Som en kommentar til research af nøgleord skal nævnes
1) Overture har rigtig nok et værktøj, men den datamængde de baserer sig på, på dansk, er alt for lille til at kunne bruges til ret meget. Derudover skal man generelt være opmærksom på, at med Overtures Suggestion Tools (som også findes på andre sprog) foretages en sammentælling af forskellige former og forkortelser af ord. Således kan man ikke nødvendigvis se hvilke ord, eller former, der er mest søgt på.
2)
Google har også et værktøj, som du kan få adgang til under din AdWords konto (det kræver at man har sådan en). Google har mere dansk data end Overture, men desværre angiver de ikke tal for hvor ofte der søges på de ord man kan finde, de går ikke ordentligt i dybden og det er i det hele taget kun anvendeligt til bred inspiration
3) På mit
website, Joyzone.dk, findes som nævnt også en dansk keyword-søgemaskine. Det skal dog understreges at den gratis model du finder på websitet kun kører på en forholdsvis lille database med ca. 100.000 danske ord. Den database jeg selv arbejder med har 12-15 millioner. De har stor betydning hvor meget data du har når trends skal identificeres og der skal beregnes på det.
Rigtig gode værktøjer til analyse af nøgleord, på dansk eller andre sprog, findes desværre ikke offentligt tilgængeligt. Yahoo har nogle fede interne værktøjer, Google har også noget, og jeg har mine helt egne. Men ingen af dem kan man købe sig direkte adgang til - man kan alene købe services der trækker på disse data.