Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opret ikke-momspligtig enkeltmands virksomhed med CVR nummer

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle,

jeg ved at dette og beslægtede spørgsmål er blevet stillet herinde, men jeg synes ikke at kunne finde et entydigt svar eller et svar der passer præcis til mit spørgsmål, så derfor vil jeg tilføje endnu et spørgsmål i række omkring at oprette en virksomhed, som ikke er momspligtig, men som har tildelt et CVR nummer.

Lidt hurtig baggrund: Ved siden af mit normale arbejde yder jeg noget IT-konsulent arbejde i form af programmering eller rådgivning til et par virksomheder. Det er ikke kæmpe penge der flyder ind og er (for nu i hvert fald) under 50.000 pr. år. Et par af de virksomheder jeg laver arbejde for foretrækker at jeg sender dem en faktura og altså får et CVR nummer, dette gør deres liv nemmere i forhold til deres bogholderi og deres økonomiske struktur, hvilket jeg godt kan forstå.

For ikke at skulle bruge for meget tid på at sætte mig ind i momsregler og gøre dette mere komplekst end det i forvejen er, så har jeg ønsket at oprette en enkeltmandsvirksomhed som IKKE er momspligtig. Det gjorde jeg for et par uger siden, men nu har jeg så fået et afslag på dette med begrundelsen at de ikke fandt min ansøgning berettiget til et CVR nummer.

Jeg har i en hurtig vending talt med en revisor som bestemt mener at man skal kunne få et CVR nummer også selvom man IKKE er momspligtig, men jeg kan jo ikke rigtig ændre i den afgørelse jeg har fået.

Nu vil jeg så gerne oprette mig igen, men for ikke at fortsætte i samme spor, så håber jeg at I erhvervs-eksperter herinde kan give mig noget klarhed over hele den her mølle af regler og paragraffer. Jeg har været inde på virk.dk og læse side og og side ned med opstart af netop enkeltmandsvirksomheder, men synes ikke jeg kan finde noget som hverken af- eller bekræfter at jeg ikke skulle kunne få et CVR nummer og stadig forblive ikke-momspligtig.

Og jeg søger i denne omgang ikke så meget råd eller meninger om hvorvidt jeg burde lade mig momsregistrere, mere om det er muligt at få et CVR nummer UDEN at være det..

På forhånd tak for jeres hjælp
- Emil 

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 122
Fra  Aarhus Regnskab Skrevet kl. 09:21

Hej Emil

For en god ordens skyld skal nævnes, at du ikke behøver at have et CVR-nummer for at sende en faktura - omend det i mange tilfælde vil være en fordel.

Mvh. Martin

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:25

Du skal i såfald inkludere dit cpr nr på faktura istedet :)
Alternativt kan du gå som honorarmodtager, hvilket vil sige virksomheden blot skal indberette din udbetaling som b indkomst - derved behøves der ikke sendes faktura.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52

Mestika:
mere om det er muligt at få et CVR nummer UDEN at være det..

I dit tilfælde får du ikke et CVR-nr. uden at være momsregistreret. For at få et CVR-nr. skal du registreres for en eller anden skat eller afigft.

Når dine samarbejdspartnere efterlyser et cvr-nr. - i dit tilfælde momsnummer - er det fordi det er lettere for deres bogholderi. De skal ikke holde øje med at der ikke kan afløftes moms af de faktura, ligesom de ikke skal rode med indberetningspligt af deres udbetalinger til SKAT.

Hvis du ikke vælger at bide i sure æbel og lade dig momsregistrere så har Cef ovenfor givet et par bud på andre løsninger.

/Henrik

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 23:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror det der forvirrer dig er at man kan blive momsfritaget. Det er dog ikke noget man bare kan blive fordi man ikke gider at sætte sig ind i reglerne. Det bruges generelt til almennyttige foreninger mm men det tror jeg ikke du skal regne med at blive med det du fortæller her. Din revisor har hel ret. Man kan godt få et CVR nummer hvis man ikke er momspligtig men man bliver det dog når man får det. Hvorfor skulle man så være interesseret i det. Ja hvis du handler b2b så kan det være en fordel at folk ikke behøver at studse over den regning de får uden moms. Momsen trækker virksomheden selv fra i deres momsregnskab så de er jo ligeglade. Hvis der pludselig ikke er moms på nogen af deres regninger så skal de jo til at bruge hoved nede i bogholderietWink og det skal man da ikke udsætte en kunde for!

Mit råd er at lade være med at tænke så meget. Få dig et CVR nummer og opkræv moms. Du skal kun afregne det hver 3 måned med skat hvis du har den størrelse du beskriver (og behøver ikke revisor). Hvis du har 5 eller 10 fakturaer så tager det ikke mere end en time (hvis det tager så lang tid). Så er du også klar hvis du pludselig vil udvide med nye kunder og behøver ikke gøre noget aktivt for at holde omsætningen under 50.000 kr.

Sider som virk.dk gør ofte ting sværrer end det er men det er fordi de skal give svar der dækker for alle. Jeg har selv drevet forretning på den måde du beskriver og hvis man bare holder sig fra at prøve grænserne af så er det ikke være så svært.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 10:02

Vi skal holde os for øje, at visse erhverv er moms-fritaget. Tidligere var det advokater og translatører. Der er stadig journalister, undervisere og udøvere af anden kunstnerisk virksomhed.

Vi skal også skelne mellem, hvad der er bekvemt og hvad der er juridisk muligt. Enkelte firmaer gider ikke håndtere B-honorarer. Men det betyder ikke, at det ikke er en juridisk korrekt måde at aflønne enkeltstående opgaver på.

Jeg kender et andet tilfælde, hvor en konsulent ikke kunne få et CVR-nummer ud af myndighederne, hvor pågældendes revisor oprettede konsulenten til at skulle betale Lønsumsafgift. Det påvirkede myndighederne til at gi' konsulenten et CVR-nummer, selv om vedkommende ikke var moms-registreret.

Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:26

Hej alle og tak for jeres svar,

jeg undskylder for den lange svar tid jeg har haft, men der har været meget der har skulle undersøges, dels også ud fra de svar I har givet mig.
Jeg har forsøgt at læse bedre op på regler og betingelser for dette her, og det har bestemt ikke været så nemt når man ikke er inde i den slags til hverdag eller nogensinde har forsøgt sig med det før. Heldigvis har jeg haft hjælp af en revisor, og ja I har alle som sådan haft ret i hvad I skriver omkring oprettelse af firma og momsregistrering.

Grunden til mit spørgsmål var, at jeg havde fået det indtryk, at man kunne lade sig registrere som virksomhed og få et CVR nummer, men uden at lade sig momsregistrere, og derved tænkte jeg at jeg kunne undgå det bøvl der måtte være forbundet med det.
Det kan jeg som sådan også, men så træder der andre betingelser i kraft og jeg kan ikke "bare" få et CVR nummer og ikke være momsregistreret.

Det nemmeste af alle onder var, at lade mig momsregistrere med mit ny-oprettede firma. Jeg har fået lidt hints og hjælp til hvordan jeg skal bære mig ad mht. at få registreret og indrapporteret min moms, så jeg ikke ender i en uheldig situation og det var det jeg i første omgang var nervøs for at jeg ville gøre.

Men forhåbentlig kommer alt til at gå fint fremover.

I skal alle have tak for jeres svar, de gav mig endnu flere, men konstruktive og nødvendige spørgsmål som jeg også har fået svar på og jeg er overbevist om, at jeg kommer til at få stillet et spørgsmål eller to mere herinde :-)

Ha' en god aften og god uge. 

Tilmeldt 21. Nov 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:06

Jeg er i samme situation. Efter 30 i afløbsbrancen hvor jeg dels har siddet i Dansk Standard og i det central europæiske norm udvalg, har jeg nu fundet løst at lave et enkeltmands firma, der tilbyder kurser og rådgivning til kommuner og skoler. Jeg har talt med min revissor der anbefaler at jeg får et CVR nummer, så jeg kan skrive fakturaer med moms. Men hvor er det svært at få et CVR nummer, og jeg har hørt det ikke koster noget at blive registret, men hvordan gør jeg

På forhånd tak hvis nogen vil hjælpe mig

Hilsen Afløbsteknikeren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39

Afløbsteknikkeren:
Men hvor er det svært at få et CVR nummer, og jeg har hørt det ikke koster noget at blive registret, men hvordan gør jeg

Let Smile - Ind på virk.dk og registrer dig helt gratis http://www.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Registrering_af_enkeltmandsvirksomhed registrer med moms som du ønsker

Dernæst er der jo så det, at du som virksomhed vil ha en række forpligtelser:

Du skal lægge moms på dine ydelser og kan trække moms fra det som er konkret firmarelateret.               

(Der er lidt regler at sætte sig ind i, så som f.eks. ingen momsfradrag for benzin eller parkering ved hvidpladebiler, begrænset momsfradrag ved repræsentation og hotel, opdeling af moms på aktiver der købes og anvendes både i selskabet og privat) 

Du skal indberette moms hvert kvartal også selv om det er 0

Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og det skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år. Regnskabet skal ikke indsendes, men bruges til din selvangivelse og kunne fremlægges med bilag, på opfordring af skat/moms.

(Også i regnskabet kan der være udgifter der ikke fuldt tæller som udgift skattemæssigt, så som gaver og repræsentation o.a.)

På basis af regnskabet skal du udfylde dit forskud for at få betalt skat under året (pligt – men du kan rette flere gange under året efterhånden som du har bedre overblik over overskuddet)

Du skal efter årsafslutning og senest ult. juni, på basis af dit regnskab, udfylde udvidet selvangivelse fra punkt 111 og frem og her skatter du af overskud = indtægter minus udgifter - begge dele uden moms

Du bør undersøge om du i din a-kasse skal overflyttes til at stå som selvstændig, og hvordan du er beskyttet ved arbejdsløshed, hvis du stadigt har dit selskab/CVR - evt. tale med A-kasser for selvstændige så som ASE eller DANA eller andre, for at høre om de mere fleksibelt beskytter dig.

Hvis du føler dig helt blank i det, så bør du enten tage kurser - herunder skats startmøder som de kan orientere dig om for dit område - læse op på det, eller skaffe en bogholder der klarer alt det for dig, f.eks. via ”Amino freelancer”. Det er ikke voldsomt dyrt, og du skal så bare sende alle bilag f.eks. hver måned. Jeg ved det kan lyde skræmmende, men mange klarer det fint selv, og andre har det bedre med at få hjælp fra starten, da det er mere besværligt at rette op på fejl, end at få det korrekt fra start. 

Du bør undersøge om du i din a-kasse skal overflyttes til at stå som selvstændig, og hvordan du er beskyttet ved arbejdsløshed, hvis du stadigt har dit selskab/CVR - evt. tale med A-kasser for selvstændige så som ASE eller DANA eller andre, for at høre om de mere fleksibelt beskytter dig.

Du kan undersøge om du evt bør tegne erhvervsforsikring i forhold til din rådgivning 

Dog vind med det  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 1
Fra  LouHH Skrevet kl. 11:33

Du kan jo sagtens lade dig momsregistrere uden at skulle betale moms! Det tager 2 minutter og er gratis. Ikke at jeg vil råde dig, men..... Så forsvinder dit problem.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)