkring 2009. Derudover skal man vel også huske at euroen ikke blot falder pga seddelpressen (ECB har ikke mandat til at lade den køre, hvorfor der hele tiden tales om redningsfonde osv. der skal skydes penge i fra bl.a. Tyskland), men også pga usikkerhed omkring hele euroområdet.