Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan sikrer man indhold på website

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Ikke for at underminere det Mikkel lige har skrevet, mener også du skal kontakte en advokat. Om ikke andet, så skal det nok komme ned i en fart.

Men husker et indlæg der handlede om copyright på billeder (kan ikke finde det) hvor Hans Stockholm Kjer skrev at hvis nogen brugte hans billeder, sendte han en regning. Betaler de så ikke får de en rykker Det er sgu også kontant!

Er enig med de fleste i at du på ingen måde skal begive dig ud i noget teknisk. Det virker som noget griske mennesker og novicer gør. Og hvofor skal du nu til at bruge tid på at andre stjæler? Hvis de gør, så får du penge ud af dem eller de fjerner det.

EDIT: Er det mulig at få nogle links på bordet? Kunne være "sjovt" at se dem
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Mikkel har 110% ret her (sæt x i kalenderen - jeg er enig )  Vi har adskillige gange været udsat for kopiering, hvor andre danske reklambureauer uhæmmet har stjålet hele eller væsentlige dele af vores tekster. Der er kun én vej: Dokumentation - og så til en erfaren advokat med det. Og benyt KUN advokater med viden om ophavsret og internet. LAD VÆRE med at skrive til synderen direkte - lad advokaten om det.

Vi har lært lektien her i firmaet, og vi har absolut nul tolerance overfor tyveri fra vores hjemmeside. Kan i øvrigt anbfeale www.copyscape.com
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil lige bidrage med lidt praktisk erfaring:

 
Det er din copyright de udnytter og du skal sørge for på din hjemmeside at klargøre for brugere at indholdet tilhører dig.
 
Da vi startede www.ditselskab.dk opstod et andet firma af den blå luft og kopiere al tekst og koncept _ se anden tråd her på sitet - det nemmeste er som andre har gjort dig klart, at indsamle dokumentationen og få en advokat til at true med et fogedforbud overfor kopisten. Ændrer pågældende ikke teksten indgives en rekvisition til den relevante fogedret med anmodning om nedlæggelse af fogedforbud overfor det pågældende site. Dette skal så følges op at en efterfølgende sag. Under alle omstændigheder kommer modparten - hvis du vinder - til at betale sagsomkostninger.
 
Du skal ikke finde dig i noget, men netop få andre til straks at sende et påkrav til firmaet om at ophøre. Hvis de så ophører, er der normalt ikke mere at gøre.
 
God fornøjelse mod kopisterne..
-- og så glæd dig i mellemtiden i det mindste over at du tilsyneladende har noget der er så værdifuldt at andre gider at kopiere.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

> Det er din copyright de udnytter og du skal sørge for på din hjemmeside at klargøre for brugere at indholdet tilhører dig.

Nu er du jo advokat, men for mig at se virker det ikke somom at dette område er dit speaciale. Så med al respekt vil jeg tillade mig at pointere et par ting:
 
- "Copyright" er et engelsk udtryk der ikke findes i den danske lovgivning. Her opereres der med "Ophavsret", som er dækket af Ophavsretsloven
 
- Der er INGEN krav om at man i forbindelse med publisering skal angive at man HAR ophavsret på sit materiale. Det har man per automatik. Tidligere skulle man gøre dette under Amerikansk Copyright lovgivning, men selv her er dette krav bortfaldet for længe siden.
 
Efter kin mening er det deruodver en helt forkert strategi at gå efter et fogedforbud. Omkostningerne og risikoen ved dette er simpelt hen for stort. Strategien med at opkræve penge for den urretmæssige brug og i samme forbindelse kræve at materialet bliver fjernet har i alle de tilfælde jeg kender til haft 100% succes.
 
Deril vil jeg gerne tilføje, at dem der har stjålet indholdet IKKE har ret til at beholde det på deres website bare fordi de betaler det du kræver. Kravet for betaling er for den uretmæssige brug der HAR fundet sted - det er IKKE en licens til at bruge materialet fremover. Dette er der rigtig mange advokater der kludrer rundt i - men, ophavsret ER også kompliceret :)
 
Lige præcis ophavsret er et af de få juridiske områder som jeg kender virkelig godt, bl.a. da jeg har drevet egen forlagsvirksomhed.
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sådan set helt enig i dit svar - altså ikke det første dog. det har dog en pædagogisk effekt at have angivet (c) i forbindelse med udgivelser. det er helt korrekt at den rigtige term er Ophavsret, og den kan efter praksis sagtens pointeres med (c).

 
Altså det er jo en vurdering hvilken strategi man vil gå efter, men hvis man gerne vil have kopierne fjernet straks og modparten ikke gør tiltag dertil, jammen så kommer du jo ikke uden om fogedforbuddet. Nu skrev jeg jo at der kom en efterfølgende sag, og det er så her ens økonomiske krav bliver indlæst - det gør man ikke i fogedretten. Hvis man følger din strategi så får du jo ikke noget ud af dine krav med mindre de følges op af handling såfremt modparten bare er ligeglad. det gør du med fogedretten på dette punkt.
 
Bare fordi de betaler en erstatning har de ikke fået retten - det har du også fuldstændig ret - men det har jeg vist heller ikke skrevet noget om i mit indlæg.
 
Jeg er da ked af at mit indlæg virker som jeg ikke har forstand på ophavsret i og med jeg i 4 år i 90''erne ikke beskæftigede mig med andet - nå men det er vel blot mig jeg kan bebrejde der...
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu var mit indlæg ikke blot en kommentar til dit. Mere præcist var kommentaren om som du, af gode grunde, ikke vil stå ved henvendt til Caspers kommentar: "Hvis de gør, så får du penge ud af dem eller de fjerner det." - det skulle jeg naturligvis have prciseret :)
Pointen var blot at få slået fast, at bare fordi de betaler har de altså ikke ret til at fortsætte misbruget. Brug af andre folks ophavsretsligt beskyttede materiale er i alle fald noget der på forhånd skal aftales, og bortset fra enkelte undtagelser (som f.eks. bibliotekernes krænkelser af mine ophavsrettigheder - som jeg opfatter det) er det ikke noget du bare kan regne med at få. Hvis jeg ikke vil sælge dig en licens til at publisere en af mine artikler er det min ret at lade være.
 
Vedrørende Fogedretten var min pointe blot at det er en dum strategi at starte med de tiltag som klart er dyrest og har den højeste risiko for dig selv. Det er langt billigere at sende advokatbrevet afsted med opkrævning og krav om at materialet fjenes. Jeg har som sagt ikke endnu oplevet danske sager hvor dette ikke har ført til fuld tilfredstillelse. Men, såfremt folk så IKKE fjerner materialet kan man så overveje at gå Fogedrettens vej, men at vælge det som første option, som jeg læste dit indlæg, er jeg lodret uenig i er en god strategi.
 
Det er kun i ganske få sager, at jeg kan se at det kunne være en fordel at gå direkte til Fogedretten for at få fjernet materialet, eller lukket websitet, hurtigt. Det kunne f.eks. være, hvis nu Eniro kopierede hele Jubii - men det er nok en meget fortænkt situation, oig skulle den opstå er jeg overbevist om at det vil gavne Jubii mere, og skade Eniro langt mere, med et lille indslag i TV-Nyhederne 
 
 
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Mikkel, jeg er helt enig - øh - og jeg skrev faktisk at man skulle indsamle materialet og få en advokat til sende et brev - før - man så gik til fogedretten. Grundlæggende tror jeg vi er enige...
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var i hvert fald det jeg mente med ordene: " det nemmeste er som andre har gjort dig klart, at indsamle dokumentationen og få en advokat til at true med et fogedforbud overfor kopisten..." Måske var det ikke klart nok.. men jeg er jo sikkert erhvervsskadet
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

> Måske var det ikke klart nok.. men jeg er jo sikkert erhvervsskadet

Det er også muligt det bare er mig der er lidt tung i roen :)

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Er vi 2 ikke på vej ud på en farlig vej

 
Tales ved.
Side 2 ud af 3 (24 indlæg)