Hej alle, jeg ved at dette og beslægtede spørgsmål er blevet stillet herinde, men jeg synes ikke at kunne finde et entydigt svar eller et svar der passer præcis til mit spørgsmål, så derfor vil jeg tilføje endnu et spørgsmål i række omkring at oprette en virksomhed, som ikke er momspligtig, men som har tildelt et CVR nummer. Lidt hurtig baggrund: Ved siden af mit normale arbejde yder jeg noget IT-konsulent arbejde i form af programmering eller rådgivning til et par virksomheder. Det er ikke kæmpe penge der flyder ind og er (for nu i hvert fald) under 50.000 pr. år. Et par af de virksomheder jeg laver arbejde for foretrækker at jeg sender dem en faktura og altså får et CVR nummer, dette gør deres liv nemmere i forhold til deres bogholderi og deres økonomiske struktur, hvilket jeg godt kan forstå. For ikke at skulle bruge for meget tid på at sætte mig ind i momsregler og gøre dette mere komplekst end det i forvejen er, så har jeg ønsket at oprette en enkeltmandsvirksomhed som IKKE er momspligtig. Det gjorde jeg for et par uger siden, men nu har jeg så fået et afslag på dette med begrundelsen at de ikke fandt min ansøgning berettiget til et CVR nummer. Jeg har i en hurtig vending talt med en revisor som bestemt mener at man skal kunne få et CVR nummer også selvom man IKKE er momspligtig, men jeg kan jo ikke rigtig ændre i den afgørelse jeg har fået. Nu vil jeg så gerne oprette mig igen, men for ikke at fortsætte i samme spor, så håber jeg at I erhvervs-eksperter herinde kan give mig noget klarhed over hele den her mølle af regler og paragraffer. Jeg har været inde på virk.dk og læse side og og side ned med opstart af netop enkeltmandsvirksomheder, men synes ikke jeg kan finde noget som hverken af- eller bekræfter at jeg ikke skulle kunne få et CVR nummer og stadig forblive ikke-momspligtig. Og jeg søger i denne omgang ikke så meget råd eller meninger om hvorvidt jeg burde lade mig momsregistrere, mere om det er muligt at få et CVR nummer UDEN at være det.. På forhånd tak for jeres hjælp |
Hej Emil
For en god ordens skyld skal nævnes, at du ikke behøver at have et CVR-nummer for at sende en faktura - omend det i mange tilfælde vil være en fordel.
Mvh. Martin