Som tænkstort siger, så må medarbejderen havde misforstået et eller andet. Det sker desværre, jeg har selv oplevet at blive bedt om vores EAN nummer, på trods af at vi skulle sende en faktura til dem.
Det kræver IKKE et ean nummer at handle med det offentlige, ligesom det heller ikke kræver det for at sende en faktura til dem. Det er udelukkende modtageren der skal have et EAN-nummer.
Se det ligesom en stregkode på en fysisk vare, når EAN-koden bliver læst, så ved systemet præcis hvilken vare, og hvad den koster. Her er det bare at systemet ved til hvor fakturaen skal sendes, og hvem modtageren er.
Jo det kan en virksomhed godt. Det er dog sjældent at virksomheder har det, og de kan ikke faktureres igennem virk.dk (Det kunne de ihvertfald ikke før jeg brugte Sproom.net)
Man kan se på EAN nummeret om det er offentligt eller virksomhed.
Den historie, som det her drejer sig om, er forsendelse af elektroniske fakturaer.
Der findes to mest anvendte former for forsendelse af elektroniske fakturaer.
1. VANS (value added network service) Dette er en ret gammel metode, hvor nogle større IT foretagender som IBM, CSC og nogle andre, byggede et elektronisk postsystem. I disse systemer anvender man EAN lokationsnumre som postkasseadresser.
Dette postsystem blev oprindeligt mest anvendt af private virksomheder, og da staten Danmark udviklede deres første version af Elektronisk fakturering til det offentlige blev dette system valgt som "postsystem".
Det offentlige købte et stort antal EAN numre (De fik dem til en god pris), og det er dem, de stadig anvender. Der er derfor både private og offentlige virksomheder, der har EAN lokationsnumre.
Og der er mange private virksomheder der har EAN lokationsnumre.
Ældre versioner af elektroniske fakturaer og ordrer m.v. lavet i et filformat omtalt som EDI (Electronic data interchange) bygger også på samme postsystem . EDI havde sin rod i det sidste årtusinde og blev udviklet af store industrikoncerner, som bilfabrikker o.lign..
Det bruges stadig, men det er en væsentlig dyrere løsning, end de løsninger der nu er udviklet i form af filformatet XML (Extended markup language) UBL 2.0
Alle virksomheder kan erhverve et EAN lokationsnummer. Det administreres af GS1 - tidligere hed det EAN DAnmark. Her er et link til en side, hvor der skrives om det. GS1 kalder nu EAN lokationsnumre for GLN. Bare for at gøre det nemmere..... http://gs1denmark.net.dynamicweb.dk/Default.aspx?ID=1025 Bagsiden for mindre virksomheder er, at det koster nogle tusinde penge at melde sig ind i GS1 - at opstarte med et lokationsnummer og
herefter betaler man til GS1 hvert år.
2.NemHandel . Efter lanceringen af den første version af Elektronisk Fakturering til det offentlige opstod ideen med at afløse det gamle postsystem med et mere moderne. Det kom til at hedde NemHandel.
Se mere på www.nemhandel.dk .
I nemhandel kan man stadig anvende EAN lokationsnumre som postkasser, men det er også muligt at anvende CVR numre, og så har vi jo fat i noget, som alle vi virksomheder har i forvejen.
Iøvrigt har flere her ret i, at det i Louises tilfælde er hendes kundes EAN nummer hun skal bruge og ikke et hun skal have.
Og, ja, man kan sende via Virk.dk, Sproom.dk, Tradeshift.com, fakturaservice.net og mange andre + der findes en række økonomi- og regnskabssystemer, hvor man kan sende direkte fra fakturamodulet - fx. Winfinans.NET og e-conomic.
mvh
Peter