Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af overskud - måske har jeg alligevel gjort det forkert?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 12
Fra  CashBox Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej I andre Aminoer

Jeg startede i foråret mit ejet lille firma, efter i flere år at have lavet lidt hjemmersider, og andet programmeringsarbejde for sjov. 

Jeg har i år haft et overskud på ca. 20.000 (ja vi snakker en kæmpe omsætning), og benytter www.simpeltregnskab.dk til at bogføre i. Momsen har jeg styr på at få indberettet og betalt, så ikke noget problem der.

Nu bliver jeg så alligevel i tvivl med hensyn til betaling af skat? Som jeg forstår det skal jeg angive virksomhedens resultat under

Rubrik 221
"Overskud af selvstændig virksomhed før fradrag for medarbejdende ægtefælle, før AM-bidrag, renter og rentekorrektion"

Men så begynder den med at jeg går væk fra skattekort til at skulle betale b-skat i 10 rater. Jeg har stadig mit almindelige lønmodtagerjob ved siden af - så hvordan gør jeg lige det her? Nu når jeg så søger rundt på nettet, bliver jeg opmærksom på at jeg - måske - også skulle have indberettet hver måned omkring AM-bidrag og sådan noget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:59

Du startede i foråret, så må det vel være forskudsskema vi taler om?
Hvis det er for 2012 så forstår jeg ikke hvordan den kan lave 10 rater b skat her hvor det jo tidligst kan køre fra november med 1 rate b skat?
Hvad er er det du taster i, det kan jo næsten kun være forskud 2012 hvis det er en virksomhed du startede i foråret?

Står din a løn stadigt korrekt?

Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Aug 12
Fra  CashBox Skrevet kl. 16:07

Hej John

Jeg har en indkomst på - lad os sige - 300.000 kr, fra mit faste job.

Derudover har jeg et overskud i virksomheden på 20.000 kr. 

Min udfordring er at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg betaler skat af mit overskud. Jeg havde - måske naivt - forestillet mig at jeg 31/12 kunne opgøre hvor stort et overskud/underskud jeg havde i virksomheden, og så betale skat ud fra det. Så det ikke påvirker mit almindelige skattekort, jeg bruger til min løn fra mit faste lønmodtagerjob?

Når jeg sætter 300.000 ind i i indkomst, som den er fortrykt med, samt 20.000 i overskud fra virksomhed, laver den mit skattekort om et et B-kort, hvor jeg blot får en trækprocent på 42%. Og den går jo så ind og piller ved min almindelige lønudbetaling?

Kan man / må man, opgøre sit resultat 1 gang om året, hvorefter så at betale AM-bidrag samt skat af dette?, og hvordan gør jeg det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32

Det

Tilmeldt 13. Aug 12
Fra  CashBox Skrevet kl. 16:41

Wink

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42

Det kan man, men bedst er det jo at forskudsregistrere også for ikke at få tillæg for for sent betalt skat
Jeg fatter ikke hvordan den kan gi dig 10 b skatterater når du er i oktober måned, noget er helt galt
Du er logget ind på skat.dk og går ind i "ændreforskudsopgørelsen"
Så er alt muligt fortrykt og i de felter ændrer du ikke noget
Så sætter du de 20.000kr ind i 221 (du skal nok trykke vis alle felter for at få den åbnet) - du vælger at ændringen skal gælde fra 1/11 (du kan også for at være sikker, indtaste din løn og betalte skat hidtil frem til og med oktober, det vil systemet normalt bede om, men det bør ikke gøre forskel nær din ændring først gælder fra 1/11, men gør det bare.
Så trykker du "beregn" eller eller også hedder den "vis konsekvenser" og så ser du ændringen, som skal generer 1 b skattekort for nov og du ser din trækprocent som udtryk for hovedkortet samt b skat på de 20.000 kr, nok ca 9.000 kr som opkræves i november
Du skal bare være sikker på, at du har valgt ændringen gælder fra 1/11 og ikke skrive noget der hvor der er fortrykt, kun i 221
Venlig hilsen

Tilmeldt 13. Aug 12
Fra  CashBox Skrevet kl. 16:50

Er det rigtigt forstået, at skattebetalingen for min virksomhed så reguleres via det fradrag jeg normalt har på min lønseddel fra mit faste arbejde?

Og at jeg kan trække hele saldoen på kontoen (fratrukket betaling af moms, naturligvis) ud og overføre dette til min private konto, uden at foretag mig yderligere?

Tilmeldt 13. Aug 12
Fra  CashBox Skrevet kl. 16:53

Og bliver der så betalt skat som der skal af min almindelige faste løn fremover også ? Jeg bliver bare lidt forvirret af at der ikke står jeg har noget fradrag på et bi-kort?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:00

CashBox:
Og bliver der så betalt skat som der skal af min almindelige faste løn fremover også ? Jeg bliver bare lidt forvirret af at der ikke står jeg har noget fradrag på et bi-kort?

Ja det bør fungere helt normalt - kan du ikke se dit hovedkort på den måde, at du ser fradrag og trækprocent under forskudsskemaet? Bikortet indeholder ikke fradrag - men din arbejdsgiver anvender jo hovedkort helt automatisk

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)